peterbaas.reismee.nl

Bergen en dalen

Beste allemaal, Vandaag zitten we in Puerto Lopez, een oergezellig groezelig havenplaatsje aan de Stille Oceaan. Het hotelletje ligt vla aan zee waar grote fregatvogels en pelikanen rondzwermen, de visvangst komt binnen. Gisteren zijn we vanuit 4000 meter hoogte ineens afgedaald naar zeeniveau. Eindelijk de koude bergen vaarwel gezegd en in een smak naar beneden gezakt via ontelbare haarspeldbochten. Af en toe een stop voor spectaculaire vergezichten, die om de seconde een ander weertype kregen. Meteen wordt het vochtig en warm. Het landschap aan zee wordt vlak en we zien rijst- en suikerrietvelden, omheind door teakbomen.

De chauffeur draait muziek van de lokale Mestiezen hier, een mix van samba en mariachimuziek. Bij een stop kunnen we ananas hier proeven, niks dan sap met doorweekt vruchtvlees. Nergens zo lekker geproefd. We zitten in het land van de zon. We naderen Guayaquil, de hoofdstad van deze provincie Guayas en zien de eerste omheinde woonwijken. Het is hier niet veilig dus overal wonen middenklassers in omheinde gebieden die zwaar worden bewaakt. De stad is rijk door de haven en het een stopping mall naar Amerikaans model. We stoppen daar om wat te eten. Eindelijk weer eens Chinees.

Na een zeer lange en vermoeiende rit komen we aan in het haventje Puerto Lopez. Hier is alles om z'n gemak, vrolijke muziek en mensen die langs de weg hangen, stoffige wegen en oude houten huizen. Het straatje langs de oceaan is aardig maar erachter is alles anders. Het lijkt wat op het wilde westen. Stoffige wegen oude vale houten huizen. Gauw onder de douche en eten aan de povere zeeboulevard. Op telefoonkabels zitten vele duizenden zwaluwen naast elkaar op de ochtend te wachten. De kabels hangen door...Onze reis voor morgen naar Zilvereiland en de walviscruise betaald en daarna slapen.

Vandaag is het al weer dinsdag. De tijd vliegt. Vanochtend hebben we een uitstapje naar een natuurpark Mechilla. Na een wandeling kunnen we ook in baaien gaan zwemmen. Dus zwembroek mee. We zijn gewaarschuwd voor zandvliegen dus opletten op de stranden. Dat ongedierte jeukt je helemaal gek. In het park staan overal dorre struiken en bomen. Het is nu winter en geen water. De plantenvezels past zich aan en gaat in een slaapstand. In december fleurt alles weer op.

Na een tijdje komen we aan een baai vanuit een flinke hoogte goed te zien. Beneden cirkelden fregatvogels, roodkopgieren en pelikanen. Vogels met enorme vleugels die op de thermiek dreven, op jacht naar eten. Het is erg moeilijk om ze te fotograferen. Ze zwenken als gekken. De fregatvogels duiken het water in bij het zien van een visje. Na een forse afdaling bereikte we het strand. Het was al behoorlijk warm dus iedereen wilde wel even in het water. Een prachtige baai, met helderblauw water. Wel wat koel in het begin door de Humboldtstroom maar superlekker als je er door was.

Daarna nog uitgebreid gezwommen in een grote baai. Enkele vermetelen die een uitzichtpunt op honderden meters beklommen zagen de eerste walvissen in zee buitelen. Daar gaan we dus morgen heen. Vanmiddag hebben we het stadje bezocht, met name de haven. Kleine vissersboten kwamen binnen en de vis werd in plastic kratten van boord gehesen. Honderden pelikanen en fregatvogels keken toe vanuit de lucht om hun slag te slaan. De sjouwers haastten zich met de open kratten naar de vrachtwagentjes.

Het stadje op zich is erg pover. Weinig te doen en veel straten vol met stof. Overal bakken ze hier dunne bananenschijfjes die ze als een soort chips eten. Het gaat natuurlijk om de bakbananen. Muziek klinkt luid uit de huizen en een schoolprestaties speelt luid op straat. Tijd om maar eens een flesje wijn op te zoeken. Morgen wordt het een drukke dag met een excursie naar het Zilvereiland en de cruise naar de Bultruggen. Er is garantie dat we de walvissen van dichtbij kunnen bekijken...

Mary

Weer een topdag zo te lezen...