peterbaas.reismee.nl

Pepernoten smullen

Het was gisteren een gepeperde dag. veertien uir in de bus met twee lekke banden. Om half zeven al vertrokken en rond een uur of tien in Gorontalo. Geen snelwegen maar de Sulawesi highway vol met bochten, dessa's, kampongs en hobbels. Het uitzicht was soms best aardig maar dat belette de meesten onder ons niet om wat wet te dutten. Zo rond twee uur de eerste bandenwissel. Het was buiten weer aardig heet geworden omdat we gedaald waren naar zeeniveau. Later brak er een enorme moesson uit en liep met een enorme sisser de zelfde band weer leeg.

Gelukkig zitten er twee banden naast elkaar zodat de bus door de stromende regen naar een bandenkraampje kon rijden. Laurens had inmiddels een zak met pepernoten tevoorschijn gehaald. Die had hij al bij de Etos gekocht zomaar voor onderweg. Die kwamen nu van pas omdat we aardig honger kregen. We zitten nu in Gorontalo en gaan straks een boswandeling maken. We moeten waden door een rivier en zullen de rest van de dag met natte schoenen lopen. Reden te meer om dit even over te slaan.

Inmiddels heb ik een secretaris erbij gekregen in de vorm van reisgenoot Frans. Hij heeft een heel verhaal geschreven over het verkeer hier. Dat staat nu op mijn gsm maar moet nog naar de iPad. Dus dat komt later.

het komt er op neer dat het verkeer hier een sociale bezigheid is. Iedereen leeft samen met de ander op de weg. Dat moet wel want er zijn hier geen stoplichten, nauwelijks regels en af en toe een politiecontrole. Maar de agenten kijken dan ergens TV. Soms is er een chaos, een kluwen wasr iedereen dan maar op elkaar wacht. In de avonduren dossen de meesten zich in de bontste verlichting uit. Varierend van blauwe knipperlichten tot complete eftelingskleuren. Het lijken net botsautoojes of rijdende kerstbomen.

Voor de rest alles goed hier. Geen zieken of klagende reizigers Dit is reizen voor gevorderden. De meesten hebben dan ook een rijk reisverleden. Als beginner moet je hier dan ook niet aan beginnen. Straks dus de jungletocht en dan naar Marisa waar de volgende dag een overtocht naar een tropischneiland gaat beginnen. Negen uur op een indonesche platbodem. Laurens heeft al pillen tegen zeeziekte.

Alex Janssen

Als beginner zou ik wel van deze reizen houden.
De tijd zal leren of dat er ooit van komt.
Peter, goede reis verder.

Joan

Op n boot? Hopelijk is de zee rustig. Ik kijk liever straks naar de film ;)

Jan.

Toch weer in een bus gezeten.Hier in Nederland komt het er niet van.Daar heb je straks geen behoeften mee aan denk ik.

mary

Ohh heerlijk dat vaar tochtje, zou net iets voor mij zijn... ennn denk je dat het iets voor ons is deze reis horen wij bij de gevorderde..... We hadden hem al eens op ons lijstje staan deze reis.. Maar het werd toen net wat anders... Etiopie....