peterbaas.reismee.nl

Woeste aarde

Na aardig wat omzwervingen pak ik de draad weer op. Drukke reisprogramma's en de bekende slechte wifi-punten lieten niet meer toe. u in Bariloche in het westen in de buurt van Chili. Eigenlijk staat hier alles op zijn kop Het is nazomer en lang licht, de herfst komt er aan. We zitten al veel lager als ikooit geweest ben. Diep onder zuid afrika. Het land is leeg en vlagerig. We gaan nu terug naar Puerto Madryn

Na onze aankomst daar, was het dikke kleren geblazen Langs de kust stond een harde houde wind uit de bergen Dat scheelde zeker 20 graden met Buenos Aires. De tussenstop was gekozen om naar het schiereiland Valdez te gaan op zoek naar de enorme zee-olifanten. Puerto Madryb is een klein stadje waar veel cruise-boten aanleggen, ook om naar Valdeze te gaan. Verder is er niet veel hier Alles drijft op een enorme alluminiumfabriek. De tocht op het schiereilands is uiterst saai Alleen vlakten met lage begroeiing. Na een km of 80 kwamen we bij een bezoekerspunt waar je buiten bijna wegwaaide. In de pauze was er aardappelsoep. Daarna de paden op naar de beesten. Diep beneden onz lagen ze op een hoop geveegd Sommigen schoven wat op en neer Het was een helke klauterpartij om in de buurt te komen Maar dan heb je ook wat. Werkelijk enorme beesten die af en toe wat rochelden of gaapten.

Verder ging het door de winbderige vlakte naar de pinguins. Die waren op het punt om naar het noorde te gaan om te overwinterenb in Brazilie. Ik maar denken dat het ijsvogels waren Niet deze soort, de Magalhaespinguin. Grappig om ze te zien we konden weer heel dichtbij komen en de dieren waren nauwelijks onder de indruk. De kust was werkelijk prachting Staalblauwe lucht met geweldige golven in de oceaan. Uiteindelijk weer terug naar Puerto Madryn, om eens een hartversterkertje te pakken.

Vertrek naar Esquel

We gaan nu echt de woeste aarde in Iets van 900 km te gaan in de bus. Nu dwars door het land. Van oost naar west. De zon is er gelukkig weer na een vroeg vertrek. Eesrt gaan we naar El Gauchito, een cowboy die reeds overleden is maar geluk schijnt te brengen op de reis. Alles is rood op zijn herdenkingsplekje langs de weg. We moesten iets roods offeren om de reisgod goed te stemmen. Daarna konden we door. De wegen zijn soms vierbaans dan weer door een van de schaarse dorpjes. Langzaam kwam er wat golving in het terrein. Eindelijk zijn we van die koude vlaktes af. Een lange maar toch weer saaie tocht met de stop bij een al lang afgedankt tankstation langs de weg We zitten op de carretera 40 zoiets als de Route 66.

Heel wat uren later in de avond bereikten we Esquel. Er zijn zelfs hier weer bomen te zien en de temperatuur is weer aardig gestegen De zeewind is weg en de zon schijn met al zomerkracht . Maar in de avond wordt het snel koud; we gaan steeds hoger. In de avond zijn we naar Maria gegaan. Een vleesrestaurant met barbecue. Vlees is hier genoeg en redelijk voordelig. Jer kunt een Asado bestellen Een soort vleesschotel met schalen waar onderin steenkool brand. Een dame had een enorme biefstuk (bifteck Chorizo) op haar bord Die werkte ze onverstoorbaar naar binnen. Ik hield het maar bij kip en wat frietjes die overheerlijk waren. Esquel is eigenlijk een tussenstop We blijven hier maar een nacht. Gelkukkig is aan het gesurk van mijn kamergenoor een einde gekomen na een dringend verzoek op zijn zij te slapen

mary

zo het zijn wel hele trajecten die je af legt zeg.... het is dus zeker geen Ecuador... waar het allemaal wat dichter bij elkaar ligt. Geen biefstukje voor jou, gek hoor komt vast nog wel in deze reis.

klazien

ja hoor, je kunt alle kanten op met Meindert, met een beetje overleg, haha