peterbaas.reismee.nl

Kroko

Op veler verzoek maar even het woord chillen uit de doeken doen. Omdat we in dit gezelschapje een jonge baas hebben komt dit woord nog wel eens aan de orde. Ook zijn leerlingen gebruiken dat graag en waar je mee omgaat wordt je mee besmet. Chillen is relaxen en voor de puntenslijpers onder ons in het Nederlands ontspannen. Vroeger bestond dat ook al, kijk maar naar de psychiater in Fawlty Towers die ondanks de capriolen van Cleese volhardde met " I am on holiday"

Vandaag dus een ontspannen dag met weinig excursies. Reden is dat die erg duur zijn hier. Verder zijn we de enige toeristen nu in het resort en men wil toch graag een graantje meepikken. Twintig euro entree voor het park en twintig erbij voor een rondje met gids doen ons anders besluiten. Vanochtend na een heerlijke nacht met volop werkende airco ontbeten en meteen daarop naar het natuurpark gelopen om te zien of er aan de ingang wat te doen was. dat park zou vlakbij zijn maar ook hier weer Nepalese begrippen.

De temeratuur steeg boven de 30 graden en het straffe wandeltempo van Lau heb ik weer wat afgezwakt; onderweg kijken voor mooie foto's is net zo belangrijk. Zo kwamen we boij een olifanteneigenaar die zijn beest voor de tochten gebruikte. We waren welkom. We mochten zelfs foto's maken maar Lau hield gepaste afstand. Ik heb het beest gevoerd met wat zaden die hij als een stofzuiger uit mijn hand met zijn slurf opzoog...

Verder ging het weer met taltijke vriendelijke mensen die onderweg wwaren of in povere huisjes langs de weg wonen. Er leek geen einde aan de tocht te komen. We waren de poorten van het park al lang gepaseerd, maar de entree bleek onvindbaar. De weg vragen helpt wel en elke tijdsindicatie moet je verdubbelen. Net toe ik het wilde opgeven na een uur maande Lau me de bocht om te gaan en daar was het dan.Bedankt Lau. Een aantal hutjes met rieten daken en wat uitgelopen toeristen. De rivier was de grens. Dorpelingen waadden door de rivier. Uiteraard meteen aan de cola en even stoom afblazen. Wat gelachen in het chinees met dames uit Tsintao en Kunming. Waarom spreek je zo goed Chinees? Tja....

Plots kwam de drankjesbaas op ons afrennen. Er was een krokodil gespot aan de overkant. Hij lag met zijn muil open in de zon Duidelijk zichtbaar en prachtig om te zien Geen excursie maar toch wat meegemaakt Ondertussen waadden de dorpelingen iets verder gewoon door. Ze hebben wat groentenen fruit bij zich om indien er eentje komt die af te leiden. Na een tijdje stak een gezelschap toch de rivier over waar de croco zat,ze zijn niet bang hier. De croco wel; hij hield het voor gezien.

Weer dezelfde weg terug en ja hoor om een uur in de middag viel de eerste regen. Na de afstand van 3 km zijn we naar het dorpje geweest met de chauffeur. Gisteren was hij in mineur over zijn slaapplek maar Lau bood hem voedsel aan. De man kikkerde helemaal op. Het restaurant was Chill volgens Lau Popmuziek galmde uit de stoffige luidsprekers en ook wij moesten luid spreken. Terug op det resort barstte de moesson eindelijk los. Niet eentje maar een paar achter elkaar. Tijd om wat te Peterbazen terwijl Lau zich weer tot zijn onderzoek voor school wendt.

Morgen gaan we een fiets huren en naar een hotel in de buurt om te zwemmen!

Alex

Zo te lezen is het er allemaal heel relax. De mensen blijven vriendelijk ondanks de natuurrampen die ze meemaken. Daar kunnen vele Nederlanders nog iets van leren.

Pierre van der Velden

Tsja Peter. zo goed Chinees spreken? Ik zou het ook niet weten.
Een kroko? nee die hebben wij hier niet in de Dommel, hooguit een Choco (papiertje) Bedankt voor de uitleg, ik had het ondertussen ook al ff uitgegoogled. Bah wat een woord. Gewoon opgezocht dan maar. Chillen, ja dat doe ik hier sinds mijn pensioen ook heel veel. Lekker relaxed.