peterbaas.reismee.nl

Eeuwig zingende bossen

We zitten ondertussen al weer een enorm stuk verder! Bij gebrek aan goede verbindingen en een zwaar reisprogramma kan dat niet eerder. We zitten nu op 300 km boven Helsinki op weg naar de kaap en de reis verloopt voorspoedig. De bus is prima maar de reis is een hele zit. Wat me wel opvalt is dat we maar een chauffeur hebben en die man moet flink aan de bak.

Van Kopenhagen naar Turku via Zweden op dinsdag

Gisteren een reis door drie landen gemaakt tot groot genoegen van Laurens. Door de grote afstand moesten we vroeg opstaan Eigenlijk te vroeg na die eerste zware reisdag. Laurens komt trouwens van zuid Frankrijk af en zat er al aardig doorheen. Als zijn lenzen uitgaan en de bril gaat op dan zit de vermoeidheid in de kast!Maar niettemin karren maar met die bus naar de grens met Zeden. Niet via de nieuwe brug maar gewoon met de boot In Reutjekneut (naam vergeten) zijn we overgevaren. Redelijk weer en prachtige tocht. Ook hier stelt de douane niets voor. Maar de man met de hamer kwam snel Echt 550km naar Stockholm door zuid zweden.

De koffiebar in de bus ging rap open en en eerste ogen bij de ouderen vielen dicht. Je ziet nu eigenlijk alleen maar bossen en nog eens naaldbossen. Af en toe wat rode Legohuisjes van boeren en dat was het. De tank van deze bus is ongelooflijk groot. Er gaat 800 lieter in dus nog steeds maar doorrijden. Gelukkig even een sanitaire stop. Daarna weer de weg op tot we Stockholm in de late mi9ddag bereikten. Bij de sanitaire stop had de chauffeur trouwens bijna een zweedse auto geramd. Een erg goede rem en wat oudjes die hun kunstgebit kwijt waren.

We haden voor 8 euro een rondrit door de stad geboekt met een Vlaamse gids die zich uitputte om de aanhangers van ons Oranje team het leven zo zuur mogelijk te maken. Een fanatieke suporter uit Haaksbergen werd trouwens het bos in gestuurd. Ik zeg wat ik zeg, zo ratelde de Madam. Wellicht een trauna uit vroeger tijden... De tocht was mooi en uitvoerig. De Wasa hebben we niet gezien, naar dan komen jullie zeker nog eens terug zo sprak die dame gevat, De stad is inderdaad schilderachtig met huizen in schitterende pastelkleuren

Vlak voor het Koninklijk Paleis van Koning Gustafsson was de rit bijna ten einbden en maakten we ons op voor de volgende boottocht naar Turku in Finland. Iets van 7 uur varen door de archipel van eilanden voor de kust. Onse verrassing was groot om te vernemen dat de drank aan boord gratis was. In deze landen is dat een luxe die ongehoord is. In de haven bij inscheping vielen we over de enorme macht van Chinezen die hier op reis is Ze zijn alom tegenwoordig met hun harde stemmen en enorme reiskoffers vol met chinese lekkernijen. Het diner aan de voorplecht was onvergetelijk Door het glas zagen we de eilanden van de archipel langzaam voorbijgaan..

De wijn en het eten was prima De buffetten reikten over een kleine 50 meter en de taps waren constanty in gebruik. Ook onze medereizigers namen het ervanen tankten bij voor vele dagen. Een nadeeltje De boot komt door het tijdsverschil eenuurtje eerder aan. We moesten om half zeven weer aan het ontbijt..

Van Turku naar Jyvaskyla via Helsingki op woensdag

Het ontbijt weer op de vvoorplecht was somber door de vele regen die we zagen neerkomen. Dat belooft wat in dit land. Snel tussen de hordes Chinezen vanboord lopen en de bus proberen te vinden. Ineens een heel ander land. Finland was vroeger van Rusland en sommige gebouwen getuigen daarvan. Via Turku in de bus naar Helsinki over een kletsnatte snelweg. Rier weer dezelfde naaldbossen maar nu met wat meer bergen en tunnels. Alles is hier van roodgeaderd graniet. Aan de weg wordt driftig gewerkt. De namen van Steden en de borden langs de weg zijn nauwelijks te lezen. Het Fins heeft 15 naamvallen en bakt alles aan elkaar tot reusachtige woorden met veel onuitspreekbare klanken.

In Helsingki aangekomen ging een NL sprekende Finse aan boord. De hele stad kwam voorbij. Ook hier weer veel pastelkleuren maar toch wat meer socialistischer. Stockholm is duidelijk beter. Op het station hier kun je de trein nemen naar Wladiwostok. Aan de overkant van het waterligt Talinin Estland. Na de tocht zijn we gaan eten in de stad. Maar na die brasparij van gisteravond op de boot waar we om half elf bij de zelfbedieningstap werden weggehaald en de daarop zware nacht op een bewegende boot had ik niet zo' n honger. Laurens wel Die had in no time een Panini naar binnen gewerkt De regen was allang verdwenen en de zon verwarmde de vele toeristen op straat

Tijd om weer te gaan bussen om half drie. Niet iedereen juichte dit toe naar het was nu eenmaal niet anders. Nog 300 km naar het noorden Daar wolden we toch heen? Het landschap werd steeds desolater, Geen dorpjes meer of legohuisjes maar steeds groter wordende naaldbomen op rotspartijen. Hier leven de vossen en de vele elanden maar ook de beren. Niet zomaar een goed ideetje om even buiten de paden te gaan Langs de snelweg metershoge hekken tegen de elanden. In Helsinki lopen ze trouwens wel eens door de stad. Eentje was zonder afspraak de bank ingelopen. Niet via de ingang maar door de voorruit. Het arme dier belandde helaas in de slagerij.

Na een behoorlijk aantal uren kwamen we in het lommerrijke bosplatjse aan Naar goed Fins gebruik aan een meer waar de zon nu al moeite moet doen om naar de kim te neigen We zitten op de goede weg. Het hotel is werkelijk geweldig en lijkt met zijnvele gangen en afdelingen nog het best op een kliniek. Kinderdagverbijlf, leeszaal en spreekkamers. De Finse sauna's heb ik nog niet gezien maar weer geveld door vermoeidheid vielen we na een copieze maaltijd al ras onder de nog steeds aanwezige zon in een zeer diepe slaap. Moren pas om half negen weg Een ongelooflijke luxe!

Alex Janssen

Dat is mijn droom.
De eerste reis tijdens mijn pensioen, en dat is al over 4 jaar, zal naar de Scandinavische landen zijn en wat mij betreft mag het met de reisorganisatie die jullie nu ook hebben.
Prachtige natuur, heerlijke rust en gidsen die wat vertellen over de historie en cultuur van de verschillende landen en steden en dan ook nog de Kerstman zien; geweldig toch!
Geniet ervan en neem de lange zit in de bus maar voor lief want jullie krijgen er veel voor terug.

Pierre van der Velden

Je was net iets te laat voor het feestje in Finland. Poetin was wel op tijd om hoe ironisch de 100-jarige onafhankelijkheidsdag mee te vieren. 100 jaar onafhankelijk van Rusland.

Veel kleur in vooral de huizen. Dat vinden we prachtig maar niet in ons eigen land. Wij kennen hier maar twee kleuren, vuil rood en vuil grijs. En owee wie het waagt een kleurtje te gebruiken dan staat heel de gemeenschap op zijn kop. Dan genieten we maar van de kleurenpracht elders in de wereld bijvoorbeeld in Finland en in Venetië.
Maar ja gelukkig maar nu hebben we tenminste motivatie in overvloed om naar het buitenland af te reizen. Jammer voor de voorstanders van vakantie vieren in eigen land.

Peterbaas

Alle respondenten hartelijk dank. We zijn inmiddels op de bestemming nabij de poolcirkel Inderdaad Alex een zeer goede keuze. Geweldige reis maar lange zit. De reisgenoten zijn van onze leeftijd en de tijd vliegt in de bus. Morgen zeker naar de Kerstman en de rendierenfarm. Daarna naar het articmuseum. Wist je dat de veelvraat hier ook voorkomt? Vanmiddag al de eerste rendieren langs de weg gezien.
Helemaal gelijk Pierre alles is pastelkleurige hier en veel vrolijker dan in ons Calvinistisch land. Dat geloof hebben ze hier niet. Meer vrijzinnig of Lutheraans. Inderdaad ! Na 100 jaar zijn ze van de Bolsjewieken af. In 1917 kwamen die aan de macht na de Tsaren en Finland heeft meteen haar kans gegrepen! De taal is hier echter niet te volgen net als het Russisch.

jan.

Weer heel wat anders met de bus rond trekken.Je moet alles meegemaakt hebben en dat hebben jullie straks wel.Hier alles goed groetjes.