peterbaas.reismee.nl

De laatste loodjes

Beste allemaal, Vandaag is de laatste dag in Ecuador. Vanmorgen afscheid genomen van de groep van vijf die nog doorgaat naar de GalĂ pagos eilanden. De meesten gaan niet mee vanwege de belachelijk hoge prijzen. Wellicht een andere keer, nu ik toch de weg weet en het zelf kan organiseren. Dat wordt zoals onze vaste correspondent in Boxtel schrijft, terug naar de voorntjes in de Dommel. Eerlijk gezegd is het onderhand wel mooi geweest. De afgelopen reis was een van de zwaarste ooit. Het land is zo divers en zo anders dat je elke dag een ander klimaat of een ander weertype hebt. Maar daarover straks meer.

Gisteren bezochten we de stad Guayaquil met een wandeling van vier uur. Als je maar binnen de gebaande wegen blijft is er niks aan de hand. De regering heeft veel op touw gezet om voor de armeren een beter leven te creëren zodat wandelpromenades er leuk, maar ook zwaar bewaakt uitzien. Kom je in de arme wijken dan is het mis.

Gisteren liepen via de hoofdstraten naar het Parque Central. Daar wemelde het van de leguanen zodat ik weer iets meer uit de Galàpagos meekreeg. Sommige kon je zelfs aaien. Na een bezoek aan de hoofdkerk ging het naar de Malecon, een wandelboulevard langs een brede rivierarm die in de Pacific uitkomt. Alles is opnieuw opgezet met bootachtige taferelen, winkeltjes voor de armeren, zwembadjes en speeltjes voor de kinderen. Uiteindelijk bezochten we de oude binnenstad die op een flinke heuvel ligt. Vroeger was het een gevaarlijke volkswijk maar nu kan iedereen er komen en is alles opgeknapt. Ook hier weer vele agenten. De stad ademt een sfeer uit de koloniale tijd die aan Curaçao doet denken met de vele gekleurde huizen. 450 treden omhoog en je bent op de top met een adembenemend uitzicht over de stad van bijna drie miljoen mensen. Langzaam gingen de lampjes aan en kleurde de lucht purperrood. In de verte zag je de vliegtuigen opstijgen, ook waar wij straks zullen zijn.

Vandaag is de kleine groep dus weg. Honderd dollar in de hand, want anders mag je de eilanden nog eens niet op.. Er zullen wel wat berichten komen van onder meer mijn kamergenoot Gerard, hoewel die niet zo digitaal is.

Ecuador in een notendop

Ecuador is het land van uitersten, voer voor geologen en sociologen. Alles 's hier mogelijk met de vier verschillende landschapstypen : De eilanden, het laagland, het hoogland en de Amazone. Alles is bezocht en bekeken. Helaas niet de Galapagos, maat het Zilvereiland maakte veel goed. Met die vier typen is ook de natuur en het klimaat telkens anders. Rijd je aan de kust door een dorre streek, dan zit je na een kwartier ineens weer in de tropische jungle. Dat heeft te maken met de koude Humboldstroom. Deze zorgt voor een droge tijd op dit moment, maar kom je hoger dan wordt hè zo nat en vochtig dat alles weer groen wordt. Op grote hoog is alles weer anders en in de Amazone zit je in een enorme biosfeer die erg tropisch en heet is. Ook de verschillen tussen rijk en arm Zijn intens. In de stad is dat hoed te zien. Daarnaast zijn er zoveel verschillende rassen en bevolkingsgroepen dat het een bonte mengelmoes is van culturen, kleding en gebruiken. Ecuador is een land met vele landen in zich, alles op korte afstand fan elkaar. Dieren zijn wat minder makkelijk te vinden. In de amazone moet je tegenwoordig eg diep gaan, op de hoogtes leven enkel vicuna's , een kleien soort lama, in de laaglanden zie je vooral bruine pelikanen en fregatvogels. Uniek is de Jan van Gent op de eilanden en natuurlijk de Galàpagos. Die laatste groep wordt erg bewaakt door hoge kostenplaatjes zodat de meesten al afhaken. Ziezo dat was het weer voor even. De hele blog word thuis nog een keer opnieuw opgezet met de eerste ontbrekende pagina's erbij. Daar had ik helaas tijdens deze reis helemaal geen tijd voor. Vanavond vertrekken we rond zes uur maar dan liggen jullie allang op een oor. Hopelijk een goede reis, maar op de Oceaan is het gelukkig rustig met die idioten die in het Oosten zitten. Tot ziens en ..op Google. Daar vind je de keuze vakantiefoto's :

mARY

Nu op naar je foto's...