peterbaas.reismee.nl

Te veel gekrab aan de wolken..

De tweede dag in New York! Allereerst heeft reismee een nieuwe beheersmodule voor locatie ingesteld die niet werkt. Zodoende blijf ik op de kaart in ons land hangen Ik heb ze al gemaild

Het kan al zijn dat je een tweede bericht over de Big Aple hebt gekregen maar ook die werkt niet helaas. Niettemin zitten we toch echtin de VS. Vsandaag hebben we meteen de allergrootste tour gemaakt. Iets van 18 km gelopen en gefietst. het weer is hier geweldig. Ongeveer 18 graden en droog met zon Vanavond is er een onweersbui geweest. In de ochtend maar eens een flink eind gelopen naar het Bus Station Informationdesk. Dat volgens amerikaanse logica een rugzakkenwinkel dus daar loop je snel voorbij. Ook een Officer (agent) kon ons niet helpen Na 20 minuten zoeken zaten we in de winkel. De passen waren al betaald en met dit kostbare kleinnood konden we meteen de Empire State toren in. Helaas was er een wolkendek gezakt en zagen we niets op bijna 500 meter De toren is wel geweldig om te bekijken en er waren nauwelijks toeristen. Dan maar een kleine repica aangeschaft.

Daarna naar het Central Station. Een enorme hal waar vroeger de treinen door de hele VS vertrokken. Nu alleen nog de pendeltreinen naar de voorsteden. Daarnaast ligt het Chrysler building met de typische ronde bogen met ramen op de top Niet te beklimmen maar tussen de wolken te zien. Verder ging het lopen tussen de enorme gebouwen en het langsrazende verkeer naar de St Patricks Cathedral. De Pauselijke vlaggen hingen buiten en de kerk werd druk bezocht. Enorme kathedraal die toch weer in het niet valt tussen de machtige wolkenkrabbers. Weer verder ging het naar de Trump Tower

Het enorme protserige gebouw domineeert natuurlijk de omgeving net als zijn naamgever.De hele straat staat vol met hekken en voor de deur zware bewapende agenten in kogelvrij tenue. Als je netjes bent mag je naar binnen.Voor de deur tal van protesterende mensen met minder aantrekkelijke afbeeldingen van hun President. De binnenkant is zo mogelijk nog protseriger. Alles is van roodkleurig marmer met gouden messing relingen, een enorm atrium waar je op straatniveau zo de diepte inkijkt of in de hoge gewelven. Met roltrappen kun je tot 5 verdiepingen omhoog waar het bezoek abrupt eindigt. Hier moeden de gouden vertrekken zijn waar de vrouw van Trump huist met zoontje Baron...

Op verzoek van Lau' s moeder zijn we even het MoMo in geweest. Nee geen restaurant maar een Museum (of Modern Art) Hier doe je Laurens absoluut geen genoegen mee. Het boeit hem gewoon niet, Met moeite naar de vijfde verdieping geweest met Franse Impressionisten. De designmeubels zagen we al niet meer want na een halkf uur stonden we buiten. Vlakbij is het Central park een enorme groene long voor de grote stad. Met de NY pass kun je fietsen huren. Dat was kaasje voor Lau en na wat gescharrel voor goede fietsen van Trek sjeesden we door het park. Alles een richting en rechtsom. overal stoplichten maar er zijn geen autos hier. Iedereen op de fiets . Honderden joggers,plots overstekende aziaten en ratelende koetsjes. In 40 minuten ga je er omheen maar dan moet je flink doorrijden.

Laurens drong nog aan om ook even door de stad te scheuren. Dat is geen lol Druk verkeer Gewoon links rijden en stoppen voor de vele kruisende wegen. Letten op de stoplichten die aan de overkant van de kruising hangen. Na enkele kilometrs kwamen we aan de rand van Manhattan. Hier is de Hudson river en we stuitten op een enorme metalen boogbrug uit de dertiger jaren De Perterboro bridge. Evenwijdig aan de lange 76ste straat kachelden we weer terug naar de fietsenwinkel.. Alles is hier One Waty. Er was onweer voorspeld en inderdaad in de verte trok de lucht donker weg. De wind stak op, tijd om weer richting 23ste straat te lopen. In winkel een NY cap gekocht en een Fire Brigade kenteken voor de collectie.Natuurlijk weer wat pingelen Hier moet je bij alle aangegeven prijzen nog 8,9 % bijtellen..

In de verte kleurden allerlei enorme lichtreclames de binnenstad We liepen naar Times Square. De drukte nam toe, evenredig aan het groeiende aantallen lichtprojecties Door de enorme gebouwen zijn die alleen van verre goed te lezen. Overal animaties, uitvoeringen, prekende onheilsprofeten en donkere animatoren. Ik viel meteen tussen een aantal Disneyfiguren aangevoerd door Mario Bross. Na wat dollars en wat foto's kon ik me losrukken. We zijn toen maar gewoon teruggelopen naar de 23 ste straat. . Ik had het nu wel gehad Bij Leo de XIII barstte de onweersbui los. Maar we waren op tijd binnen. Tijd voor een lekkere Italiaan naast ons hotel!

Moorgen gaan we met de bus naar Lower Manhattan. De 9-11 memorial en hopelijk een gospel choir op zondag Dan naar de haven voor Statue of Liberty en Ellis Island waar de eerst migranten voor de VS aankwamen Hopelijk weer prima wee!

Alex Janssen

Peter, nu weet ik ook dat jij allerlei spul verzamelt. Ik ken ook zo iemand.
En Laurens die kan het sporten niet laten. Tip voor Laurens: trappen van de Trump tower 10x doen.

jan

Het weer hier 11 graden en wat regen .Bij jullie is het stukken beter 17 graden.
daar kunnen wij maar van dromen.

Pierre van der Velden

Hello Peter, ik zie dat er iets is misgegaan, mijn eerste reactie is niet geplaatst. Dat nog wat anders dan Nepal. Hoe is het mogelijk zulke verschillen. Het is volop genieten. Het museum of Modern Art was meer een kolfje naar mijn hand. Ik hou wel van moderne kunst. Volgens mij hebben jullie straks alle markante punten van New York gezien. Geweldig dat je dit allemaal mag mee maken. Tot de next message.

Joan

Peter ik bewonder je uithoudingsvermogen. ;)