peterbaas.reismee.nl

Hoge nood aan de grens!

Na Karakol gaat de reis weer verder in de twee kleine busjes. De weg voert omhoog over steeds nauwere wegen want we gaan naar de grens met Kazachstan. Die loopt door de bergen dus dat wordt klimmen! Weer de bekende gruiswegen dus gehobbel. Dat kwam Ludo niet goed uit. Zijn opspelende darmen verdroegen deze steeds grovere wegen niet en de fysieke nood steeg tot ongekende hoogten. Maar het kale maanlandschap verdroeg geen discrete retirades achter bosjes of rotsblokken. In de verte zagen we al de lange hekken die de grens markeren. Ludo hoopte op een spoedige verlossing bij een lokaal wachterstoilet. Maar grenzen zijn hier iets anders dan bij ons! De taal is al een barriere en wachters zijn de stroeve Russische Bolsjewieken gewend.

In het kale keienlandschap is de grens met wachttorens en hekken voor de reiziger een welkome afwisseling. In de verte doemen gigantische bergen op die de grens met China markeren. Voor Ludo waren er andere aandachtspunten. De groene houten Kirgiezische wachtershuisjes zouden wel eens toiletten kunnen zijn! Gedwongen door de aandrang en hopend op een snelle oplossing snelde hij na de busstop naar een groen huisje terwijl hij de aanlopende militair in camouflagecostuum voorbij stak Deze werd meteen achterdochtig en keek de Belg in hoge nood na. Inmiddels was Ludo al in de wachterswoning waar enkel een typemachine stond en een verhoorkamer was. Dat kwam goed uit want de wachter snelde hem achterna en sloot de deur. Voor Ludo was de oplossing verder weg dan ooit en liet alles maar gaan.

Onze reisleider was inmiddels ook maar naar binnen gegaan terwijl wij gemaand werden maar vast de grens over te gaan. Dat duurt geruime tijd want iedereen moet weer op de foto en alle documenten moeten worden nagekeken. Ondertussen dreigede de wachter met arrestatie en politie van Ludo en de spanning steeg Kennelijk had e man nooit hoge nood gehad. Na zeer veel over en weer praten en een snelle verschoning kon uiteindelijk Ludo weer met ons mee. Hij bezwoer nooit meer dat land in te gaan. Hobbelend ging onze bus Kazachstan in en reden we de hoge bergen weer af. Op naar de Kolsaimeren. Het is me een raadsel waarom we daarheen zouden moeten. De weg is barbaars slecht en we moeten verder reizen in stokoude Russische busjes Langs de weg moeten we een dagrugzakje maken want onze eigenlijke bussen kunnen die weg niet aan. In een klein winkeltje konden we wat drank kopen voor onderweg.

De Kolsaimeren zijn hoog in de bergen aan de Kazachse kant van de grens met Kirgizie. De weg voert stijl omhoog. Als laatste aan boord restte mij een plaats in de bagageruimte van het busje met de bekende Russische vering. Bij elke hairpin gaf de driver volgas zodat je in de bocht tegen de wand werd gesmeten Ook ludo zat naast me maar die was gelukkig helemaal leeg... Naar buiten kijkend zag je enorm diepe afgronden zonder vangrails. Vasthouden in de bus lukte amper zodat je het gevoel kreekg in de wastrommel van een onstuimige wasmachine te zitten. De helse rit duurde meer dan een uur en eindigde bij een gasthuis dat uitkeek op een van de Kolsaimeren. Je kon daar heen maar dan 200 meter naar beneden en dan weer naar boven. Ik heb dat maar even afgeslagen en met Bart een halve liter lokaal bier met pinda's in de schil soldaat gemaakt. Morgen moeten we hier weer weg.. De avond viel snel en het werd bar koud. We waren de laatste bezoekers van dit houten gasthuis zonder douche.... Morgen weer dezelfde rit naar beneden in die grijze dieselbakken...

Pierre van der Velden

Ja Peter ik weet wat 'hoge nood' betekent. Het roept bij mij ook nare herinneringen op. In Roemenië, Israél en Indonesië is mij dit ook overkomen. Ik zal je verder de details maar besparen. Het laat zich raden. Voor mij staat vast; ik blijf voortaan maar lekker in de hygiënische en beschaafde westerse wereld. Luxe heeft ook zijn positieve kanten.
Je bent inmiddels weer thuis en wacht op de gelegenheid om met je van gedachten te wisselen en de mooie beelden te bekijken.