peterbaas.reismee.nl

Panchen Lama

Donderdag 9 augustus 2011

Vandaag even een klein blogje want morgen is het een lange dag naar Lhasa. We zitten nu nog steeds in Shigatse in het Yakhotel. Vanochtend zijn we vertrokken naar het Tashilhunpo, het enige Lamaklooster van Tibet. Vroeger zater er hier 5000 monikken, nu nog maar 500. De Chinese heerser is niet blij met de monikken maar gedoogt ze in kleine hoeveelheden. De enige elfde Panchen Lama zit in Peking en mag af en toe naar Shigatse. De Dalai Lama is hier uit den boze; geen afbeeldingen, anders foute boel !

De toegang naar de tempel kost 50 yuan, maar in de tempels lopen de kosten op tot 1800 yuen (190 euro) voor een filmpje. Op zich was het bezoek een hele belevenis; overal monikken en veel gezang en wat muziek De tempels zijn van goud en steken af tegen de blauwe lucht. De binnentempels bestaan uit kleine beelden bovenin een muffe ruimte waar onderaan pelgrims grote koperen ketels vullen met yakboter die ze dan weer aansteken. De gebedsruimte was heel apart met overal lange tafels met kleden aar de monikken bidden.

Vanmiddag zijn we naar de Tibetaanse markt geweest; veel sierraden en yakboterteebekers. Na wat gescharrel op de markt van de locals zijn we terug naar het hotel gegaan. Vanmiddag nog wat gewisseld en naar de groente- en vleesmarkt geweest. Dat kwam me allemaal wel bekend voor. Uiteindelijk even naar de uitgestrekte computerzaal waar veel locals aan het schieten zijn.

Morgen vertrek rond 8 uur naar Lhasa; ongeveer 300 km dus behoorlijk wat over deze wegen. Het weer is voortreffelijk hier; een licht briesje en prachtig weer. Het vreemde aan de tijd is dat wegens de tijd in Peking het hier in de ochtend nog lang donker is. Maar de avonden zijn dan weer erg lang. De lijders aan de hoogteziekte knappen hier weer aardig op. Mijn medicijn is in de avond een glaasje rode wijn !

joan

Lees ik Sieraden .... dat was nog wel iets voor mij?
Heb jezelf nog gebedsvlaggen opgehangen??
Goede reis naar Lhasa

Tom Klerken

Wat een prachtige verhalen. Ik ben een vriend van René Ververgaard, die als het goed is met jullie mee reist. Vandaar dat ik je blog met belangstelling volg. Ik hoop dat je het ok vind. Doe René maar de groeten en fijne reis verder.