In de Delta!

Vanochtend zijn we teruggekeerd van ons driedaags bezoek aan de Okavangodelta; dus weer in Maun. Morgen begint de laatste fase van de reis: naar Chobe met het olifantenpark en tenslotte naar Victoriafalls in Zimbabwe

Van Maun naar de Delta

In alle vroegte werden wer op een open truck geladenom naar het begin van de Delta te rijden. Hier eindigt een rivier zomaar in het landscahp omdat hij niet verder kan. Met gevolg een flinke overstroming waar nu vissers wonen. De rit in de truck deed nog het meest aan een tocht door Afganistan lijken, stoffige bruine wegen, overal hutjes en daarna nog een uurtje door een bosgebied. De roeiers stonden ons al op te wachten ana de rand van de Delta. Hele smalle kano's waar je bijna in het water zit. De hele keuken, tenten en manmschappen moesten mee evansl de bomers natuurlijk. In het begin wat Botswaanse verwarring met wat gebrabbel. Gelukkig bracht de roodgemutste vrouwelijke boss oplossing door haar ordner in het zand te lezen.

De tocht was een belevenis; overal stilte alleen het geplons van de stok waarmee de bomers de comorro voortduwen. Mert z' n tweeen in de kano en niet te veel wiebelen. Je vaart als het ware door een grasgebied met water en dat voor bijna drie uur. Aangekomen op een schaduwplekje op een verafgelegen eiland werd het kampement ingericht. Een makkie want e bushmen hielpen mee! daarna het hout voor het kampvuur en de inrichting van de keuken.Er was een dame meegereis om te koken voor de bushmen.

In de middag konden we zwemmen in het ijskoude water van de Dlta waarna de meeste dames gingen zonnen. In de avond was er een loopsafari ndoor de achterliggende bush. hier waren we niet beschermd door een truck dus uiterste voorzichtigheid; achter ons kamp lagen al flinke gedroogde olifantendrollen. Doordstil en fluisternd trokken we door het eiland en zagen in de verte een groep olifanten. Ze roken ons al want hun slurven waren in de lucht. Maar we waren te ver om gezien te worden; de olifant of Tho in het Botswaans ziet slecht

We vonden een bavianenschedel en steenharde drollen van een wilde beest of Gnoe. Daarna kwamen hordes zebra's langs (Zie Pietsjie in Botswaans) Ongelooflijk mooi met die springbokken ertussen. Na een bloedrode zonsondergang gingen we terug naar het kamp De nacht is gerweldig De maan wordt hier langzam vol aan de onderkant (bij ons aan de zijkant) en de heleMelkweg komt in zicht . Een lange sliert sterrenstof met miljoenen grote sterren erin. Wat anders dan de grote Beer!

Okavangodelta

De tweede dag was voor bij een rustdag. Een groep die weer beestjes ging kijken liet ik gaan samen met Hanneke en ik kletste maar wat met de Bushmen. Ze waren gek op mijn foto's van de reis op mijun toestel. In no time leerde ik de Botswaanse woorden.Daarna voer ik met een Botswanees nog even naar de overkant waar een reusachtige olifant op de waterkant stond. Enig getrompetter deed ons maar weer teruggaan. In de middag weer relaxen. De WC-plaats was al ingericht (gat in de grond) maar dat liet ik ook aan me voorbij gaan.

In de avond vertrokken we naar de nijlpaarden per commorro.Nu was het zaaks om doodstil te zijn want deze beesten zijn enorm agressief en lomp. Overdag en in de avond zitten ze in het water en komen om devijf minuten boven om te happen ondere leuk gesnork en geblaas. Van een grote afstand zagen we er drie. Het fotograferen was erg lastig want als je afdrukt, dukt de tweetonner onder. Als de zon weg is en ze dus niet verbranden met hun rossige huid gaan ze uit het water om te grazen. Daarna was er weer een prachtige zonsondergang. Het weer is geweldig want we zien al twee weken enkel een staalblauwe lucht.

De Bushmen hadden in de avond een optreden; onder luid gezang en dans zorden ze voor veel plezier. Daarna het diner voor hen; maispap en thilapia Voor ons was er versgebakken worst met bloemkool; in de Delta smaakte dat, gezeten op een boomstrong geweldig.

Terug naar Maun

Vandaag in alle vroegte bij dageraad opgestaan. De bushmen haddern het vuur al gfedoofd en de pannen werden geschrobd. Na een sober ontbijt met melk en Cornflakes boomde ons peloton weer weg. Weer twee en een half huur door de grazige natte Delta. Aan het eindpunt kregen de bomers hun fooi en traktement en zijn we weer opp de militaire truck gestapty; terug naar de camping. Eindelijk een redelijk toilet en de mogelijkheid om het stof af te spoelen !