peterbaas.reismee.nl

De rest van de reis

Een nieuwe pagina!!

De laatste pagina heb ik maar weggegehaald. Door al die internetproblemen was ons reisblog aardig van de rails gelopen. De ellende begon al op de boot naar Assoean. De verbindong werd erg slecht nadat we de bewoonde wereld hadden verlaten. WiFi in een gewoon hotel is degelijk maar helaas de boot vaart en mist af en toe verbinding. Van onze goed gevoede oosterburebn heb ik trowuens geen eentje met een telefoontje gezien. Wellicht toch een zegen om eens niet bereikaar te zijn.

Assoean 2 mei.

Er is nog een avondexcursie naar een Nubisch dorp en je kon met een motorboot varen door de smallere Nijl die hier zich voor een granietveld moet persen. Grote nijlboten zijn hier echt uitgedobberd, Achter de Dam liggen enkel nog stuwmeren en een kronkelende rivier. Zelf ben ik bij onze Duitse vrinden gebleven die zich weer in alle luxe op de boot wentelden. Laurens nam deel aan een boottochtje met een Feluka, een nijlbootje met typisch scheefhangend zeil. Ik vond dat toch maar weer ons drankabonnenent moest worden aangesproken.

Assoean 3 mei

Het was vanochtend zeer vroeg opstaan, rond kwart voor drie in de ochend. Dit is geen tijd voor mijn reisgenoot dus Laurens liet het afweten. De tocht ging naar de de Soedanese grens, Abu Simbel. 270 km door de woestijn naar een imposante machtsdemonstratie van Ramses II waarvan je de foto bovenaan dit reisverhaal vindt.

De tocht per bus verliep in konvooi. Bij een opstelplaats stonden militaire voertuigen en bussen te wachten. Er was enig risico verbonden aan deze tocht wegens mogelijke aanslagen van opstandelingen. Achter ons reed een oude bus die bij calamiteit na omwenteling door militairen tot rugdekking kon dienen.. Langzaam werd het licht en gleed een zee van zand en nog eens zand voorbij. Af en toe controleposten met veel militairen. Ach veiliger kon niet. Ok zeven uur waren we op bestemming

Dat Ramses II die 93 jaar werd megalomaan was wisten we al maar dat hij het zo in zijn kop had gehaald was onverwacht. Enorme beelden in totsen uitgehakt sierden zijn meerdere eer en glorie. Als je dan bedenkt dat hij zijn rijkt tot bijna Soedan had uitgebreid dan was er toch wel iets met die Farao aan de hand. Deze tempel inclusief kolossale beelden zijn vanwege het ontstane Nassermeer een zestigtal meters verhoogd. Alle beelden zijn in stukken gezaagde en boven weer opgebouwd. De rotsen zijn kunstbergen van spanten opgehoogd met steen en kleine rotsen. Het werd zo rond 10 uur 40 graden, tijd maar eens om op te krassen

Lange rijen vrachtwagens stonden voor de Soedanese grens te wachte, niet een land waar we nu zo meteen naar toe zouden willen gaan. Op de boot werden we verwelkomt door Laurens die aan zijn zoveelste glas Cola was begonnen. Omdat we weer terug zouden varen naar Luxor werden de trossen losgegooid.

Bij Edfu kwamen we in de avond aan en werd de boot voor de sluizen stilgelegd. Tijd voor een heuse buikdanseres in de gekoelde salon. Snel de camera uit mijn hut gehaald om wat bewegende momenten vast te leggen. Helaas sond ik voor een vrij omvangrijke Duitser met zijn Leica in de aanslag. "Ich will auch!" riep hij me toe waarop ik antwoordde dat dat wellincht met wat geluk later op de avond in de hut wel zo lukken.

Luxor 4 mei

Na het schutten van de nijlboot en een lange tocht kwamen later op de dag weer aan in Luxor. Nog steeds de rijen lege boten langs de kant. In de ochtend zijn we vertrokken naar het Dal der Koningen. Na de pyramides deden de farao's het wat rustiger aan. en zochten hun grafplek gewoon onder de grond. In deze vallei op de westoever van de Nijl liggen er heel wat begraven. Zo ook onze bekende Toetanch Amon wiens graf in de historie nimmer is geschonden. Dat kwam omdat de ingang onder een dikke laag zand was gekomen.

De graven vond ik een van de hoogtepunten. De lange gangen onde de grond naar de tombes zijn van een verbluffende schoonheid. Intacte hierogliefen, tekeningen in prachtige kleuren. Veel van de mummies zijn in musea ondergebracht evenals de schatten indien niet geroofd.. Toetanch Amon hebben we niet bezocht. Zijn doodsmasker ligt in Cairo en van zijn tombe is veel verwijderd.

Daarna kwam het paleis van de vrouwelijke Haptesjoet nog aan bod. De bekende muurschilderingen en colonades waren ook hier geweldig. Deze farao bracht de handel van Egypte op gang met het zuidelijke Soedan en is helaas later afgezet.

In de middag hadden we de excursie naar Karnak en |Luxor nog te goed. Karnak is een enorm paleis geijd aan de god Amon. Dit is het superpaleis , het grootse, het machtigste. Enorme zuilen, rijen dik als een woud, Obelisken uit Assoean waarvan er eentje in Parijs op de Place de la Concorde staat. Cadeautje aan Napoleon.

Het was een priveexcursie met onze gids Abdul. Toch fideel dat hij dat deed want hij was er met de rest al geweest. Maar het was een relexte tocht op het heetst van de dag. Er waren nauwelijks toeristen en Abdul liet ons veel meer zien dan aan de rest van onze groep die kort na aankomstr nog moe van de reis was. Vergeet hier niet de enorme rij sfinxen die van Karnak naar een ander paleis loopt . Drie kilometer kleine sfinxen op een rij.

In de avond de derde excursie Een koetstochtje in open landdauers door Luxor. Daarna kon je nog naar het museum van Luxor. De tocht ging door buitengebied en drukke marktjes in het centrum Het echte leven gaat aan je voorbij. Bij een overweg aangekomen gingen net de bomen dicht. Dat is hier geen reden om te stoppen, paarden, karren, ezels, sjouwers, iedereen gaat gewoon door. Totda de trein komt; die moet wel stapvoets anders gebeuren er ongelukken. Luid toeterend veegt hij de laatste zondaars van de rails.

Laurens is geen museumbezoeker. Door het Internetrantsoen stond hij helemaal droog na een week Egypte. Abdul had een koetsjesman geregeld die wel iets met WiFi wist. Maar ook die kon in Luxor niets vinden. Sommige plekken zouden wat moeten hebbenm maar helaas geen Tinder voor Laurens. Uiteindelijk kwamen we bij de koetsier thuis terecht in een smalle etagewoning. Daar sotnd een laptop met vele ontbrekende toetsen maar WiFi. Laurens kon zijn in Nederland verworden schone aanwinsten eens bekijken en pochhenm dat hij nu bijna 4000 km verderop zat..

De laatste avond was een Egyptische avond In het restaurant was enkel Egyptisch eten (na ja met een Duits sausje) en gasten hadden zich als Oosterling verkleed. Er waren Duitse Sjeiks en zelfs een Turkse PSDV-er. Laurens had zich bij gelegenheid in een Djeballa met Algerijnze Fez gehuld. De reis was bijna ten einde en het was mooi geweest. Genoeg cultuur gesnoven.

Luxor 5 mei

Hemelvaartsdag. Weinig van de merken hier. Met de bus naar het vliegveld en gelukkig weer WiFi voor Laurens. Er werd door Rassoel een Whatsapgroepje opgericht, de Luxe Nijlcruise. Handig Iedereen kan er berichtjes en foto's achterlaten En daarna snel instappen. Een uurtje vliegen naar Cairo en daarna weer naar Amsterdam. Voorlopig zit het er weer op Napal is de volgende bestemming eind juli!

Pierre van der Velden

Peter je fantastische beschrijving van je Egyptische reiservaring sporen mij aan om het deel van mijn kunstencyclopedie nog eens op te zoeken. Een deel is helemaal gewijd aan Egypte. Nou ik ben benieuwd hoe Nepal nu bevalt zo kort na de verwoestende aardbeving van enkele jaren geleden..