peterbaas.reismee.nl

Koningssteden

Dagprogramma vanaf Casablanca vanaf april

Dag 1 • Amsterdam-Casablanca

We vliegen van Amsterdam naar Casablanca waar we de eerste nacht ook verblijven.

Dag 2 • Rabat-Volubilis-Fès

We gaan op weg naar het aan de kust gelegen Rabat. Deze meer dan 1000 jaar oude hoofdstad is rijk aan regeringsgebouwen en paleizen. We zien in deze stad onder meer het sfeervolle oude stadsgedeelte Oudaya en het in Marokkaanse stijl gebouwde en rijk gedecoreerde mausoleum van Mohammed V, Verder doen we op onze route van vandaag nog de vroegere Romeinse stad Volubilis aan, met bezienswaardigheden als de Triomfboog, de Basilica, het Capitool en het mozaÄek Diana en de Badende Nimfen. 0e dag eindigt in Fès waar we de komende twee nachten doorbrengen. Reisafstand ca. 294 km.

Dag 3 • Fès

Fès is de oudste Marokkaanse koningsstad, waar we ons in de middeleeuwen zullen wanen. In het historische Arabische stadsdeel Fès e] Bali vinden we de drukke medina (vermeld op de UNESCO wereldelfgoedlijst) met een doolhof aan kronkelige straatjes, de poort Bab Boujloud, de 600 jaar oude Koranschool, de Medersa Bou Inania, de belangrijke KaraouÏne moskee (de eerste universiteit van Marokko), de indrukwekkende leerlooierij en de met kleurrijke tegelmozaïeken gedecoreerde fontein van Nejjarini.

Dag 4 • Meknès-Beni Mellal

We rijden naar Meknès. Bezienswaardig in deze oude stad zijn onder meer de Bab Mansour en de stallen en graanschuur die gebouwd zijn in opdracht van sultan

Moulay Ismail„ in de 17e eeuw heerser van de Arabische Alaauïeten dynastie die Meknès koos als zijn nieuwe residentie. De sultan was met name bekend om zijn ongelofelijke bouwdrift. Met hulp van cav 30.000 dwangarbeiders en 150,000 elitesoldaten verrezen er in Meknès in de 55 jaar van zijn heerschappij onder meer vele kazernes, paleizen, indrukwekkende poorten, stadsmuren, pakhuizen en onderaardse gevangenissen. Na de dood van de sultan en de daaropvolgende ca. 30 jaar durende strijd tussen zijn zonen over de opvolging, raakte Meknès in verval en werd de stad bovendien in 1755 getroffen door een hevige aardbeving. Begin 20e eeuw bliezen de Fransen de stad langzaamaan weer nieuw leven in. We rijden naar de aan de voet van het Midden-Atlasgebergte gelegen stad Beni Mellal. Hier brengen we de komende nacht door. De moderne stad wordt omringd door prachtige sinaasappel- en olijfboomgaarden. Reisafstand ca. 317 km.

Dag 5 • Ouzoud-Marrakech

Vanuit Beni Mellal rijden wet dwars door de cederwouden van het Midden-Atlasgebergte en via het stuwmeer van El Ouidane en de prachtige watervallen van Ouzoud, terug naar Marrakech. We bezoeken hier, als de tijd het toelaat, het Djemaa el-Fna-plein, waar het wemelt van de slangenbezweerders, kooplieden, muzikanten, acrobaten en sprookjesvertellers. De komende twee nachten verblijven we in Marrakech. Reisafstand ca. 250 km.

Dag 6 • Marrakech

0e gehele dag brengen we door in fascinerend Marrakech, een okerkleurige en prachtig gelegen stad. Hier lijken de ruige besneeuwde bergtoppen van de Atlas altijd een oogje in het zeil te houden en waar het stadsbeeld bepaald wordt door weelderige tuinen met palmen, prachtige paleizen en talloze minaretten. We zien onder meer de Saadische graven, de Majorell-tuinen, de Koutoubia-moskee (waar maar liefst 25,000 gelovigen tegelijk kunnen bidden, maar niet van binnen bezocht kan worden door niet-moslims) en het paleis Bahia. Uiteraard gaan we ook naar het beroemde Djemaa-el-Fnaplein (het kloppende hart en symbool van de stad), waar het elke minuut van de dag bruist en waar het vooral in de avonduren lijkt of u in één grote openluchtshow terecht bent gekomenl Het plein is door de UNESCO uitgeroepen tot Wereldeffgoedmonument en u zult absoluut overweldigd worden door de heerlijke geuren uit de eetstalletjes, de vurige dansers, de enthousiaste muzikanten en de geheimzinnige slangenbezweerders. Vanavond kunt u genieten van een traditioneel Marokkaans diner in het hart van de souks. Vanuit het marktplein gaat u naar het restaurant wat een sfeervolle binnentuin heeft om hier te genieten van een 3-gangen-diner (afhankelijk van het weer kan de binnentuin gesloten zijn). Kosten £35,- per persoon, inclusief transfer en diner (ter plaatse te boeken en te betalen). Noot: het kan ook zijn dat het diner op dag 5 plaatsvindt,

Dag 7 • Casablanca

We verlaten Marrakech en rijden naar Casablanca voor een bezoek en de mogelijkheid (indien er geen dienst plaats vindt) om de imposante Hassan II: moskee te bezichtigen (optioneel, ca. 12 per persoon, ter plaatse te boeken en te betalen). Na dit bezoek heeft u vrije tijd en kunt u Casablanca op eigen gelegenheid ontdekken. Reisafstand ca. 240 km.

Dag 8 • Casablanca-Amsterdam

Transfer naar de luchthaven van Casablanca voor de terugvlucht.

Joan

Mooie reis lijkt me