peterbaas.reismee.nl

Verse varkenskoppen

Vanochtend zijn we naar de ponchomarkt geweest. Weinig poncho's gezien maar veel toeristisch spul van bonte tassen tot geweven schilderijtjes.. De breiende en keuvelende indianen waren wel de moeite waard. Dus veel zien en weinig kopen. Daarna naar de kerk in de verte daar is meestal veel volk hier. Het plein met de enorme palmen deed me aan Arrequipa denken in Peru. De zo'n was al lang doorgebroken en de kleuren waren prachtig.

Meestal is er een groot volksmarkt bij de kerken hier en ja hoor iets verder op na enig zoeken waren kraampjes met gewoon spul voor de indianen. En daarachter een overdekte markt! Grote varkens en schapenkoppen keken je aan bij de slagers. De meest vreemde vruchten en boomtomaten lagen op de kisten. Enorme bramen waren te koop. Ze maken er sap van. Overal drinken ze hier bramensap. Ze noemen het Mora

Er is geen zomer of winter hier. Pluk je fruit dan gaat het weer groeien. Aan de bomen hangen enorme avocado's en vreemde citrusvruchten zo groot als twee kokosnoten. Overal bestel je hier vruchtensap en het kost weinig. Het klimaat is dus redelijk monotoon hier. Ook de zonsopgang en ondergang zijn altijd hetzelfde. Toch hebben de mensen en zeker de indianen een donkere gelaatskleur. Ze zijn erg klein, dragen herenhoedjes van vroeger en hebben en enorme vlecht.

Na Otavalo zijn we vertrokken naar het zuiden via Quito. Deze monsterstad lieten we links liggen en we bereikten de vulkanenroute. Een lange rij enorme bergen van boven de 4000 meter liggen links en rechts van je. Meestal zijn de toppen in wolken gehuld. Het blijft zonnig maar het wordt weer kouder nu we gaan stijgen.

Peterbaas