peterbaas.reismee.nl

Het midden van de aarde

Beste reisvolgers,

Ook hier staan we stil bij de verschrikkelijke gebeurtenissen in de Oekraïne. Via de WiFi en de kranten hier is alles te volgen. De wereld wordt steeds kleiner maar dat kleiner worden gaat niet voor niets...zelfs een reisgezelschap van een concurrent van Djoser, Sawadee (21 personen) is helemaal weggevaagd zo meldde onze reisleider. De chauffeur liet gruwelijke foto's zien uit de Ecuadoraanse Bild-zeitung.

Vandaag zijn we in alle vroegte vetrokken uit Machachi. we gaan nu de warmte tegemoet. Eindelijk want het is nu even mooi geweest. We zijn gegaan naar een indianenvesting precies op de evenaar, waar Equador zijn naam aan dankt. Er was een tentoonstelling van indianen die in de Amazonewouden van Equadorwonen. De jungle ligt ten oosten van de Andes en... wij gaan er morgen heen. Er wonen zelfs koppenverkleiners.

Op de evenaarlijnkon je met twee benen elk op een andere aardhelft staan. Verder liet de gids zien dat water op de ene helft linksom en op de andere rechtsom wegstroomt. Na dit bezoek gingen we naar la Mitad del Mundo. Fransen dachten lang. Geleden dat daar de evenaar liep maar ze zaken er 250 Meter naast. Via mijn GPS kon je zien dat het klopte. Op de Evenaar geeft hij bijna00.00.000 aan. Er zit een kleine afwijking op. Dat moet van de yankees. Verderopzijn de laatste cijfers al 320...

Op een grote toren met daarboven een aardbol kun je het hele landschap zien.

Dat was het voor vandaag. Vanmiddag even langs de kapper en het buurtcafe.We zitten weer in het eerste hotel in Quito want morgen dalen we af naar 300 meter. We gaan naar de Yacumi Ecolodges in de jungle. WiFi en mail zijn daar helaas niet mogelijk. Dus maandagavond wordt de volgende maildag. Dan zitten we alweer in Banos. Reismee ligt er nog steeds uit. Morgen gaat alleen een kleine rugzak mee want we gaan naar de jungle op expeditie over een bergstroom via kleine bootjes. Daar is alles minimaal en moeten we voor muggen oppassen. (Malariarisico) Het is maar een dagje maar je weet maar nooit. Smeren en lange kleding aan in de avonden. We hopen daar ook de koppenverkleiners niet tegen te komen! Ze zitten nog in een geïsoleerd gebied.

Bij de afdaling door Paramoplandschappen en nevelwouden rijden we op[ 4000 meter in de wolken langs thermische baden voor een kuurtje. In Pallacta kun je de warme baden bezoeken. Het is er stikkoud dus ik ga maar wandelen langs een woeste bergstroom. Daarna de grootste afdaling van 4000 naar 300 meter over niets dan haarspeldbochten, nergens vangrails. Het wordt steeds zonniger en warmer. Bij een wegrestaurant eten we forel en zien de de Andes al als een grijze band achter ons liggen. We zien weer insecten en de lucht wordt knalblauw.

Na een tankstop met ijs wat eindelijk smaakt zitten we in de Amazonica zoals het hier heet. Tropische bomen, orchideeën en bananenbomen. De kou is eindelijk uit de lucht. We moeten nog 2 uur over een hobbelweg om de rand van de jungle te bereiken. Nergens geen bergen meer te zien. De bagage voor twee dagen gaat uit de bus en mee smalle bootjes in, we varen naar Yacuma-lodge, een bamboe vakantiedorpje in de jungle.

Indianen uit het kitchuagebied helpen ons en stuurden ons de brede rivier op het leek de Amazone wel. De smalle bootjes moesten in balans blijven dus niet te veel bewegen. We zaten nu echt in de jungle. Geen wegen meer maar alleen waterwegen en natuur. Tegen de avond bereikten we het dorpje met veel bamboehuizen, prachtige tuinen en een restaurantje, Yacumilodge.

Dat dorpje is een geweldig aangekleed tuincentrum met een keuze uit tropische planten en bomen. We krijgen ene vies welkomstdrankje en kunnen eindelijk in ons bamboebed onder de klamboe neerploffen. Overal gieren de krekels. Pff wat is het warm hier. En zuurstof met bakken beschikbaar.