peterbaas.reismee.nl

Duitse genoegens

Na enkele dagen zjn we in Assoean aangeland. We zitten op een paar honderd km van Sudanen de temperatuur stijgt tot ongekende waarden. Om ons heen een klein groen lint langs de rivieren verder enkel woestijnen. Morgen ga ik een dagje naar Abu Simbel terwijl Laurens hier blijftVerder is alles goed en komen we op de boot helemaal niets te kort!

Eergisteren zijn we met de boot vertrokken naar Edfu halverwege de nijltocht. Op de boot naast ons enkel DuitsersDuitse achtergrond muziek en gereserveerde ligbedden door handdoeken gemarkeerd. Afijn dat verhaal kennen we.
Loom en langzzam trekt het landschap voorbij en wentelen de Duitsers zich op hun ligbedden.We hebben ons neergelegd bijons gratis all inclusive arrangement en schaffen het ene drankje na het andere aan. Het zwembad biedt zeker verkoeling
als de vrij omvangrijke duitsers het waterpijl laten dalen bij het verlaten van het bad.

Langs de rivier vele roepende kinderen en schreeuwende muzzelmannen op hun torens Een eindeloze rij palmbomen, moerassen en af en toe woestijnbergen trekken voorbij
Nergens bruggen of pontjes zodat ik me afvraag hoe men hier door het land wil gaan.
Tegen de avond komen we aan bij de sluizen van Edfu. De boten moeten hier geschut worden en gaan 5 meter omhoog. Dat kost wat tijd maar druk is het niet met de toeristen
Na een uurtje zitten weal in de bovenloop en naderen we Edfu met zijn prachtige tempel
De avond is gevallen en de Muzzelmannen roepen weer om het hardst. Het eten is opgediend en we hebben een uitstekend diner Dat moet wel anders komen die Duitse tantes nooit zo omvangrijk. de hele dag zitten en eten zet aan!

Laurens heeft in de kelder van de boot een loopband ontdekt en loopt zijn sixpack strak enkele reisgenotes liggen op de massagebank
Zitten we hier echt in Egypte Op ttjd naar bed want mogen moeten we er om kwart voor zes uit. Uitstapjes gaan meestal in de vroege uren vanwege de enorme hitte overdag. Het internet is een ramp Dat is wellicht ook te begrijpen omdat de boot vaart en telkens
op een ander neterk moet als het er al is!

De zaterdag was een mooie dag. In de ochtend bezoeken we een compleet intacte tempel; de tempel van HorusOmdat we de dag ervoor niet mee zijn gegaan naar de vermorzelde tempels was deze een geweldige ervaring
De afbeeldingen op de muren zijn amper vernietigd in de loop der eeuwen door Kopten en Christenen maar intact!De tempel deed dienst als opslagplaats en oveal waren de diep- en hoogreliefs van Horus met de adelaarskop te zien
Daarna moet je langs jammerende verkopers heen die je achtervolgen tot de paardenkoetsjes waar we ook mee gekomen zijn.
Ze vragen exorbitante prijzen; 170 euro voor twee Poloshirts.

Op de boot aangekomen was het tijd voor de lunch; een verrassing want er kwam een barbecue tot genoegen van de op de boot gebleven duitsers. Inmiddels stonden ze al met hun borden in de aanslag. Voor ons weer allerlei dranken van coctails tot biertjes en limonadesDe boot was inmiddels aardig op stoom want we mosten naar Assoean in het zuiden. De woestijn rukt verder op omdat deaanvoer van slib is gestopt door de Grote Dam in Assoean Het zwembad werd weer druk gebruikt en koelde heerlijk af hoewel het maar een klein badje was. De avond viel weer en ver achteraan kwamen de eerste
huisjes van Assoean eraan. Weer een verrassing want er was een aladineraangekondigd. Bediende tafels nu in een sjieke sfeer onderin de boot. Gedempt licht en heerlijke gerechtenLeuke resigenotenen Lou had heel wat te vertellen over de school en PSV Een meisje was Miss Friesland geweest tot genoegen van Laurens

Het slapen in de hutten gaat wel hoewel de bedden hard zijn en de boot steeds doorronkt. Het is wel prachtig dat we steeds dezelfde hut hebben en niets hoeven in- en uit te pakken. Rond half elf meestal naar bed want de volgende dag weer vroeg op

Assoean

Vandaag veel excursies op het programma. Eerst naar een Obelix-hakkerij Hier werden enorme obelixen en zuilenen hardgraniet gehakt
Assoean is de eindplaats van zandsteen langs de Nijl Hier houdt de bevaarbaarheid voor de boten op vanwege de enorme dam in de rivier
Er zijn er twee; een oude Britse en een nieuwe Egyptische The Big Dam Daarachter een enor stuwmeer Het Nassermeer. Ook hier een probleem want
Ethipie gaat de Blauwe Nijl ook afdammen...
Hierna naar de tempel van Philae toegewijt aan Osiris en isis. Abdul de gids legde in de bus de hele Parabel uit zodat wein de tempel meteen zagen wat er van klopte.. Prachtige redelijk intacte tempel op een eilandje voor de kust. Enorme zuilen binnenin met Hierogliefenen ook Christelijke inscripties. Vervolgens naar een mider interessante trip een Essence-winkel Hier worden bloemen totwelriekende olien verwerkt die verder werden geexporteerd naar Frankrijk om tot prfm te worden verwerkt Een flesje essance komt op20 tot 30 euro. Daarna onze hoogmis We kunnen pinnen om onze schulden van de excuries af te lossen. Dat lukte gelukkig. Morgen op stap naar Abu Simbel
Rond drie uur in de ochtend weg want in de middag gaan we weer terug naar Luxor.

Internet doen we nu in een klen cafeetje omdat het op de boot amper werkt en heel duur is!

Tot de volgende Peterbaas.

Joan

Weer n mooie verhaal Peter. Heb je n flesje essence gekocht? :)
Met hoeveel toeristen zit je aan boord? Hier alles Ok
Zijn die excursies erg duur? Nog veel plezier

Alex Janssen

Jullie worden wel in de watten gelegd. Aan spijs en drank geen gebrek. Heerlijk en daarbij prachtige historische plaatsen bezoeken met een goede gids, begreep ik van Laurens.
En dan ook nog Miss Friesland aan boord, het kan niet op!

Jan.

Hallo Peter alles gaat toch weer beter zoals je schrijft gelukkig maar.Hier alles goed en wat het weer betreft het word het hier ook prima.groetjes..

Mary

Ach ik lees het al. jullie gaan goed om met het all inn pakket, ik had niets anders verwacht. Heet dat geloof ik zomaar.. Zand, en kaal... dan is in ene zo'n tempel wel heel bijzonder dat kan ik wel geloven.
Zo te lezen worden jullie verwend met het eten.... Mm laurens niet mee naar Abu Simbel, dat is toch 1 van de hoogte punten... of is dat een super dure excursie, wat ik me zo maar kan voorstellen. Ja, ze proberen wat met prijzen, maar ja ze snappen dan niet, dat ze dan echt niets verdienen.. Als we dat horen zijn we er al gelijk klaar mee...