peterbaas.reismee.nl

Troon zonder heerser

Zaterdag 13 augustus 2011 Vandaag is het gelukkig een rustige dag. Vanochtend zijn we naar Norbulinka in Lhassa geweest, het zomerverblijf van de heersende Dalai Lama's In dit park ligt een aantal buitenverblijven van Lama's tot en met dat van de huidige Dalai Lama nummer 14. Deze is vanuit zijn buitenverblijf in 1959 als arbeider gevlucht naar India. Na de Chinese interventie in 1951 werd Daiali Lama in dat park dus in de gaten gehouden en natuurlijk monddood gemaakt.Het park op zich heeft weinig om het lijf behalve wat buitenverblijven van overleden Lama's maar het laatste verblijf van de huidige maakte indruk op me. Vooral de lege troon van de Lama, de slaapkamer en meditatieruimtes zijn aangrijpend. Alles wordt door de huidige heerser wel keurig onderhouden en bevindt zich nog steeds in originele toestand. De gids wist veel te vertellen over de bewoning en de ontsnapping van Tenzing die nu in India woont als banneling. Daarna zijn we snel wat gaan eten bij Dico's en het was er heel gezellig. Dico's is een Chinese fastfoodketen waar een snele hap weinig geld kost. Enkelen zijn vervolgens vertrokken naar de debatterende moniken maar de meesten verkozen om wat inkopen te doen tijdens onze laatste dag in Tibet. Ook ik werk mijn blog maar even bij en zojuist is Andre ook voor de gezelligheid aangeschoven in het Summit Cofeehouse. Morgen een lange treindag naar Xi'an Geen blog dus en 36 uur tussen de rails. We vertrekken om 11:30 en we komen aan op de andere dag in de avond. Het eerste deel is het mooist als we door de hoogvlakte van Tibet reizen.

marianne

Hoi Peter
Gisteren was de film 7 jaar in Tibet op de tv
. wel bekend bij jou . Ik heb genoten van de prachtige natuur en nu loop jij daar rond !!,adembenemend. gr marianne

Joan

Ook ik heb n doc gezien van M Palin die t gebied daar andeed zo heb ik vast n indruk gekregen wat jij daar allemall ziet
Trein ze en je komt op bekent terrein straks maar je weet er alles van geen..............
Groeten ook van je moeder die smult van je verhalen