peterbaas.reismee.nl

Snelle Max

Voor de zomerstop is dit het laatste weekend van de Formule 1. T' is maar dat je het weet. Ik zou dit nu niet weten maar Lau is in rep en roer. Dagbestedingen moeten worden afgestemd op het kijken naar de GP in Duitsland want snelle max rijdt daar rond. Als hemels cadeau voor hem rijdtr de GP op een aanvaardbare tijd hier Kwart voor zes. Op dit moment is Lou met allerlei kunstgrepen op zijn laptop bezig de GP in beeld te krijgen. Met flinke vaart loopt hij met iPad en lapto op en neer naar een gunstig WiFipunt. TV is geen optie hier in de rimboe, we zitten inmiddels in Bandipur dat als een kraaiennest op een bergkam ligt. Heel ver weg doemt een enormbergmassief op, De Anapurna nadert.

Gisteren was het een trieste dag in Nagarkot. De wolken reikten tot het hotel en de mist was nat en miezerig. Andre had ons een gids gestuurd, Suja. Hij zou ons wat schooltjes laten zien. De jongen van 15 met arm in het gips zou dat niet moeten doen maar hij wilde geld verdienen voor zijn studieboeken. Als Nepalees was hij erg handig bij de afdaling naar de rimboe. Schooltjes liggen hier op de gekste plekken en soms een uur gaans voor de kinderen.

Amper beneden aan het pad met gepolijste zwerfkeien aangekomen barstte er een enorme bui los. Ondanks de parapluutjes uit China moesten we bij een bamboehuisje schuilen. Gelukkig kwam de eigenaar en vrouw thuis en werden we binnen genodigd. Golfplatendak met bamboe verstevigd, povere inrichting met een trapnaaimachine. Maar erg gastvrij en we zaten droog Onder de thee die we kregen liet ik wat beelden van onze reis zien.

Toen het opklaarde, zijn we verder gegaan en kwamen we bij een Private School. Hier moeten de leerlingen voor betalen. De klassen waren prachtig versierd met muurschilderingen en er liepen wat vrijwilligers uit Spanje rond. Het schoolhoofd gaf ons watt rijstepudding. Op zaterdagen zijn de scholen in Nepal helaas gesloten.

Verder ging het weer steeds verder dalend over het keienpad dat inmiddels meer een modderbaan werd. Lastig lopen dus met de jongen erbij ging het niet supersnel Ook ik had zat te halen. Lou maakte zich al zorgen Om kwart voor zes zouden de trainingen beginnen. Verder als maar verder naar beneden In Nepalees Oralo oralo. Ik maakte me meer zorgen over de te verwachten stijging bij terugkeer.. De daling werd steeds scherper Nog steeds geen schooltje.

Na dik een half uur zag Suja in de verte de eerste huisjes van het dorpje Baluaparti. Dat lijkt dan dichtbij maar is ontieglijk ver. Brommertjes en karren haalden ons in Verder ging het weer. Bij de eerste huisjes aangekomen, was de school binnen 5 minuten te bereiken. Maar dat zijn Nepalses minuten. Ineens zette de daling zich zeer zwaar in Door een stijle glibberige geul ging het naar beneden. Dat wilde ik niet, maar Saju stelde voor toch verder te gaan en via de gewone weg terug te lopen. Het werd een bezoeking eerste klas

Na wat lokaal eten in een golfplatenhuisje, wat het was wist ook Lau niet . Bolletjes en rare vleeshomjes. De school in dit dorpje is van de staat Gewone kale lokalen met povere ijzeren stoeltjes en bankjes. Trappen buiten om naar boven zonder reling, ach je ziet het al voorj je.Nou dat was het dan. Wat fooi gegeven en nu op voorspraak van Laurens terug!! De GP!! Mokkend (Lau) moesten we via de Lange weg omdat die wat minder stijl was. Maar wel prachtig met rijsveldjes en alcoholstokerijtjes.

De tocht verder naar boven was bar, kijken waar je loopt, modderig en steil. Suja hielp af en toe ondanks zijn arm. Lau had het niet nodig De GP trok hem naar beven Na enige uren zwoegen kwamen we aan de rand van Nagerkot. Lou wilde wel alleen maar wist de weg niet. Ik moet toch maar eens wat aan mijn conditie gaan doen. Doornat hemd, modderige schoenen, doodop maar ... we waren op tijd! Als een blok met enige kilos minder om kwart voor tien in slaap gevallen in een donkere kamer De stroom was uitgevallen. Verstappen was 4e in de training dat is veel beter zegt Lau.

Vandaag weinig te melden Een reisdag van Nagarkot naar Bandipur 150 km door het Nepalese land. Dwars door een mistig berlandschap, twee uur dwars door de heksenketel Kathmandu en daarna door prachtige bergwegen met een rivier net als in de Ardeche. Daarna smalle wegen om te klimmen naar Bandipur Ook hier kreeg de chauffeur enige aansporingen op op tijd te zijn. Er waren wat spannende inhaalacties op de bochtige weg te melden, inderdaad.

Het hotel hier is weer geweldig Vrij landelijk maar met heen supergroot terras. We waren ruim op tijd voor de GP. Lou meteen naar de baas voor TV. Daar stond Nepal Sport 4 helaas niet op, Van alles geprobeerd, gebeld met andere hotels, niets. Daarna de iPad en de laptop, naar boven, naar beneden helaas niets werkt Ik bespaarje Lau' s opmerkingen. Lou berust zich nu. Verstappen maakt een pitsstop en ligt nu eerste zo verzucht hij. Ik relax me heerlijk in de zon van gisteren en laat het allemaalvan me afglijden...

Joan

Max rijdt nu p3

Alex Janssen

Hier is alles bijna vanzelfsprekend maar bij jullie kan het elk moment anders zijn zoals bijvoorbeeld stroomuitval.
Het mooie hiervan is dat je dan kunt denken dat Verstappen eerste staat, terwijl dat niet zo is, uiteindelijk is hij derde geworden.
Jullie omgeving is prachtig, dus blijf ervan genieten.

Pierre van der Velden

Weer een dag van uitersten. Gelukkig voor Lau dat de uitslag van de GP zeer verdienstelijk was voor het Red Bull team, 2e plaats voor Riciardo en 3e plaats voor Max.Toch een Mercedes achter zich gelaten. Topprestatie. Peter nu je met pensioen bent ga je natuurlijk vrijwilligerswerk doen voor die arme kinderen daar?
Foei Pierre dat is geen leuke opmerking denk ik.
Ik denk Peter dat je over enkele dagen te vinden bent op de Boxtelse kermis bij de viskraam

Jan.

Hallo Peter weer een dag erop zitten.Enzo telt het langzaam af.Maar je hebt nog bijna 14 dagen.Nog maar genieten die dagen.