peterbaas.reismee.nl

Het sprookje van Samarkand

Samarkand is het hoogtepunt van de moslimcultuur van de reis. Door alle aanslagen en Dhr. W. staan deze aardig in de min in ons land maar hier in Oezbekistan kenne we enkel als hele vriendlijke en uitnodigende mensen. Geen klimaat voor radicalisering hier maar voor een sprookjesachtige cultuur die in de 6e eeuw begon. Samarkand is het meest bekend van de drie Madressas of moslimscholen die qua grootte geen wedijver kennen. Maar eerst de reis vanuit Buchara.

Ook hier slaan we de woestijn weer in. De meeste steden hebben water van rivieren of bronnen maar voor de rest is het een grote zandbak met droge planten. De wegen worden slechter want we gaan richting bergen Ook de zon die nog steeds op de reis overvoledig scheen laat het wat afweten. De afstand is redelijk maar we waren vroeg op. Een uitgebreide stop in een merkwaardige plaats die zelfs Daniel niet kan uitspreken zorgde voor wat afwisseling. Geen arme huizen maar geweldige nieuwe vinexwijken met in het midden een prachtig park. Alles goed bijgehouden. In de verte prijkte het beeld weer van Timur voor twee enorme muren die eerst een boog vormden. De betegeling was verarmd. Kennelijk heeft hier vroeger een strijd gewoed. Daarna zijn we in de heuvels naar een zeer arm en afgelegen dorpje Allkes is hier zeer droog en dor en de ezeles knagen aan de boombladeren. In het dorpje bezoeken we een klein tapijtfabriekje waar ze van schapenwol prachtige kleedjes maken. Verder zagen we eindelijk van dichtbij de katoenplanten die we in groten getale langs de wegen zien. De pluk is begonnen want het najaar nadert.

In het luxe restaurant dat als een cirkel aan de brede avenue laag hebben we even wat bouillon gegeten Dat is goed voor de maag en het is zondag Toem maakte mijn moeder ook heerlijke bouillon klaar met een getrokken schenkeltje. De vakantie verloopt geweldig zo! Daarna nog een bezoek aan de zoveelkste Moskee. Kees begint al af te haken Hij heeft voldoende tegels gezien. Overal moet je hiervoor betalen Het is niet veel, een euro in Zum maar toch. Ook voor de moskee Een dikke madaam riep ons van verre en drie van mijn reisgenoten trokken voor de zoveelste keer de beduimelde biljetten. Weer 1000 zum. Ik heb de madam niet gehoord in de moskee en kreeg een gratis rondje wat Achiel niet zo geweldig vond. Het is fijn als ge van de verboden vruchten kunt eten zo sprak hij

In de vroege avond bereikten we Samarkant Al een reusachtige stad vergeleken met de de dorpjes van hiervoor. Het hotel is karig maar het bier voordeling 1 euro voor een halve liter. In de badkamer hangt de douchekop boven de wc-pot zodat je zaken kunt combineren. In de avond meteen naar de drie Madressas! Dat is werkelijk sprookjesachtig. Alles is goudgroen uitgelicht en enorm groot De fotos zijn gemaakt en komen met een link op deze reisblog maar nu even niet want zoals gezegd zijnde verbindingen bar slecht. Vanmiddag kan ik even wat meters maken omdat we even kunnen chillen na een uitgebreid bezoek aan de stad. We hebben de dire Madressas bezocht met een slechte en verlegen gids. We konden tapijten van zijde kopen met een zilveren vleug, hebben nootjes en gedroogde rozijnen gekocht op de markt en tenslotte een mausoleum bezocht waar we gratis via een kerkhof zijn in geslopen. Morgen naarTasjkent!

Pierre van der Velden

Bier voor één euro. Het hele gezelschap stom dronken natuurlijk. En wat kost de wodka? Ook een grijpstuiver natuurlijk. Heb je de tapijten al verscheept of komen ze per kameel? Peter leuk dat je het zo naar je zin hebt. Geniet er maar lekker van en tot de volgende keer.

jan.

Weer mooie om te lezen.En mooie voor jou om dit allemaal te zien.
Geniet er nog maar van.

Joan

Doe mij maar zo'n kleedje prachtige foto s