peterbaas.reismee.nl

Aardig muurtje

Donderdag 18 augustus

Vanochtend zijn we in gescheiden groepen met twee treinen in Beijing aangekomen. Ik zat in de eerste groep en was er al rond half negen. De treinrit was weer als vanouds met snurkende Chinezen en veel geschud en gerommel Mijn buik speelt nog steeds op en dan zijn de Chinese toiletten geen pretje... Verder was het dan weer ijskoud en dan weer smoorheet in de coupe. De machinist speelde wat met de airco..

We zitten in een net backpackershotel en het ontbijt is geweldig. Bij aankomst sta je al gauw een half uur in de file omdat de hele ringweg structureel vastzit. Enorme gebouwen volgen elkaare op en de Chinezen rijden in patserige wagens om alles zo mogelijk nog meer te verstoppen. Na wat opgefrist te zijn ben ik zelf even naar hetPlein van de Hemelse Vrede en de Verboden stad geweest. Bekend terrein daarom op eigen houtje.De verboden stad was stik druk maar de temperatuur was redelijk. Gewoon even wat dingen bekekebn die ik nog niet had gezien. Rene, Liesbeth en Marc gingen wat uitputtender te werk.

Na Gugong nog even per fietstaxi naar de Behaitempel bovenop een berg. Ook daar was ik al met Fang geweest, maar het uitzicht over Beijing daar is geweldig. Weinig smog en bijna onbewolkte lucht. Na een fikse klimpartij speelde de buik weer op, maar dan pak je gewoon een superdeluxe Audi A6 voor 50 kwai naar het hotel. .

Gisteravond hebben we bij de Japnaner gegeten, helaas te koude Cranberrydrank, dus ....de troubles begonnen weer. Toch hebben we nog even rondom een superblob gewandeld in de avond Een gebouw in de vorm van een enormewaterballon die plat in een reusachtige vijver ligt. Achter de blob waren 40 dames met avondgym bezig op de maten van keiharde muziek

De nacht was onrustig dus vanochten ben ik maar aan de Diacure gegaan. Van Tom kreeg iik wat ORS en bij toverslag was alles weg ! Dat moest ook wel want de Chinese Muur en het Zomerpaleis stonden op het programma. Nu ben ik linksaf gegaan, de muur op, maar dat was erg lastig De meeste Chinezen gaan rechtsaf omdat het daar vlakker is en omdat Voorzitter Mao daar heeft gelopen.De hellingen waren links zo steil dat ik na een tijdje gewoon van het landschap heb genoten. Na een eetpartij bij een vazenwinkel, waarbij ik enkel de wite rijst met moeite naar binnenkreeg zijn we naarhet Zomerpaleis geweest; het vroegere domein van Keizerin XiXi die daar haar zoontje en twee neefjes grootbracht. Xix is een drakenvrouw en dat bleek dan ook wel aan de rigoreuze opvoeding en het gevangenzetten van een neefje. Uiteindelijk was alles voor nietswant XiXi stierf in 1911 en de laatste Keizer kreeg een roemloos einde.

Depaleistuin met hetcentrale Kunmingmeer is enorm. Verder zijn de beklimmingen weer niet van de lucht zodat we bijna te laat bij de uitgang kwamen. De busrit verliek via de avondspits en was dus gewoon achteraanschuiven en meesukkelen. Normaal een halfuurtje nu meerdan een uur.. Vanavond heb ik me enkel maar aan de yoghurt en bananen gewijd en ga ik vroeg naar bed.

Morgen is onze laatste dag. Dan doen we nog wat inkopen en gaan we naar wat gebouwen. Ik denk hert gebouw van de CCTV van Koolhas. Vandaag hebben we het Vogelnest en de Watercube (Olympische Spelen 2008) al gezien onderweg.. Zondag zit de reis erop en vertrekken werond 11:30 uur omrond 15:00 uur weer inHolland te zijn. Mocht er nog iets voorvallen dan laat ik het weten. Anders sluit ik deze reisblog af en dank ik alle lezers voor hun aandacht !

Reacties

Reacties

jan.

ja.peter het zit er bijna weer op je grote reis.
hier in nederland is het ook mooi weer.
groetjes.

joan

Mocht je dit bericht nog lezen alvast van herte welkom thuis in ons mooie zonnige landje
Heerlijke melk en kaas staan op je te wachten
Goede reis en tot vlg week

Wim van Eijck

Hoi Peter! Ook ik ben inmiddels weer terug van een rondreis door vijf landen. Weliswaar niet die grote hoogten die jij bestormde en niet in overvolle bussen die jou vervoerden en niet via modderpaden en niet met ondefinieerbaar voedsel. Maar toch genoeg gezien om weer voldaan aan de arbeid gegaan.

Vandaag heb ik alle resterende reisverslagen van jou gelezen. Mijn bewondering voor jouw schrijkunst is alleen maar toegenomen. Heel beeldend en beschrijvend. Ik zie een nieuwe uitdaging bij Lonely Planet, Trotter of Dominicus.

Het beeldmateriaal moet heel boeiend zijn. Het zal niet meevallen om hier een verkorte versie van te maken. Want wat moet je schrappen in deze reis met al haar verschillende facetten?

Maar eerst wat rust voor jezelf en de gekwelde darmen en weer langzaam wennen aan de lommerrijke omgeving van Lennisheuvel. We zien elkaar snel en drink voorlopig geen melk van de Yak.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!