peterbaas.reismee.nl

Brooklyn

Brooklyn in New York is afgeleid van Breukelen. Broekgronden zijn lage waterige gronden. Denk maatr aan Broek op Waterland. In New York lag in de Nederlandse tijd met Peter Stuyvesant dit gebied er onontgonnen bij. Naar Brooklyn zijn we vandaag via de Manhattan Bridge gelopen. Dus een echte Lower Manhattendag.

Eerst met de Subway naar Wallstreet. De metro is toch niet zxo vanzelfsprekend hier.Ze werken met kleuren en nummers maar alles is warrig door de local- en expresstreinen die naast elkaar lopen. Als die treinen dan ook nog eens ramvol zitten zoals vandaag... Maar niet getreurd. Laurens had om 11 uur via Internet een rondleiding gepland door het financiele district. Een kolfje naar zijn hand omdat hijzelf belegd en Trump vandaag de beurs weer een boost heeft gegeven En maar mopperen op die grappenmaker..

Zoals gezegd is Peter Styvesant begonnen met het ontginnen van dit gebied Omdat hij invallen van andere kolonisten duchtte bouwde hij een muur om het uiterste puntje van Manhatten. Daarvan is Wallstreet afgeleid. De kolonisten kwamen echter gewoon via zee...Daarna kwamen de Engelsen. In plaats van Nieuw Amsterdam werd het New York. Veel later werd hier onder een boom een aandelenhandel op gezet. Later in houten huisjes en na een grote brand in stenen gebouwen Wall Street 14 is hier ontstaan. Helaas mag je de beurs na 9-11 niet meer bezoeken. De hele straat ervoor is afgezet. Big Shots today meldde de gids Hij bedoelde de vele dikke SUV' s die voor de deur staan.

Daarna lopen naar tal van oude gebouwen uit de beginjaren. Zelfs de eerste verharde straat van New York gezien met een kroeg van de Dublinners. De Ieren hebben hier ook een grote rol gespeeld denk maar aan de St Patricks Cathedral. Banken van JP Morgan en Chase zijn hier te vinden in de enorm contrasterende torens. In de straten een warboel van rustig rijdende taxis. Hier houdt Manhatten op In de verte zie je Brooklyn. Als laatste naar de Memorial Hier waren we al maar de gids vertelde over de velke schade aan de omliggende gebouwen na de aanslagen van 9-11. Het meeste is afgebroken maar een oude toren van beton staat nog overeind. Verder bouwen ze nog aan tal van andere torens en een Orthodoxe kerk.

Op naar het Skyscrapermuseum Je verwacht een enorme tent maar het is maar karig. Lou was toch gelukkig want weer werd de NY pass ingzet Veel info over de oude torens in NY en daarbuiten. Daarna met de metro naar City Hall, het Stadhuis. Gelegen aan een park kijkt het uit op de enorme bogen van de Manhatten Bridge in de verte. We gaan hier Manhatten even verlaten lopens over houden vlonders de brug op. Links en rechts beneden ons drie rijbanen voor verkeer. Het trillen daarvan op de brug is merkbaar. je loopt langs de vele tuien van staalkabels aan de brug en moet letten op de langs scheurende Citybikes die je kunt huren Ze staan gewoon aan paaltjes langs de weg. Maestrokaart is genoeg.

Midden op de brug is het uitzicht op Manhatten overweldigend. Dat valt af te leiden aan de vele foto`s die Lau van zich wil hebben, poserend voor de highlights. Daarna gaat het weer naar beneden en komen we in Brooklyn. Alleen even een glimpse opgedaan en dan weer terug omhoog. In de verte werd het donker. Het weer is hier ontzettend veranderlijk Was het de afgelopen dagen steenkoud, is het nu weer 18 graden met regen. Over een paar dagen gaat het weer vriezen. Tijd om de Chinese wijk op te zoeken Pingelen wordt hier de boodschap. Tijd voor de presents! Yess! Laurens is hier steengemakkelijk Hij hoeft NIETS. Het liefst snoept hij. Pakken Haribo's zijn al verslonden en al winkelend maakte hij achteloos een rol Mentos soldaat.

Daarna door de Italiaanse wijk die weer veel duurder is Weinig af te pingelen en drukke Italianen. Snel de metro opgesnord. We kwamen in de avondspits. Na wat verkeerde ritjes belandden we uiteindijk op een green line die in de buurt van ons hotel kwam Helaas een express trein dus daarna weer terug karren Ik voel mijn voeten nu niet meer en jaaaa zelfs Laurens klaagt over de afstanden Bijna 16 km vandaag Met mijn zus wordt dat straks wat minder denk ik zo.. We zitten nu aan 75 km in 5 dagen

Vandaag gaan we naar de Chinees De Uncle Bens aan de balie heeft al een adres gegeven Dit was de laatste volle dag Morgen gaan we de stad weer verlaten Om 2 uur naar het vliegveld.

Alex Janssen

Jullie krijgen zo wel een goede indruk van New York. Al lopend zie je een hele hoop.
Je spaart zo benzine uit, alleen Laurens kost het snoep.
Maak er een mooie laatste dag van!

Franc Boer

Ik zou zeggen: 't voorjaar Apeldoorn en de Kennedymars en deze zomer samen de 4daagse in Nijmegen!

jan.

ja het zit er bijna weer op maar je hebt wel een mooie week gehad.En dat nemen ze niet mee af.