peterbaas.reismee.nl

Burning Ghats

Zaterdag30 juli

Vandaag is onze laatste dag in India. Morgen vertrekken we al om 4 uur naar Nepal per bus omdat het vliegtuig is uitgevallen.

We kregen vanochtend een indiase gids die ons naar de crematieplaats zou leiden. Omdat Varanasi een bedevaartsplaats is aten de meeste Hindoeisten zich hier na overlijden verbranden De as gaat dan in de Ganghes. Geen vrouwen, kinderen en zieken. Die gaan meteen in het water met een steen in de het midden van de rivier.

Met een riksja trokken we in kolonne door het toeterende verkeer. Overal heb je rotondetjes, soms drie naast elkaar zodat het voor onbekenden een echte puzzel wordt. Maar het ergst zijn de fietsers, tuktukjes en kalhard toeterende landrovers die je practisch doof maken. Praat ik nog niet over de buin witte damp ove de stad en de overal poepende koeien. Dit is echt zowat het heftigste wat ik qua verkeer ooit heb meegemaakt.

Na de stop kwamen we aan bij een tempel waar een monnik luid aan het bellen was. We moesten weer een klein steegje in en werden al meteen overrompeld door een enorme koe die van de andere kant af kwam Er onstond een file die op de fileberichten van de stad kwam. Via een zijsteegje trokken we verder; we zaten goed want kale vrouwen en mannen (teken van rouw) kwamen ons tegemoet. Als maar verder en verder lans koeienflatsen en bedelaars in felle gelaatskleuren. We roken de brandlucht al....

Bij de Ghat aangekomen moesten meteen de kamera's uit uit respect voor de doden. Die werden op kleine plankjes door de steegjes aangevoerd. Er gaan er ongeveer 200 per dag de lucht in. Na wat gescharrel in de rondte kwamen we bij het platform waar een aantal houtstapels brandde. De lucht was bijna niet te harden zodat we naar en houtopslagplaats gingen. Enorme voorraden lagen klaar waar de brandmeesters uit kwamen zoeken. Gewoon hout brandt drie uur, sandelwood doet het in twee uur. Daarna giet men water over de assen en gaat het zaakje het water in Onder ons kleurden slierten as de ganges grijs..

Op de opslagplaats mochten we weer even filmen, maar niet in de richting van de brandplaatsen. Dat wist ik niet meteen zodat ik toch een klein beeld kan geven hoe dat gaat. Daarna gingen we naar een uitkijktoren waar we uitleg an een Bramaan kregen. Absoluut geen foto's maar enkele snorremansen trachten me omte kopen: 20 euro voor een foto.. Om geen paleisrevolutie te ontketeten zag ik daar maar van af.. Het was dan ook niet zo'n spectakel. Op het platform brandden weer een aantal nieuwe stapels maar de plekken waren te ver weg om iets te onderscheiden. Andere grijsgrauwe plaatsen was men al aan het ruimen.

Daarna bezochten we de hout-losplaats. De bomstammen worden per schip aangevoerd. Iedereen was doornat vande enorme temperaturen en enkelen moesten al gaan zitten. Dus snel naar een klein dakterras gegaan waar lieters water en ice tea verden verzwolgen.

Daarna ben ik nog wat gaan shoppen met Rene in de bazars, maar het werd ons weer te heet en vooral te druk zodat we naar het hotel gingen. Vanmiddag heb ik alleen wat chips gepakt en ben ik wat gaan wandelenlangs de straten. Ik kwam uit bij een vreemde tempel met Ganesha's en een Universiteit, die uit de oude Engelse tijd stampt. Weer dat hectische verkeer hier dus ben ik gauw mijn vaste internetcafe ingevlucht

Morgen een lange dag dus. We overnachten in de jungle daarna op maandag stijgen we eindelijk naar Kathmandu waar het wat aangenamer zal zijn en hopelijk ook wat rustiger !

D

Reacties

Reacties

Joan

Ik ga toch liever naar Vlijmen of Rosmalen!
Eindelijk wordt het hier ook warmer en wel als de mensen weer ah werk moeten
Groetjes van iedereen suc6 met het aanpassen van dehoogtes in Kathmandu

peterbaas.reismee.nl

hallo peter als ik dit allemaal lees dan blijf
ik toch maar liever hier .
groetjes.jan.

Lena

Hoi Peter. Wat een verhaal weer van de lijk verbranding. Ik ga zo ook wat verbranden ,maar dat is dan tuin afval.
Goeie reis verder en tot het volgende verhaal.
Lena

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!