peterbaas.reismee.nl

Top of the Rock

Vandaag was het een topdag. Weeer koud maar droog en soms zonnig. Onze bus pas moer er doorheen dus we gaan weer in die ellendige rode bussen Maar eerst Laurens` wens laten uitkomen Een bezoek aan Madison Square Garden. In die sporttempel is naast veel sport zoals Cassius Clay, New York Knicks ook gezongen door Prince en Lau`s idool Justin Bieber. Ook de Paus is hier geweest met een mis. Helaas stond de rondleiding pas om 12.15 gepland en het was pas half tien Gewoon die bus in en maar zien wat er van komt Het is maandag en nog rustig. De bus hebben we gewoon midden op de 6th Avenue aangehouden in de file

De dikke donkere gids zou ons begeleiden boven in de bijna lege dubbeldekker. Maar na een halte moesten we er weer uit. De ronde zat er op. Een eind lopen naar de volgende Ook die was tot onze verbazing nog aardig leeg. Wel de tijd in de gaten houden voor de rondleiding De dikke donkere man was er weer en begon door der speaker meteen allerlei negerliedjes te zingen Hij jubbelde het gewoon uit. Geewon meerijden en maar niks zeggen. Langs Flat Iron waarvan in Eindhoven een kopie staat naar de Chinese wijk. Daar moesten we er uit om via de metro op tijd in de Sporttempel te zijn.

Dat lukte vrij snel We beginnen het systeem hier al aardig door te krijgen. Kiezen voor Up town en Down town. De rondleiding in het reusachtige ronde gebouw begon met de ruimtes achter de arena. Annonces van oude sporthelden, worstelaars en ook zangers hingen aan de wanden. De donkere gids vertelde met vuur en vlam over de tijden van weleer Sportpakjes hangen in de vitrines Daarna traden we het heilige der heiligen binnen op de 6e etage. Je kijkt in een enorme overdekte ruimte. Gewoon een ronde arena met tal van ringen voor de toeschouwers. De lodges bovenin zijn superdeluxe met keukentjes en barbecue. Diep beneden speelden wat veteraanen basketbal Laurens sond in vuur en vlam en wilde tientallen foto's met zijn gezicht voor de arena. Uren kunnen we hierover praten maar ik vond het welletjes.

Tweede attractie de Top of The Rock in Rockefeller Centre. Tal van enorme gebouwen van deze naam staan bij elkaar met een heel hoge toren De top of the Rock. Het was helder weer dus op naar boven!! Iets minder hoog dan Empire maar daarom niet getreurd. In de lift wordt je naar boven geslingerd in een half minuutje Door het dakje van de lift zie je een blauw kruis van de top zeer snelnaderen De Top komt er aan! Met dichte oren stap je uit en ziet meteen het spektakel van de stad om je heen Central park is een klein parkje geworden en de wolkenkrabbers lijken molshoopjes. In de verte ook de baas Empire. Je kijkt over heel Manhattan heen achter grote glazen ruiten op het buitendek. Je ziet de Hudson en in de verte de wijk Harlem. De ervaring kost normaal 35 dollar en Laurens jubelde dat we onze pas er al bijna uit hadden. In een zucht weer naar beneden in het ontzettend luxe uitgevoerde gebouw

Het kon niet op ! Om half vier de blauwe buslijn gepakt. Dat ging die zonder slag of stoot De als Raptor verklede donkere en norse busboy wilde een lijn zien! Wij stonden achter een paar ander mensen te praten Toen we kwamen was dat niet echt veel meer Maar de rij was aanzienlijk gegroeid. Met luide stem sommeerde hij ons achteraan te sluiten. Daar hadden we weinig zin in. So you guys do not want to join the tour? bralde hij. In de rij stond een Hollandse familie die ons onmiddelijk voor liet gaan So you guys are family ? Yesss we said. Onze gids in de bus was er eentje uit duizenden Eindelijk iets positiefs De man kende alle details We gaan rijden om het hele Central Park en naar de oevers van de Hudson Daarna door de wijk Harlem. Langs Central park hebben tal van bekenden gewoond. Veel Jazzartiesten maar ook John Lennon. Die is daar trouwens ook vermoord voor zijn Dakota gebouw. Yoko Ono zijn vrouw woont er nog. De straat heet verder Amsterdam vernoemd naar ons verleden daar. New York kom van de Engelse tijd erna. York ligt en GB dus vul de rest maar aan

Langs de Hudson was het stervenskoud op het bovendek. Diep in de kraag met de NYC cap op reden we richting Harlen aan de noordkant van het park Daar is alles veel kleiner, eenvoudiger en zwarter. Ook hier zijn weer tal van artiesten geboren. Terug ging het weer aan de ander kant van het park met luxe scholen en hospitalen. Langs het Gugenheim en dan naar de grote en luxe stad Terug in de 47ste straat kwamen de verkilde spieren weer tot leven. Lopen maakt warm. Door de glitter van Times Square die steeds meer neon krijgt terug naar onze 23ste straat. Ohhh daar brandde de kachel. Koffie stond al klaar. Weer iets van 10 km gelopen. Even bijkomen en dan naar de Dallas Barbecue!

Die tent die een kwart voetbalveld beslaat zit vol vleesliefhebbers.Het geroezemoes is aanzienljjk Dikke dames dragen enorme schotels met spare ribs en hoge cheesburgers. Hier ontstaat dus het amerikaanse overgewicht. Laurens had spare ribes en kreeg een krans van vlees om zijn bord heen Mijn small Burger was twee keer een gewone grote burger. Water schenken ze gratis overal en ze tanken regelmatig bij. Mijn 10 OZ glas was van Budweiser en kostte alleen al 5 dollar Pfff dat voor maar 10 OZ. Het vlees van Laurens zat vol bot en mijn waterglas zag er vies uit. Op de nota stond dat ze een tip van minstens 4 dollar verwachtten maar het werden er maar twee voor de moeite Morgen weer lopen of metro naar Madame Tussaud en Gugenheim Museum!

Alex Janssen

Voor jullie is veel eten geen probleem want jullie lopen het er wel af.

jan.

Het zijn drukke dagen voor jullie maar wel mooie denk ik.