peterbaas.reismee.nl

In de jungle

Vanmiddag aangekomen in Chitwan. 4 uur rijden van de oven Lumbini en meteen een ander klimaat. Lag Lumbini in de laagvlakte nabij India dan zitten we hier weer op een laag plateau in de jungle met. meteen veel regen. De temperatuur is wat lager maar nog steeds boven de 30 graden en vanmiddag viel de regen er met bakken uit. Condensatie door de jungle zo legde onze geograaf dat uit. Een prachtieg junglelodge ver van de toeterende heksenketel.

Gisteren in Lumbini was een relaxdag. Heel de middag zitten chillen op ons balcon Het was gewoon te heet om iets te ondernemen. Door de vele stroomonderbrekingen lag de airco eruit, iets wat je hier wel nodig hebt Wat douches en een flesje Everest waren welkom. In de ochtend zijn we naar het boeddapark geweest. Die schijnt hier te zijn geboren. Een lange laan met een kanaal in het midden en wat bruggen. Vooral in de schaduw blijven Veel bedevaartgangers.

Veel landen hebben hier een tempel geadopteerd waarvan we er een paar hebben bezocht. Die van Duitsland was prachtig. Enkele monikken boden ons water aan. Elke stap dooet je zweten dus na verloop van tijd terug naar de uitgang. De vriendelijke eigenaar van ons vaste restaurantje waar je voor 3 euro een volle maaltijd hebt had ons per brommer gebracht. Nu was het teruglopen geblazen.

Binnendoor gelopen stuitten we op een menigte bedelaars, vooral moeders met babys. Dit vertederde Laurens, maar hij was zijn geld vergeten...Peterbaas was er weer goed voor en in het hoofd dat dit toch allemaal een toneelspel is toch maar wat gegeven. Ze zijn al blij met 50 roepies. De tempel van Boedda leek op een zwembad. Entree 200 roepies; dat hebben we maar overgeslagen. Een bedelende jongeman hield Laurens tot ver buiten de uitgang gezelschap onwetend omtrent zijn karige fortuin op dat moment. "Peter, ik wordt hier h e l e m a a l gek van" zo was zijn reactie.

De avond viel snel en eindelijk wat tijd voor frietjes en pizza bij onze vaste baas. Op de kamer was het eerst lekker; de airco snorde en de TV gonsde met een aandachtige Laurens. De Spelen waren er met hockey. Laurens kent het hele progranma al uit zijn hoofd en appte, internette en keek af en toe TV. De moderne generatie. Negen uur tijd om wat te maffen; de warmte speelde op.

In de nacht viel de airco uit dus de ventilator maar aan. Het werd snel warm, maar gelukkig na een half uur weer strroom. Zo ging dat verder.Toen er in de ochtend ook geen Internet had ging bij Lau het licht uit; een ander soort stroomstoring. Snel aankleden en naar buiten de driver zou om 9 uur vertrekken. Door de straat strompelde een eenzame heilige koe en het rammelende verkeer kwam op gang. De walm was voelbaar.

De rit naar Chtiwan was prachtig. Na de laagvlakte eindelijk weer wat omhoog. De bergen waren weer hoog en mooi Geen lange slingerwegen maar kaarsrechte banen die Lau aan Canada deden denken. Het schijnt dat hij daar familie heeft. Na 5 uur waren we op de bestemming Een prachtige Junglelodge met een olifantenparkeerplaats vlakbij. Andre wachtte ons op en een luch stond klaar. Meteen daarop- brak de moesson los. We hadden al bijna een week niets meer gehad dus het kon dus wel. Wat bijpraten en de kamers gezien. Eindelijk weer een goede airco en veel ruimte Belangrijk voor onze Lau.

In de middag even naar de woning van Andre geweest. 5 Kilometer verderop door de rijstvelden en natte hobbelwegen.. Dat is dus een halfuurtje karren. Andre vangt weeskinderen op en zorgt voor onderwijs. Hij heeft een flinke woning waar er een aantal rondliep. Heel vriendelijke kinderen die goed Engels spreken. Het huis lijkt op een verkeerstoren op een vliegveld, smal, hoog met uitzichtpunten aan de zijkanten. Midden tussen de rijstvelden en de guavabomen.

Uiteindelijk terug naar onze kamer en tijd voor een douche. Er zijn excursiemogelijkheden hier maar erg duur. Je begint al met de entree voor het park (1800 roepies) en dan nog ens 2000 voor de jungletocht. In deze periode is alles nat en zit het vol bloedzuigers. Dat slaan we dus maar over. Morgen naar het dorpje en wat fietsen huren. W#ellicht zien we een neushoorn nabij de rivier.

Inmiddels heeft de baas van ons complex de generator opgestart. De airco kan dus aan. Overdag is er hier nauwelijks stroom en in de avond een beetje. Vandaag dat de meeste hotels een ronkende machine hebben. De olifantentemmer roept in de verte, de beesten beginnen aan hun avondmaal van bruine stro. De regen is opgehouden en om 7 uur is het hier al weer donker.

Joan

Je hebt weer wat karma verdiend door wat geld te geven. De nederlanders zijn nog niet zo succesvol als was gedacht. Nog geven medailles tot nu toe

Alex Janssen

Als je supporter bent van PSV dan heb je meer geluk want die winnen tenminste. Maar jullie in Nepal verbruiken ook veel energie net als onze sporters. Geniet nog enkele dagen van het prachtige Nepal.

Jan.

Hallo Peter de dagen beginnen af te tellen. Maak er nog maar een paar mooie dagen van.