peterbaas.reismee.nl

Rijstvelden

Eerst evenb sorry voor de typefoutjes Het is erg lastig om op een klein toetsenbordje met gammele verbindingen een verhaal te maken. We zijn nu te midden van de rijstvelden in Tetebatu Lombok. Gisteren aangekomen vanuit Sumbawa met de boot, de reis loopt al aardig ten einde. Morgen naar Sengigi met nog een paar vrije dagen en dan zit het erop.

Na onze aankomst in Sumbawa Besar gingen de meesten de andere dag op boottocht naar een onbewoond eiland. Zelg ben ik de stad ingeweest om wat contact met de mensen te maken. Besar is best groot en ligt langs een lange hoofdweg. Mijn doel was om het Sultanspaleis te bereiken aan de andere kant.. Het is hier best warm, maar niet klagen met het weer dat jullie hebben nu. Allereerst was ik uitgenodigd op straat voor een bruiloft. Buitenlanders zijn zeer gewild hier op Sumbawa. Eindelijk toch nog op het feest; het zxal Mary genoegen doen. Wat een happening Allerlei klederdrachten Je blijft foto's maken Een man nodigde me uit voor een foto met het kersverse bruidspaar. Prachtige uitdossing. Daarna kon ik mee-eten Het was pas elf uur maar liet het me niet minder smaken. De foto's van mij met de komodovaraan maakten indruk bij de jongens.

Daarna verder lopen Ik kwam langs een vogeltjesfluit concours Onder een dak hingen vele kooien en de eigenaars moedigden ze aan achter het lint. Dapper deed ik mee toen ik ineens PRRRRRRRRRR achter me hoorde Een man stoof in mijn richgting en ik stapte opzei, wat geschrokken. Maar hij moedigde alleeen zijn vogeltje aan. De beesten floten tegen de klippen op en de prijzen waren prachtig. Verder weer naar het paleis. Onderweg water drinken want het werd heter. Bij een stalletje kon ik cappucino drinkenb. Dat was een uitvinding. Die heb je hier niet. Maar de vrouw knipte een zakje oploskoffie los en versneed het met water en Gula (suiker) Ondertussen was ik aan de praat geraakt met een werknemer van Salem, een voedselproducent We hebben het maar eens over de palmolie gehad. Door de plantages verdwijnt veel natuur..

Daarna naar de markt waar het altrijd weer eenb spectakel is De meest vreemde vruchten kon ik proeven tot genot van de verkopers. Eerst bedachtzaam kijken en dan een scheve bek trekken Tenslotte juichen van heerlijkheid. De mensen vinden het prachtig. Uiteindelijk het Sultanspaleis naa veel lopen. Dat is een enorme houten bak op palen Iets wat ik ook al in Bukkitingi op Sumatra zag b het was zondag en niemand te zien. De wachter maakte prachtige foto's van me voor de sultanstroon. Na een paar kentekenplaten voor mijn verzameling bemachtigd te hebben was het teruglopen Hopend op een brommertaxi maar helaas; het was niet druk

Gistern zijn we overgevaren naar Lombok per Ferryboot. De boten hier zijn afdankers uit het westen maar varen prima. Bij het lossen van het anker voor de rede van Lombok kwam een wolk vanroest uit de ketting. We konden een nieuw eiland op. De rit was warm Rechts doemde de tweede grote vulkaan van Indonesie op 3000 meter hoog. Ons resort is een prachtig gelegen verblijf met buitenkamers in de rijstvelden. In het midden een zwembad en langs de randen ligplaatsen om de plaatselijke bevolking aan het werk te zien. Het deed me erg koloniaal aan. Rond dire uur kwam er weer een bruiloftsstoet langs Ditmaal niet zo verwesterd als de vorige maar echt Lomboks met originele kleding, kindern en vrouwen in klederdracht en trommelaars in okergeel. Achteraan een fluit die typische muziek maakte. Het echtpaar stal de show in schoonheid Overal omheen kringelden de brommertjes. Onvergetelijk om te zien De foto's komen nog op Google plus.

Vandaag is men door de rijstvelden aan het lopen maar ik blijf even hier voor het blog Vanmiddag vertrekken we naar Sengigi onze laatste stop alvorens naar Nederland terug te keren

Reacties

Reacties

mary

Hoi toch gelukt om mee te eten met de bruilofs gasten.. had je wel je pak aangetrokken die je altijd bij je hebt. Leuk hoor. Op het eiland Lombok zijn wij ook geweest, toen we nog geen kinderen hadden.. Er zal vast wel wat veranderd zijn denk ik maar zo. De rijstvelden kan ik me nog wel herinneren, de rest van de herinneringen zal ik toch echt mijn analoge boek erbij moeten pakken. hahaha
Hier leek het vannacht wel herfst zoveel regen en wind. Gelukkig probeert nu het zonnetje het weer. Dus geniet daar nog maar even van de warmte zal ik zeggen...

Joan

Mooi verhaal Peter maar....je hebt geluk de lente komt terug

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!