peterbaas.reismee.nl

Bush Bush

Algemeen

Na Swakopmund was het internetgebruik ondoenlijk. Djoser stuurt ons naar de meest afgelegen plek op elke camping waar trouwens het woord Internet een magische betekenis heeft. Maar goed; we zijn voor een boodschappenstop even in de bewoonde wereld (Maun Botswana) en daar maak ik na het wisselen van Rand in Pula maar snel gebruik van; onze camping hier heeft weer echts veel met de bush te maken. Verder zijn er wat problemen met de MAN truck en Zanelli kon van mijn meegebrachte isolatietape gebruik maken.

Swakopmund - Twijfelfontijn

Een droge kale en dorre tocht door een onontgonnen gebied waardoor iedereen aan het einde van de dag er finaal doorheen zat. Natuurlijk weer een bushcamping waar ik de naam maar gauw van ben vergeten. Snel tenten opbouwen van hietr is het om half zes al weer helemaal donker met het tijdverschil. Gelukkig had Mandy tussen det fijne woestijnstof weer een lekkere maaltijd tevoorschijn getoverd. 's Nachs begonnen de jakhalzen al te huilen en rond te lopen

Twijfelkfontijn - Etosha

Eindelijk gaat er iets gebeuren met ons reisdoel, de safari. Ook vandaag weer een lange dag door een maanlandschap arriveerden we bij de poort van Etosha National Parc. Dat gebied is zo groot als de helft van ons land en kent een savannegebied en een enorme zoutpan in het midden; net een meer. Voor het donker gauw de tenten opgezet en daarna snel naar de drinkplaats vlakbij. Enkele lampen zorgden ervoor dat we meteean al enkele drinkende giraffen zagen, met daarop een aantal neushoorns en dan weer spring- en gemsbokken. Het meest frappante was dat alle beesten na elkaar kwamen; alles in opperste alertheid voor mogelijke leeuwen.

Etoscha dag 1

In de ochtend werd iedereen gewekt door een aantal zwarebrulstoten van een leeuw. Gelukkig was het kampterrein afgezet zodat deze grote katten hun kop niet door onze tentopening konden steken. Iedereen snelde naar de drinkplaats behalve ik; er zouden nog meer kansen komen. Opo die dag waren er twee gamedrives in de truck; langzaam rijden door het park mop zoek naar wild. Al snel kwamen de springbokken,m giraffen en zebra's in beeld gevolgd door koedoe's en wilde beesten. Tijdnes de pauze in de middag was het een waar olifantencirkus bij de drinkplaats. Ik telde er meer dan twintig . Alle bokken en anmdere beesten werden weggejaagd en de grootse olifant kiet zich midden in de vijver vallen onder luid getrompetter. Daarna kwamen de reguliere stofbaden en nog wat gescharrel. Mandy stond al weer klaar voor de tweede gamedrive., Die was geweldig. Bij een andere drinkplaats zagen we een leeuwenkoppelk en twee olifanten die helemaal onder de witte klei zaten; net beelden. Hartebeesten en dikdiks maakten deze tocht tot een succes. Gelukkig kon ik daarna het stofnog afspoelen in het zwembad dat alleen uit koud leidingwater bestaat. IJskoud in het begin..

Etosha dag 2

Vandaag was het vertrek van hetr ene kamp naar het andere, aan de oostkant Door het vele gamedriven kwamen we laat aan en viel de duisternis al in. Gauw onder de douche want je haar staat steil overeind en je niest de hele dag door. Maar de beeldopname's zijn geweldig. Helaas geen tijd meer om de Namibische dollars op te maken; alle kampwinkels waren we weer gesloten. Ook Internet is hier een onbekend fenomeen.

Etosha - Rundu - ??

Deze tocht begon alweer vroeg net zoals alle andere. Mandy wil graag vroeg weg dus vroeg naar bed. De einbestemming lag dit keer ergens langs de Angolese grens aan de Okavango De naam is me ontschoten. De weg was ontzettend lang; enkel een kaarsrechte weg omzoomd door rode aarde en geelbruine grassen. Langs de weg enkel Kralen met omgeining en grijze ronde hutjes in het midden. Eeen van de armste delen van Namibie. In Rundu hebben we wat gekocht in de super. Eindelijk eens yoghurt met melk en chips! Na Rundu ging het verder richting Botswaanse grens. Te midden van de meest dichte bush die ik ooit zag doemde ineens een soort Indiana Jones kamping op aan de Okavango. Omdat ik vooraan in de truck zat wilde ik welk even zwemmen na opztten van de tend maar gesnorkel van hippo's en aanwezigheid van krokodillen deden me het minikampzwembad opzoken. Weer ijskoud water, maar geen probleem deze keer.

Botswana Maun

Om 7 uur vertrek dus vroeg opstaan; de nachten zijn bittrerkoud en donker; de dagen nu behoorlijk warm. Ik begin dat nu ondeerhand wel gezien te hebben

Vandaag zijn we de grens overgetrokken; de passages waren probleemloos en enkel onderwerg in Botswana waren er roadblocks met af en toe een mond- en klauwzeer ontsmettingtsplaats. Iedereen de bus uit mjet alle schoenen die je bet en vore een maedlopen en deppen. Ook weer hier die lange weg door de bush met ditmaal talrijke ezelkarren, voetgangers met kruiken op het hoofd en de bekende Kralen. Nergens was een busstiop omdat het Botswaanse zand hoog werd opogeblazen. Uiteindelijk raakte we op de camping waar iets niet klopte; we konden de tenten nog niet opzetten dus dan maar naar het shoppingcentere. De Randen en dollars omgewisseld naar Pula en op naar de Choppies en de Pep; twee grote hangaars waar je je geld kwijt kon. Morgen duiken we voor twee dagen de Okavangodelta in en zijn we weer onbereikbaar.Op bezoek bij krokodillen en nijlpaarden in kleine bootjes. Dus gauw wat snbacks en drankjes ! De reis raakt al op haar einde. De bush heb ik nu wel gezien en ook de zebra's en de hartebeesten! Nog even en dan op weg naar het stofvrije Nederland..

Reacties

Reacties

Jan.

Hallo peter hier is het lekker warm rond de 30 graden.
Volgende week word het hier ook minder met het weer.
Dan heb je weer veel gezien. groetjes.

Pierre van der Velden

Peter, jij moet toch wel een erg tevreden mens zijn als je terug bent in Nederland met al die weelde en luxe. Het enige waar wij wel eens over klagen is de angst voor een economische terugval en het weer dat weer eens te koud, te nat of te warm is. Geen wonder dat dit deel van de wereld constant op zoek is naar beter.
Geniet nog maar lekker Peter, de friet staat hier al weer op je te wachten evenals de frikandellen en het avondwijntje. En geen paniee hier als je eens een dagje geen internetverbinding heb.

Doei,
Pierre

Wim

Wat je nog niet wist is dat Circus Renz alle beschikbare dieren heeft ingescheept naar donker Afrika om daar de argeloze toeristen te vermaken. Zie je ergens een dompteur rondlopen dan weet je er van. Ik kan me goed indenken dat het stofhappen je op een gegeven moment opbreekt. In plaats van ontwikkelingshulp in geld stel ik voor om Zoab beschikbaar te stellen, aanleg van drie-sterren campings en te streven naar een muntsoort zoals het succesnummer Euro als willekeurig voorbeeld. Nu begrijp ik ook dat de gemiddelde Afrikaan geen dikzak is, behalve de van corruptie verdachte stamhoofden. Zijn daar geen mondkapjes verkrijgbaar? Inademen van Afrikaans zand en stof lijkt me geen weldaad voor de Europese long. Prettige reis nog. Hartelijke groet vanuit een stofvrij Holland.

mary

Wij hebben alleen 5 mannetjes leeuwen gezien ( dus ik kan deze nu op mijn lijstje afstrepen ) de luipaard liet zich niet zien. Terwijl ik gemailt had.. ik begrijp het niet.. kou viel reuze me... alhoewel de rijp zat in de vroege ochtend op de planten... oeps toch gevroren.. dat hadden we toch niet afgesproken... wel blij met mijn zakkie maar zelfs daar had ik het koud in.. hoezo tot -10 confor temp... voor wie dan? mis nu ook al het genies en het witte droge huidje. dat wordt smeren.. de randen rondom mijn nagels enig sinds weg kunnen krijgen... sonde? had het opgespaard van drie weken

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!