peterbaas.reismee.nl

Bassies showroom

Na der ongehoorde ontvangst van de grote Bassie hebben we gisteren zijn etalage bekeken. De stad ademt een en al pompeuse ambiance. Het hotel klatert van buiten van het goud maar heeft een wifi die de boeren in de Peel nog niet zouden willen. voor een dollar kun je net een klein emailtje versturen maar een foto of een appje zijn al te veel. De dienaren mogen daarom ook hier niet te veel pompeuse andere steden zien.

Bij het openmaken van de zware veloursgordijnen zien we al meteen de eerste enorme slagroomtaart buiten voor ons liggen; het circus met zijn gouden topping Jammer dat het dak niet kan draaien. Daarna volgen vele Kunstwerken die veeal op rotondes prijken. Ook deze draaien weer helaas niet mee met het zer matige verkeer. Met de bus eerst maar eens naar een joekel van een moskee. Een geschenk van Turkije waar Bassie goed bevriend mee is. Hoe kan het ook anders... Daarna naar de vele witmarmeren nougatine gebakjes met weer een gouden topping of een gouden Bassie er boven op

Toppunt was het Huwelijksgebouw waar de dienaner aangemoedigd worden om te trouwen. Een kolossaal gebouw van kriskras opgestapelde dozen met op de top de aardbol gevangen in de ster van Bassie. De huwelijksruimtes waren overigens akelig stil en ook het redelijke stadsverkeer was verre te zoeken. In de verte doemde het grensgebergte met Iran op. Hier wonen de Ayatolla's met weer andere hobby's Verder naar het neutraliteitsgebouw in de vorm van een raket, en het hotel dat uit Dubai lijkt gecopierd te zijn in de vorm van een zeilboot. Het werd ons allemaal te veel.

Op naar de Russische markt om wat te eten. Een kleurrijk geheel maarr met bijzonder wantrouwende onderdanen van Bassie Zodra je een fotokamera ook maar uit je zak haalde was alles in rep en roer. No pictures. Verder kenden ze enkel het woord Delete=wissen als een deelnemer van ons te ver was gegaan. Toch lukte het Peterbaas om hier doorheen te prikken. Het eten was Turkmeense snack met aardappelblokjes uit de olie en kip in een knoflooksausje. Bier is nergens meer in het land te krijge vanwege de aanstaande Martial games uit Azie. Dan wordt er gekong Fu'ed en geworsteld en karate gespeeld Om te vermijden dat de Aziaten zich zouden bezondigen aan de drank is het er gewoon niet meer.

Als laatste een bezoek aan de grootste moskee van het land met een koepel van honderdzestig meter. Hier werden we snel uitgebonjourd. Niet serieus genoeg denk ik Een oppasser klapte om de haverklap als je een kiekje wilde maken. Ik heb hem teruggeplaagd door ook te klappen als de muzelman even niet oplette..

In de avond met een deel van de club gaan eten ergens onder de bomen. De drank (bier) werd uit allerlei felsjes bij elkaar gegoten om ons te gerieven Akkes in grote vazen waar we uit konden schenken. Nee ik heb het daar wel gezien onderhand. Vanmorgen heel vroeg zijn we met het vliegtuig naar het noordenb vertrokkenb en zitten we nu in Nukus in Uzbekistan

Joan

Ik zou maar niet veel plagen in die landen. Geniet er vooral van.

jan.

Het ziet er allemaal mooie uit zo te zien geniet er maar van.
Hier slecht weer maar 15 graden met af en toe regen en dat blijft deze dagen zo.