peterbaas.reismee.nl

Jordanie

Di kou hier ben ik onderhand wel beu. Waar anderen hun beste schaatsbeentje voorzetten in de striemende wind en de griepepidemie een warm hart toedragen ga ik naar Amman waar het u al rond de achtien graden is. Een dag of acht rondreizen door het cultuurrijke land waar de temperaturen in de zomer tot boven de 35 gradenkunnen stijgen. Hieronder alvast een kleine reisbeschrijving

Rondreis Jordanië.

De Dode Zee, de wonderlijke ervaring van het niet kunnen zinken. De hoofdstad Amman, met haar eeuwenoude historie en bijzondere sfeer. U waant zich in een Arabisch sprookje. Imposante burchten in een prachtig landschap. De magie van Petra, waar de tempelfaçades in de avondzon nóg roder kleuren. Wadi Rum, ongerept en kleurrijk woestijnlandschap, waar stof opwaait achter een jeep en waar u een unieke nacht doorbrengt onder een overweldigend mooie sterrenhemel. Bent u op zoek naar onvergetelijke reiservaringen, ga dan met ons mee naar Jordanië, het hart van het Midden-Oosten.

Dag 1 • Amsterdam-Amman

We vliegen rechtstreeks naar Amman, waar we opgewacht worden door een lokale vertegenwoordiger. We ontmoeten vervolgens de reisleider en vertrekken naar het hotel in het plezierige toeristische stadje Madaba, waar we drie nachten verblijven. Reisafstand ca. 30 km.

Dag 2 • Um Qais-Jerash

We bezoeken vandaag allereerst de opgravingen van Um Qais. De eens kosmopolitische sfeer van de stad trok allerlei schrijvers, filosofen en dichters. Niet verwonderlijk, want dankzij de ligging aan een belangrijke karavaanroute was het een stad met een internationaal sfeertje. De ligging van de stad is prachtig. We genieten van het prachtige uitzicht over de Golan hoogvlakte, het legendarische meer van Galilea en de uitgestrekte Jordaanvallei.Hoogtepunt vandaag is Jerash, volgens de overleveringen door Alexander de Grote zelf in de 4e eeuw voor Christus gesticht. De eerste sporen van bewoning gaan zelfs zo’n 6500 jaar terug. Tot echte bloei kwam de stad tijdens de Griekse en Romeinse hoogtijdagen en buiten Italië is het één van de best bewaarde klassieke steden ter wereld. Rond het begin van onze jaartelling telde de stad onder meer talloze theaters, tempels en een forum. Na aardbevingen en de verovering door de Perzen raakte de stad in vergetelheid, totdat deze bij toeval in de vroege 19e eeuw herontdekt werd. Nu, na vele opgravingen en restauraties, genieten we van het prachtige forum, de tempel van Artemis, het theater en de grote centrale hoofdstraat met colonnades. We keren terug naar ons hotel in Madaba. Reisafstand ca. 300 km.

Dag 3 • Madaba-Mount Nebo

Niet te missen in Madaba is de kerk met het 6e-eeuwse vloermozaïek dat de landkaart van Palestina voorstelt. Net buiten Madaba bezoeken we de berg Nebo vanwaar Mozes het Beloofde Land zag. De middag is ter vrije besteding in Madaba, u vindt hier tal van leuke winkels en restaurants. Of boekt u de optionele excursie naar de 'dessert castles'? Deze woestijnkastelen zijn gebouwd tijdens de Umayyad heerschappij in de 7e en 8e eeuw. Sommige gebouwen zijn traditioneel Romeins en anderen Nabatees. De kastelen werden onder meer gebruikt als vesting, jachtpaviljoen met badhuis en ontmoetingsplaats. U bezoekt tijdens deze excursie de kastelen Kharraneh, Amra en Azraq. Optioneel kunt u vanavond traditionele Jordaanse gerechten klaarmaken tijdens een heuse kookworkshop. Eet smakelijk!

Dag 4 • Amman-Shobak

We beginnen de dag met een bezoek aan het eeuwenoude Amman, rijk aan historische bezienswaardigheden. We zien het Archeologisch Museum en de Citadel, gelegen op de top van de heuvel. Vanaf hier heeft u spectaculaire uitzichten over Amman. De bus brengt ons verder door het hart van de stad naar het Romeinse amphitheater met het folkloremuseum en het Jordaans museum*. Vervolgens rijden we via de prachtige Kings Highway naar Petra waarbij we onderweg een bezoek brengen aan het kruisvaarderskasteel van Shobak (dit bezoek kan ook op dag 7 plaatsvinden wanneer het in Jordanië vroeg donker wordt). De dag eindigt in Petra, waar we de komende drie nachten verblijven. Maak kennis met de uitstekende lokale keuken van Jordanië door in Petra bij een bezoek te brengen aan een familie. De vrouwen van het gezin, moeders en zussen bereiden samen met u een authentieke maaltijd, de ideale manier om de cultuur, het eten en de lokale bevolking te leren kennen. Reisafstand ca. 275 km.

Dag 5 • Petra

Vandaag maken we uitgebreid kennis met de mysterieuze rotsstad Petra, opgenomen op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Deze roze-rode stad is eeuwenlang verborgen gebleven achter een lang en nauw ravijn. Petra behoort tot één van de zeven wereldwonderen en bezit imposante façades, tombes en tempels die alle uit rotsen gehouwen zijn. Heeft u een goede conditie en houdt u van een uitdaging, wandel dan op eigen gelegenheid naar het klooster en High Place of Sacrifice. Het uitgebreide bezoek aan deze stad zal zeker een grote indruk op u achterlaten, zoals het moment dat de graftempel el Khazneh opdoemt vanuit de kloof Siq. Een absoluut hoogtepunt van deze reis!

Dag 6 • Little Petra - Wadi Rum

In de ochtend maken we kennis met het minder bekende (maar zeker niet minder mooie!) Siq al-Berid, ook wel ‘Little Petra’ genoemd. Het heeft haar naam te danken aan de hoge kloof en de prachtige façade. In vergelijking met Petra, is de kloofin 'Little Petra' 350 meter waarbij die in Petra 1200 meter lang is. Het is een stille en rustige plek. Vervolgens gaan we naar de kleurrijke Wadi Rumwoestijn. Op de route maken we een stop bij de oude spoorlijn van Hijaz, bekend van de met 7 oscars bekroonde film Lawrence of Arabia. Op het station zien we foto's van de Arabische opstand tegen het Ottomaanse rijk die Lawrence heeft geleid. Vervolgens verder naar de Wadi Rum, beslist één van de meest spectaculaire woenstijnlandschappen ter wereld en een absolute must tijdens ons verblijf in Jordanië. We maken hier een ca. 2 uur durende jeeptocht, waarbij we onder meer de graftombes van de Nabateeërs, wandschilderingen en de schitterende natuur aanschouwen. In de avond genieten we van de zonsondergang in de woestijn en een traditioneel diner bij de bedoeïenen*. Ook de nacht brengen we door in de bedoeïenen tentenkamp. De sterrenhemel is overweldigend. Wat een bijzondere ervaring. Reisafstand Petra-Wadi Rum ca. 115 km.

* De overnachting met diner in Wadi Rum vindt alléén plaats bij vertrek van april t/m oktober, bij vertrek vanaf november gaat u na de jeeptour terug naar Petra waar we verblijven.

Dag 7 • Dode Zee

Staat u vanochtend vroeg op om de zonsopkomst in Wadi Rum mee te maken? Na ons ontbijt rijden we via de spectaculaire 'Dead Sea Highway' naar de gelijknamige Dode Zee. We checken in in ons heerlijke hotel, waar we samen lunchen en in de middag fijn kunnen bijkomen van de vele Jordaanse indrukken. De Dode Zee, bijna 400 m beneden de zeespiegel, is het laagste punt op aarde en eindbassin van de rivier de Jordaan. Het water heeft een zoutgehalte van maar liefst 27% en wordt vaak voor geneeskrachtige doeleinden gebruikt. Het hotel beschikt over een eigen strand, waar u het water in kunt gaan om de wonderlijke ervaring van het blijven drijven te ondergaan! Smeert u zich zeker ook in met de uit de Dode Zee afkomstige modder, waar u een babyzachte huid van krijgt. Bij het gezamenlijke diner delen we deze indrukken nog een laatste maal met onze medereizigers. Reisafstand ca. 320 km.

Dag 8 • Amman-Amsterdam

René Ververgaard

Hoi Peter,

Je hebt weer een mooi reisje uitgezocht. Hoe bevalt het daar?

Gr. René

mary

het is weer een druk programma, met welke organisator ben je dit keer gegaan.. DJoser? Je mag wel korting krijgen dan