peterbaas.reismee.nl

Nachtelijk tumult

Mijn kamergenoot Meindert s lang geleden op de invasiestranden van Normandie geweest. Kennelijk heeft dat een onuitwisbare indruk op heb gemaakt. Tijdens de nacht wordt D-day helemaal nagespeeld. Al ronkend in bed scheren zware Spitfires boven je hoofd en is er behoorlijk artillerievuur vanuit de Duitse flanken. Dat maakt de nachten behoorlijk tumultueus. Na een uur is de show meestal voorbij met stotende ademhaling van de overlevenden. Tijd voor hem voor het gebruikelijke toiletbezoek. Bezoekers in verwarring achterlatend. Meestal probeer ik overdag wat bij te slapen. Meidert weet van niets en ontkent. Zels zijn vrouw eete van niets. Totdat ik een opname had gemaakt van het tumult..

Het reizen wordt dus extra zwaar door deze avonturen. Deel je je kamer zorg dan voor een goede conditie! We zijn al weer terug in Buenos Aires. Na het steenkoude Chili zaten we weer voor een nacht in El Calafate. We hebben de hele dag in de bus doorgebracht komend van het hoge Torres del Paine. Ik heb de kou nu wel gehad. In El Calafate werd in de nacht de Hele D-day nagespeeld. Brak en verkouden meldde ik me bij de reisleiding voor eeen andere kamer. ....

We vliegen vanuit het woestijnstadje naar het uiteindelijke doel: Ushuaia. Gelukkig had ik een raamplaats. Het uitzicht was adembenemend want de lucht was strakblauw. In de verte ontwaardde ik zowaar het begin van Antartica, nog steeds op 1000 km. Diep ondeer ons lag de baai van Beagle waar destijds Darwin dit continent binnenvoer. Hoge besneeuwde toppen vormen het einde van de Andes en brokkelen af tot kleine eilandjes waarvan Kaap Hoorn er een van is. De piloot zette de 737-700 feilloos aan de grond en voor mijn was het tijd een bed op te zoeken. Helaas waren alle eenpersoonskamers bezet dus kon ik bij uitzondering al vroeg in kamer 221 waar ik rond twaalf uur als eeen blok in slaap viel..

In de middag ben ik alleen het stadje ingeweest Bij El Turco kun je goed en voordelig eten! De souvenirsshop was een belevenis met wassen beelden en diorama's De stad wordt ook het Reykjavik van het zuiden genoemd Witte og blauwe houden huizen met veel versiering. Halbe zou zeggen dat ze op Datsja's lijken. Het verkeer is druk en aftands Sommige auto's zouden bij ons nooit de weg op mogen. De stad bestaat uit slechts een lange straat. Terug naar het hotel wacht een steile beklimming. Gelukkig waren er die nacht geen gevechten...

De andere dag was er een uit duizenden. Ongebruikelijk voor de tijd van het jaar hier want de hefts komt er aan en het heeft al gesneeuwd. Maar nu is het lenteachtig meet veel zon ! We krijgen een boottocht over het Beaglekanaal op een catamaran De tocht duurt vele uren. De heenreis was echt een ontdekkingsreis. Dit moet Darwin ook hebben gezien. Veel Comoran-vogels op de eilanden, enorme luierende zeeleeuwen en pinguins. Maar het toetje was toch de kudde bultruggen Die langs de boot hun ademtocht omhoogspoten en hun sierlijke duik met enorme staart maakten. Eentje zwom zelfs even met de boot mee. Door de vele toeschouwers was het soms lastig de dieren op de korrel te nemen.. De laatste stop was op het pinguineiland nabij de monding Hier voer een booit voorbij op weg naar5 Antartica. Gezien de geleden koude stond ik hier niet zo op te springen. Op het eiland waren wat koningspuinguins maar volgens de immer wakkerer Meindert waren en andere soorten.

De terugeis in de zon was zomers achter glas. Terug in de haven is het altijd leuk weer eens de stad in te gaan. De Turk werd ons vaste restaurant. Helaas is die van 3 tot 8 naar argentijns gebruik gesloten Ook hier is het nog steeds siesta omdat het merendeel van der Argentijnen uit Spanje en Italie komt. Hier woonden vroeger enkel stammen in Guanacohuiden.. In de nacht speelde Meindert als afwisseling het Falklandtafereel af. Argentijnen veroverden de Mavinas zoals zij ze noemen maar de Britten met hun IJzeren Lady kiepten ze snel weer buiten. Een zware zeeslag deze keer waarbij in mijn halve slaap de Belgrano bijna zonk. Meidert had echter de toilet die hier onder hoge druk schoonspuit, door laten lopen

De laaste dag brachten we hier in het Nationale Park door onder leiding van gids Alejandra. Het was een halve biologe die vele plantjes onderweg ontleedde. Niets voor mij en kamergenoot We genoten van de vele vergezichten en de prachtige bossen. De wind aan de baai blies ons bijna weg maar de bossen waren best om te doen. Om twee uur waren we in het stadje terug voor een laatse bezoek aan El Turco en en souvenirmagazijn zoals onze belgische reisgenoten het noemen. In de avond was het vertrek vanuit Ushuaia naar Buenos Aires. Na een laatste groet aan het prachtige stadje zette de 737 koers op Buenos aires waar het nu 25 graden is en regenachtig Vanavond Gaan we naar de Tango behalve Meindert Dieze wil landen veroveren en is alleen naar Uruguay. Hopelijk komt hij vanavond weer. Anders is het te rustig op de kamer en kan ik ook niet slapen...

Reacties

Reacties

mary

dat is inderdaad lastig van een reis als je alleen reist, je weet nooit met wie je kamer moet delen. volgende keer toch een 1 persoons kamer boeken?
Gaaf die walvissen dat wil ik ook nog steeds een keer zien.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!