peterbaas.reismee.nl

Correa op de kiek

Beste allemaal,

Hierbij het eerste reisverslag uit Ecuador

We zijn op zondag na een lang, lange vlucht over de oceaan veilig in Quito aangekomen.Om te mogen landen moesten we eert een half uur cirkels draaien boven het nieuwe vliegveld met nog maar steeds een landingsbaan. Met Corea aan het roer is een socialistische tijd aangebroken. Veel projecten zoals nieuwe wegen, vliegvelden en betere voorzieningen voor armen. De rijken morren want er is nu weinig corruptie en de belastingen voor vermogenden zijn torenhoog.

De hoofdstad is enorm hier: 50 km lang en 2 km breed. De metropool ligt als een langlint in een nauwe vallei omsloten door hooggebergte. Gisteren hebben we de binnenstad bezocht met de vele straatjes, kerken en koloniale gebouwen. In de middag zagen we heel uitzonderlijk de wisseling van de wacht voor het presidentieel paleis. Ook president Corea heb ik op de kiek en de film staan. Veel muziek, bombarie van harmonie in oude legeruniformen en ruiters te paard.

Daarna zijn we met een kleine groep naar de kabelbaan gegaan. Dat was een enorme belevenis. De rest was bang voor de kou en wind maar met twee oude reisgenoten dieik toevallig op Schiphol tegenkwam en een koppel Belgen zijn we in een gondel van 3000naar 4000 meter gestegen. Het was helder weer, erg koud in t shirt,erg adembenemend wegens de hoogte maar geweldig we zagen de hele stad als een glinsterend beige lint tussen de enorme bergen.het was steenkoud, erg adembenemend, maar zonnig. Je moet hier niet te veel lopen en klimmen, je bent zo moe. Daarna weer gauw naar beneden.

Om 16.00 uur moesten we vertrekken van ons hotelper bus naar het noorden, richting Colombia. Daar beginnen de tientallen drugscontroles. We rijden door een droog en dor landschap dat me wat aan Namibie deed denken. We komen aan in Otavalo die voornamelijk uit Indianen bestaat. De groep is erg leuk maar de meeste kenik amper behalve kamergenoot Gerard. Die is erg rustig en zonder problemen met wel veel hoestaanvallen.. Zal wel door de hoohte komen.

De stad Otavalobestaat voor het merendeel uit indianen en kent een uitgebreide markt op zaterdag. Dan zijn we weer weg.Vandaag gaan we naar een kratermeer en bezoeken wat bedrijfjes. Morgen gaan we naar de ponchomarkt. Verder alles goed. Mooie reis, dik tevreden. Ik hoop. Weldat Reismee er toch snel weer is..

Voor jan: het weer is hier redelijk. Wat bewolkt maar ook zonnig tot 22 graden maar steenkoud op grote hoogte. Nog geen regen gezien, maar we zitten in de droge tijd. Ze verwachten zelf Nino weer in het najaar...Zeer zware storm. Als we afdalen naar de jungle op zaterdag wordt het veel warmer. We blijven nu zo op 2500 meter hangen. De wolken hangen hier al vlak boven je kop.

Voor Mary: gisteren hebben we Mexicaans gegeten Encilladas met kip als je het iets zegt. Pittig maar heerlijk. Verder heel goed brood hier en lekkere fruitdrankjes vooral van bramen. Wijn is stikduur hier wegens de Corea-belasting erop dus dan maar Pilsenerin halve literflessen.Er is hier Geen Heineken, maar om de dorst te lessen bevalt Pilsener. Je moet hier veel drinken en goed smeren tegen de zon. Die staat hier loodrecht boven je hoofd. Anderhalve liter water per dag is was Marc, onze reisleider aanraadt, maar daarvan moeten er heel veel naar de toilet (Bano zeggen ze hier, dus iedereen gaat naar Jo met de Banjo)

Peterbaas