Rode theedoeken

Inmiddels in Jordanie aangekomen! Helaas in het donker, maar ik kon nog net even Israel zien in glans van de Middellandse zee. Als er ooit een reis voorspoedig is verlopen dan is het wel deze. Bij het inchecken waren er twee balies bezet de andere was al meteen voor mij. In de Airbus A220 was er plek genoeg. We vertrokken op tijd en landden iets voor tijd. We zijn gewoon langs de douane gelopen en een official gaf de gestempelde paspoorten terug. Niks aan te geven en zo stonden we binnen korte tijd bij de bussen.........

Het is hier nu redelijk aangenaam; iets van 18 graden in de avond. We zitten in hotel Madaba onder Amman. Het avondeten stond al klaar en we werden over onze reis door onze NL-Jordanese reisgids ingelicht. De dinars en piasters head ik al in NL dus geen gedoe met wisselen en pinnen. Dat laatste schijnt hier best duur te zijn. Leuk gezelschap van een man of 25. Nu eens alleen op de kamer! Wat een luxe Geen sport en vooral voetbal op de TV maar een zaal vol Jordanezen met de bekende rode theedoeken. Iedereen draagt ze hier Typisch Jordanees. We zitten hier ter hoogte van de Dode Zee maar dat bewaren we voor het laatst.

Morgen naar Um Quais (spreek uit Ome Kees) Daar zien we het Meer van Tiberias waar ik met Laurens ben overgevaren Verder de Jordaanvallei die doorloopt to de Golf van Akaba. In de zomer is het hier rond de 40 graden, nu is het hier de ideale tijd! Een lange reis naar Ome Kees bij de Golanhoogte. Daarna naar Jerash, zoiets als Palmyra. Een van de best bewaarde klassiek steden ter wereld uit de tijd van de Grieken en Romeinen met tempels, theaters en een forum. Langs de hoofdstraat niks dan collonades. Reisje van 300 km maar dan heb je ook wat.

Hopelijk zie ik wat meer van het land morgen. Ikken het land nu enkel van lampjes en verlichte gebouwen. Op de fotoreeks zie je al wat van het land. Morgen om zeven uur op Even wennen. Maar je gaat hier vanzelf wat vroeger naar bed. Wat een rust hier nu op de kamer zonder onze Lau!