Marokko door de bocht

Het is weer gelukt Peterbaas heeft er weer een land bij! Vanmiddag zijn we aangekomen op Mohammed 5 airport in Casa Blanca na een vlucht van een uur of vier. En als verrassing: We hebben weer de wintertijd dus een uurtje terug. Het van nameoijk vanochten erg vroeg op Ibis Budget. Opvallend waren de aantallen Marokanen aan boord en volgens mijn zus ga ik er nog veel meer zien. Volgens onze gids komen de meeste Marokanen inons land uit het Rif gebergte en Marokko wilde ze eerder kwijt  dan rijk.  De meesten in het vliegtuig sliepen nog na een bezoekje aan de coffeshop gisteren..

Het is eenbgroep van een man of 25 met best aardige lui Merendeel senioren maar ook wat jongeren Met eentje heb ik net al een stadswandeling gemaakt. Ons hotel is uit 1922 en gebouwd door een Frans architect Het lijkt op zijn minst op het paleis van een sultan met de vele overdadige versieringen De lift van hout doet het ook nog. Tijdens deze achtdaagse reis gaan we een bezoek brengen aan de 5 koningssteden maar vandaag doen we het rustig aan.  Eindelijk kun je hier weer eens met je Frans wat doen en meteen was het alerg veel plezier met grappen in het eerste het beste restaurant.

Casa Blanca is geheel herbouwd door de Fransen en lijkt het best op een Zuidfranse stad zoals Toulon of Marseille. Hoge witte gebouwen met veel balcons afgetopt door smeedijzer. Maar alles ziet er wat groezeliger uit. Onderhoud bestaat hier niet. Op de weg mag ook alles want elke maand zijn er hier 300 slachtoffers. Metnane door drankmisbruik. Blazen mag niet van de Iman want  dat kan niet waar zijn Alcohol mag niet dus niemand hoeft gecontroleerd te worden. Verder is er veel corruptie in dit land en strijken de agenten veel geld op als een bekeuring niet doorgaat..  Vanmiddag kwam er nog een gek op de motor in volle vaart op een wiel door de  hoofdstraat. Niemand die er op let...

Langs de wegen niet dan marokaanse vlagen. Waar we nu zijn is het nog niet zo toeristisch. De kuststrook  is  vrij vlak en saai. Vanmiddag zijn we even op de markt geweest en ook daar is er niets toeristisch aan. Je wordt dan ook niet door verkoper achtervolgd. Maar dat zal snel veranderen in de sultanssteden. Een op adem komen in dit land en kijken wat het straks gaat worden Eerst maar eens aan de Couscous vanavond. Morgen wordt het een zware en lange dag. Vanavond is en nog een flesje wijn op de kamer. En.. heerlijk slapen nu Geen snurkers meer!