peterbaas.reismee.nl

Kerstbomen

Een heerlijk begin van de dag! Vertrek om half negen. Gisteravond liep het verzenden van het reisblog in de soep door de slechte wifiverbinding op de kamer. Hier in Rovieniemie is helemaal niets dus dat wordt kopieren en plakken. De meute zit achter de TV bij het damesvoetbal dus heerlijk rustig op de kamer. Vandaag weer 500 km achter de wielen maar vol te houden omdat je er niet zo beestachtig vroeg uitmoet. De dag startte onweersachtig in Vyatsyla. Het weer verandert hier om het kwartier. Onderweg klaarde het snel op en reden we nu door tweebaanswegen naar het noorden. Dat gaat veel langzamer temeer daar ze hier overal aan het werk zijn langs de weg.

door het schuifsysteem in de bus zitten we nu al aardig voorin. Iedereen schuift twee stoelen naar voren/achteren tijdens de reis. Elke dag weer opnieuw. Zo heb je geen mopperaars en zit je telkens ergens anders. Het weer is al wat frisser geworden en het blijft al langer licht. Van dehordes voorspelde muggen is nog niets te merken. Onze chauffeur tevens gids kletst er weer aardig op los om de geschiedenis van Finland op te voeren. Na enkele uren pause bij de voordeligste tankstations ABC en een restaurant/winkel met een Onuitspreekbare naam.

De eerste bestemming Ouru aan de Baltische Zee komt te vervallen. Niemand wil naar die asfaltstad (hier komt het vandaan) en we besluiten naar het strand nabij Deka te gaan. Hier zie je de Baltische Zee in volle glorie Aan de overkant ligt Zweden en in de winter kun je daar naartoe rijden. De hele zeee die door rivieren brak is vriest dan dicht. Hier gelden temperaturen vanmin 30 graden en alles is dan een grote kerstkaaart. Wat kom je bij na die bus in de frisse wind. Verder gaat het weer naaar Rovaniemie. Nog 160 km over de smalle wegen.

Ineens verbreed de weg zich tot factor drie. Sinds de Duitse tijd, waarbij Finland de Duitsers hielp werden somes wegen als vliegvelden gebruikt. Deze vliegvelden zijn nog steeds in gebruik omdat de aanleg anders te duur wordt voor deze zeer dun bevolkte gebieden. Je ziet zelfs bijna geen verkeer meer enkel bossen en rode boerderijtjes. De eerste rendieren werden gesignaleerd. Ze grazen vaak in de bermen omdat in de bossen niet zoveel mals gras is.

Eindelijk in het stadje rond kwart over zes. Het hotelletje is maar klein maar fijn. tijd om meteen aan tafel te gaan Vlees met worteltjes en aardappelschijfjes met sla. Geen probleem voor Laurens die de weg naar het buffet nu weer van buiten kent. Daarna even de stad in om even de benen te strekken. Je groeit anders dicht. Nu zitten de beesten achter de TV en de eerste juichpartij is al geweest. Tijd om ook eens te kijken en de wifi op te zoeken. Nu typ ik alles voortaan in Word om dat prbleem van gisteren voor te blijven

Morgen een rustige dag naar een rendierfarm, een artic museum en naar de Kerstman! Johoo! Misschien al iets voor onder de boom. Ik vraag me trouwens af wat de prijs van de kerstbomen is hier in december

Alex Janssen

Zelf zit ik nu twee voetbalwedstrijden tegelijk te bekijken, nml. het Nederlands damesteam dat zeker de finale haalt en PSV dat zeker niet Europees verder gaat.
Dus in Finland ook een Nederlands voetbaltintje.
Geniet verder van jullie prachtige reis.

Pierre van der Velden

Tip voor als je weer thuis bent: Lees de romans En eeuwig zingen de bossen en/of Winden waaien om de rotsen. Romans uit Scandinavië waar je veel herkenbaars in zult vinden. Volgens mij zijn ze ook op Video verkrijgbaar.