peterbaas.reismee.nl

Victoria Watervallen

Vandaag is de laatste echte reisdag! Het is alweer 1 augustus en vanavond nemen we de A380 terug naar Europa. Op dit moment nog even een korte blog vanuit Victoria Falls in Zimbabwe.

Van Chobe naaer Victoria Falls

Heel vroeg zijn we vanuit Botswana vertrokken naar de Zimbabwaanse grens. De overgang is lastig en tijdrovend. Verder onder geen beding over politiek praten, was de boodschap. Het enige wat de beambten interesseerde was de 30 US dollard wie we als een douceurtje in ons paspoort moesten stoppen. De grensovergang was dermate armetierig dat we toch even moesten slikken. Bij de grensboom zat een aantal beambten zich te warmen aan een houtvuurtje, In het gebouwtje werd onze ' bijdrage' met een vriendelijke glimlach ontvangen onder : ' how is your day today sir?' Dat liet ik maar in het midden. De paspoorten verdwenen en tenslote kreeeg ik een verzoek over mijn adres. Dat was niet goed want er stond geen straat in. Toen ik toch maande dat het niet anders was kreeg ik alsnog mijn visum en konden we verder.

Over een ontzettend hobbelige en stoffige weg reden we richting Victoria Falls. In de verte steeg de damop van de watervallen al boven de bomen uit. Wekwamen we rond 10:00 uur op het :'Restcamp' aan. Eindelijk geen tenten opzetten. Ze stonden al klaar met een echt bed erin ! Wat een luxe! Enkelen waarionder ik besloten een helicoptervlucht boven de watervallen te maken. Iets unieks want dan zie alle in een oogopslag. Rond twee uur vertrokken we in een goedgekeurde helicopter; tenminste daar gingen wee vanuit. 15 minuten boven de watervallen waren geweldig. Maar ze waren ook zo weer voorbij. Tijd om daarna maar even het ijskoude water van het zwembad op te zoeken. De boy kwam langs met drank. Twee dollar voor een biertje..

Victoria watervallen

Vandag is een dag vrij! We zijn eerst wat gaan kopen voor onderweg in de superhangaar. Alles natuurlijk heerlijk rommelig en alles door elkaar. Na de proviand vertrokken we naar het Park onder begeleiding van vele straatverkoper. Van kroks tot 500 billioen zimbabwaanse dollars kwam langs Een woordje met ze wisselen betekent een vaste begeleider tot de entree van het park.

Natuurlijk weer 30 US dollar schokken voor de entree, maar dan heb je ook wat. De taferelen zijn adembenemend. Over een enorme afstand stort de Zambesi zich in een diepe kloof. Op sommige punten zie je niets meer door de mist. Het geluid is oorverdovend. Over een confortabel pad loop je langs het 3D spectakel. De mist is als een heerlijkse fijne douche Op hety hoogste punt van 100 meter is het spectakel als een droom. Het hoogtepunt van de reis

Tijd om wat te kopen voor de thuisblijvers. In de arme houtsnijkampen is elke dollar welkom Ze willen ook onze kleren en petjes hebben, onze sokken en schoenen. Uiteindelijk nog even een victoria T-shirt gekocght en op weer naar het zwembad. In de avond nog gespeeched voor Mandy onze begeleidster bij het collectief diner

Victoria Falls Johannesburg

Het is afgelopen We moeten terug. Helaas geen tijd voor nieuwe foto's op deze pagina. Alle lezers bedankt en thuis komt er op Picasa een fotoreportage !

Tot ziens in Holland !

Peterbaas

Wim

Ontwikkelingshulp in optima forma. Met die 30 us dollar help je een armlastige douanier de winter door. En met hem waarschijnlijk ook de rest van de nederzetting waar die woont. De man zal je eeuwig dankbaar zijn. Die watervallen zijn een verademing na stof, zand en andere ontberingen. Fris en fruitig het vliegtuig in om monter terug te komen. Safe journey!

Pierre van der Velden

Zo Peter, hier zul je het heel wat minder moeten doen. Géén Victoria Falls hooguit wat Victoria koekjes en de stuw in de mgr. Wilmerstraat als waterval. De temperatuur is hier 29 graden, (alleen vandaag) en kampvuurtjes heb je hier ook genoeg (Barbeque's)

Welkom thuis in de Greep(street) in Lennishill.

Peter Fields

jan.

Hallo peter het zit er bijna weer op'.
De fotós zullen wel heel mooi zijn die je gemaakt hebt.
Maar die zien we nog wel een keer hoop ik.
En tot zaterdag dan staan de koeken en koffie weer klaar.
Groetjes.en tot ziens.

Joan

Weet niet of je dit daar nog leest maar alvast een goede terugreis met de A 380.
Er landt ereen vanmiddag op Schiphol Spotters zijn daar al naar onderweg.
Hier nu opeens weer warm 27 graden
Gauw dit bericht naar ons moeder brengen See you

René Ververgaard

Dat zijn weer mooie verslagen Peter. Ben benieuwd naar de foto's. Ben nu net zelf terug uit Cuba, was erg mooi en erg warm daar.

gr. René

mary

hoi Peter benieuwd naar je foto's. jij ook naar die van ons? wij hebben de watervallen vanuit Zambia moeten kijken... camping zou vol geweest zijn of zo.. je hoort er nog meer over.. Maar duin 45 vond ik zeker ook een hoogte punt van de reis