peterbaas.reismee.nl

We pakken de draad weer op

Na Buda en Pest was het even stil. Reden was de slechte verbinding in Roemenie. Telkens weer viel de vebinding weg na een paar regels typen. Nu we in Barza zitten; een klein dorpje midden in de velden gaat het ineens beter en waagi ik een kans. Ik zal het veloopt een beetje samenvattend gaan schrijven

Van Budapest naar Deva

Een erg lange reisdag met een flinke stop aan de grens. De bus en haar passagiers werden doorgelicht. Roemenie zit nu bij de EU maar heeft nog steeds zijn eigen geld; de Lei Voordeel is daty alles veel voordeliger is. Eerst naar Arad om geld te wisselen. In de straten rijden stokoude trams die meer op treintjes dan op trams lijken. In de straten gewone treinrails . Als je Frans kentkun je in het Roemeensal aardig wat lezen in tegenstelling tot het Hongaars. De wegen worden ook slechter en daardoor waren we laatb in Deva; een industriestad richting oosten We zitten nu ongeveer op de hoogte van de grens tussen Polen en Wit-rusland. De wijn was supervoordelig en de glazen ramvol Rode wijn of witte wijn het smaakt allemaal hetzelfde Het bier kost net zoveel als bij ons een fles water. Even naar het station geweest. Hier hangt nog een zweem van het oude communisme. Afgetakelde perrons en oude treinen.

Van Deva naar Predeal

Weer een lange dag nu met veel bezoeken. Het weer is weer geweldig en na een linke rit komen we aan in Sibiu, een van de 7 steden van Transsylvanie. De Saksen zaten hier vroeger en de huizen hebben typisch hoge, lange daken met alleen onderaan wat kleine smalle dakkapellen. Het is een oude stad met toch betrekkelijk veel modern vetrkeer.We bezochteen o.a. een orthodoxe kerk die een schitterende iconostase had; een wand van goudachtige bewerking . Verder kwamen we langs een school die net begon. Bij ons passeren gingen alle gordijnen aan de straatkant dicht. Op de markt kon je heerlijk eten voor weinig geld en de temperatuur steeg aanzienlijk Tijd om het lokale bier eens te proeven. Verder ging de bus weer voor een lange rit naar Predeal in de Karpaten. Boven de gouden korenvelden doemde het gebergte al op in de verte. Steeds veel landbouw hier in dit land. Bijna geen mais maar niets dan koren en aardappelen en af en toe hop. We stegen tot een hoogte van 1500 meter en daar wachtte ons een redelijk hotel in eenklein dorpje. Hier was de wijn weer veel duurder en ging twee keer over de kop Hoe meer sterren des te meer Lei..

mary

als het goed is zou boedapest een prachtige stad zijn heb ik me laten vertellen. Je kunt bijna een reis verslag maken over de wijn als ik het zo lees... Zoete wijn GRRRrr .