peterbaas.reismee.nl

Op naar Zuid-Afrika!

Morgen begint de lange reis door vier landen in het zuiden van Afrika! Zuid-Afrika, Namibie, Botswana en Zimbabwe staan op het menu. Niet Zambia zoals de reisoperator adverteert; daar is de Gele Koorts uitgebroken en zonder vaccinatie kom je Zuid Afrika niet meer in...

Het wordt een lange reis vanuit Schiphol naar Frankfurt; vandaar als prineur voor mij de vlucht naar Johannesburg in een Airbus A380; een groot vliegendfort met twee etages. In de top zijn de lounges, de bars en de winkels. Helaas reizen wij weer in de economyclass waar de stoelen wel 4 cm breder zijn de ook de beenruimte groter is. Je moet toch wat...

Na een lange vlucht door de nacht met een uur tijdverschil komen we in Johannesburg aan en ja hoor, daar is het winter op het zuidelijk halfrond. Om te nog gekker te maken vliegen we verder naar het zuiden: Kaapstad, waar het nu overdag 15 graden is. Wie moppert er nog over onze prutszomer ?

Maar na wat dagen in onze oude kolonie, waar je met Nederlands nog iets kunt, gaan we naar het noorden. Het is een campingreis dus alles gaat in de grote truck; een omgebouwde vrachtwagen. In Namibie (foto bovenaan) is alles kaal, en koud in de nacht. Grote canyons, enorme zandduinen en oud-duitse stadjes met biertuinen verwelkomen ons.

Na Etosha national park komen we in de buurt van Angola en Zambia maar die landen laten we links liggen.De temperatuur is dan inmiddels gestegen want de malariamug dreigt. Vanuit Rundu duiken we Botswana in naar de Okavangodelta. Een rivier stroomt een valei in maar kan er niet weg; in het immense moeras leven veel dieren die komen drinken in deze droge tijd.

Tenslotte naar de Victoriawatervallen. De Zambezi stort zich over honderden meters naar beneden zodat je tegen een enorme watermuur aankijkt. Tenslotte hopen we weer in Johannesburg te arriveren voor de terugvlucht. We gaan kamperen dus er zal zo nu en dan een reisverhaal verschijnen. Veel leesplezier!

Ruud

Geniet ervan Peter, ik heb deze reis twee jaar geleden gemaakt. Vooral de Okavangodelta vond ik fantastisch!

mary

jehh ben benieuwd hoe je het hebt.. vergeet je het spoor van de wijn niet achter te laten... anders weten wij straks niet hoe we reizen moeten... maar belangrijker is dat je geniet. heel veel plezier Peter

Wim

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik wees je al op addergebroed, black mamba en steekinsecten. Goede bestrijdingsmiddelen zijn noodzaak. Deet en pesticiden zijn van levensbelang om de slaapzak, lijf en leden steekvrij te houden. Vergeet niet om in de nacht de ritsluiting naar beneden te doen. Houdt de kou en ander gespuis buiten de deur. Enjoy de trip en laat de camera snorren.

mary

Wim.. zeker je broer waar je over schreef en over zijn bezorgdheid. Fijne tips ook. Lief dat ie zo om je geeft. Maar gelukkig krijg je ter plekken ook nog genoeg tips.. om de iets grotere beesten van je af te slaan.. Wie gaat zo'n reis nu maken.. Het gevaar op zoeken wat vakantie heet...

jo-an

En hoe was de vlucht in de A-380? Heb je n beetje rond kunnen kijken?
Aan de schoenen kan t niet liggen die zijn alleen nog niet ingelopen!
Heb gehoord dat je Rica hebt gezien op Schiphol
Hier kwakkelt de zomer maar door. Heel veel plezier en pas op voor schorpioenen en al t andere enge spul

Henny

Dat wordt een spannende reis, als ik dit allemaal lees. Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen. Jou kennende komt er straks weer een prachtige film. Ik kijk er naar uit!

Wim

Het is al dagen rustig aan het front in donker Afrika. Zijn alle internet-connectie daar uitgevallen? Hebben knaagdieren de cruciale kabel naar de rest van de wereld doorgeknaagd? Geen tijd vanwege overdonderend natuurschoon? Te druk reisgezelschap waardoor minder focus op het toetsenbord? Afin, we horen het (hopelijk) snel.

joan

Helemaal met mn broetje eens
Waar blijven de spannende verhalen:)

Wim

Ben even benieuwd naar de Zambezi. Heeft deze waterval het Afrikaans zand bij je weggespoeld na een verfrissende duik. Wel een aanrader ander verwacht in incheckproblemen voor de terugreis. De kans is groot dat je als Bushman wordt beschouwd die absoluut geen toegang krijgt tot het Koninkrijk Der Nederlanden. Een Asiel Opvangcentrum is jouw deel. Kom je daar wel opzoeken :-). Goeie reis en handen thuis bij de stewardessen.