peterbaas.reismee.nl

Baden in Banos

Reismee werkt weer!!

Beste allemaal, Wat een stomvervelend gedoe met die ellendige Reismee. Dat stuk ellende lag er bijna een maand uit. Zonder enige aankondiging werkt het i eens weer. Ik had daar alle mailadressen inzitten dus velen hebben mijn reisverslagen gemist. Ik had niets in Gmail zitten. Het inzetten van de verhalen uit gmail kost veel tijd . En dat hebben we hier niet. Bovendien is er spaarzaam internet. Ik probeer alles te herstellen maar dat zal niet à la minute zijn..

Ik neem hier de draad maar even op van de laatste verslagen. Maandag 21 juli zijn we vroeg in de morgen vanuit het Amazonewoud vertrokken. De reis was weer lang en lastig. Door slechte wegen, af en toe stoppen en weer verder. Stijgen weer, want we gaan de Andes weer in. We komen van 300 meter en gaan weer naar 1600 dus een hele stijging. Onderweg bezoeken we wat attracties. Een daarvan was een oversteek over een Canyon die intens diep was met een gietijzeren mandje. Dat ding loopt over een staalkabel naar de andere kant aangedreven door een vrachtwagenmotor. Ik zie mijn broer al bedenkelijk kijken.. Het mandje liep soepel en de motor ronkte en stonk naar diesel. In een haal vlogen we naar beneden en toen met de motoraandrijving weer naar boven. Dan ben je al weer een 700 meter verder. Daarna weer terug . Onderweg hangt het mandje even stil. Dan ronkt de motor weer en hup, voor 2 dollar ben je weer terug. Het uitzicht is geweldig. In de avond waren we in banos, een bergstadje op 1600 meter.

Voor aanvang bezochten we een banos-snoepwinkel en een notensnijderij. Daar is het enige handgesneden olifantje van Ecuador te vinden. Het hotel Monte Selva ; bergbos ligt tegen een vulkaan aan, weer eentje zoals de Cotopaxi die jullie hierboven zien. De huisjes zijn erg mooi en kijken uit over het dal. We zien de kerk en de vele huisjes in het stadje. We zijn gaan eten in een vulkaanrestaurantje, ze bakken daar biefstukjes op vulkaansteen.. De wijn is erg duur hier. Dat komt door het beleid van die Correa. We zitten in een soort Chávez- land waar dure dingen belast worden en cadeautjes worden gegeven aan de armen voor stemmenwinst...

Dinsdag 22 juli is een vrije dag. We kunnen uitrusten van het vele gedoe onderweg, excursies ondernemen, of mailen. Dat laatste was al meteen onmogelijk omdat internet er hier uitligt. Ja beste mensen. Je zit hier in Zuid-Amerika.... Wij besloten het rustig aan te doen en het stadje te bezoeken. De jongeren en hun ouders besloten te raften. Daar kwamen ze van terug. Door de grote waterval was de rivier woest geworden. Hun achtmansboot sloeg om en enkelen belandden onder de boot. Anderen werden met de stroom meegesleurd en liepen kneuzingen op. Een meisje uit België zat ergens op een eilandje vast. Men besloot de trip af te lasten. Een reisgenootschap loopt nu erg moeilijk en een ander het moeite met haar vingers. En je moet er nog voor betalen ook. Iets van 35 dollar..

Mijn kamergenoot en ik zijn naar het stadje geweest en hebben prachtige foto's gemaakt. Banos is niet al te groot, licht in het nevelwoud en heeft prachtige planten en parken. Ook de markt en de kerk mag er zijn. Banos is het bedevaartsoord van Ecuador. In de middag hebben we de dierentuin bezorg. Dieren die we helaas niet in de Amzone zagen, waren er nu, ocelotten, condors, jaguars en papegaaien. De wandeling was alleen al de moeite waard. We liepen langs hangbruggen en diepe kloven waaronder woeste rivieren stormden. Iets voor de Wintertjes denk ik, maar ik doe er niet meer aan mee. In de avond zijn we naar de Italiaan geweest. De pizza's waren heerlijk maar de bodem was roetzwart. Dus ook geen succes. In de avond konden de meesten naar de vulkaan Tunguharua gaan kijken, maar ik niet. Het is de enige actieve vulkaan hier maar hij slaapt... Door de bewolking was er niets te zien. Ik dronk wat wijn op de kamer.

Vandaag 23 juli is het betrokken. Het weer was niet goed genoeg om de rand van de bergen rond de vallei te bezoeken. In de ochtend zijn we maar even naar het bedevaartsoord gegaan waar Lourdes water te krijgen was. Een enorme waterval dendert daar vanaf de bergrand de vallei in. Onderaan laat met de bekende bidonnetjes vol water lopen. Tegen de middag hebben we besloten met de taxi de bergen in te gaan, 400 meter hoger. Dat klimmen heb ik wel gehad hier. Waar jongeren gaan canyonningen en naar boven racen om te winnen, gaan wij met de taxi. Dat is wat relaxter. We zijn toch op vakantie? Het uitzicht blijft adembenemend. Daarna wel te voet naar beneden. Ook dat is inspannend, je knieën vangen veel schokken op. Maar de prachtige foto's van het stadje van boven bij La Cruz maken veel goed. Vanavond nog even Frans eten en dan zit het er weer op in Banos. Morgen gaan we naar Rio Bamba. Dat Frans eten werd echter een deceptie. Ik werd niet bediend..

Reacties

Reacties

Mary

Jeeh en je had nog wel zo'n ervaring met raften.. dat je het niet gedaan hebt. Maar eerlijk ik ook niet. Ik snap niet dat ze al in de boot hebben gezeten. Dan is het al met al nog goed afgelopen. Inderdaad bergie ef, kan ook al heel belastend zijn voor je knie-en... weet ik uit ervaring.. Ben ook heel benieuwd naar je foto's..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!