peterbaas.reismee.nl

Het kwaad van Ecolodges

Dat is het hier wel zo'n beetje op Flores. Zelden heb ik zoveel last met verbindingen gehad. Maar hier zijn dan ook weinig steden en we overnachten op lodges die erg ECO zijn en dus ni met wifi willen. Niettemin .. vanmiddag even vrij en ik meld me!

De reis naar Indonesie lijkst steeds langer te duren. Of de continenten uit elkaar gaan of iets anders ik weet het niet Maar de resi van 13 uur is een regelrecvhte bezoeking. Vliegen door de naccht met 950 km uur en alsmaar niet in slaap kunnenkomen zijn erg lastig. Maar op maandag waren we dan eindelijk in jakarta met een doorvlucht naar Bali. Zo gaar als boter begon je aan je volgende vlucht want we moeten nog duizenden kilometers oostwaards,. Maar wie wou er naar Flores?

Bali was bekend voor me; we zaten in Ubud en hadden de middag vrij. In de ochten zijn we bergaf gaan fietsen. Lekker met deze temperaturen. Prachtige rit door de rijstvelden over landweggetjes. De actioncam heeft voor het eerst dienstgedaan! Daarna in de middag naar de apentempel waar de makaken nog steeds brutaler worden. Ze zaten bij een oudere reisgenote in bloemetjesjurk al meteen op de schouder wat het mens een luide gil ontlokte. Dat moet je nou net niet doen want de beesten kunnen dan boos worden. Al met al een heel avontuur. Daarna maar eens een Indische sinmkaart proberen te versieren Dat wordt hier steeds moeilijker wegens veiligheid Een man in een kraampje zou het regelen maar enkelm met Internet. Voorlopig voldoende want Interent bestaat amper op Flores buiten de Indo-bundel om..

De vplgenbde dag vliegen naar Ende op Flores in een ATR met propellers. Het uitzicht was adembenemend. We zagen talloze enorme kraters boven Sumbawa en Flores, de zee was azuurblauw. Bij de landing moet se piloot tussen twee kleine bergen mikken maar het lukte. Het vliegveld in Ende is net een stationnetje met een baantje en wat kleine gebouwtjes aan de rand van de markt. Lekker warm hier dus de bus in en naar ons eerste ecolodge hotel Moni. Dat laatste is gewoon wat gebouwtjes in de natuur zonder wifi. Mijn Indo-phone kreeg ik toen nog niet aan de gang. Een bezoek aan een stam - Lio) - die zeer vroom katholiek is. Maar die wel in hutjes woont. Ik heb ze maar het Urbi en Orbi gegeven. In dde middag naar de Kelimutu vulkaan met zijn drie gekleurde meren in de krater. Een meer is lichtblauw en lijkt op een reusachtig zwembad Maar je moet er niet te dicht in de buurt komen door giftige gassen. Een hele klauterpartij. Aanvankelijk wilde Djoser om 4 uur vertrekken en de zonsopgang aanschouwen op de Kelimutu maar ik waarschuwde voor zeer slecht zicht in de ochtend...

Vervolgens vertrek op de volgende dag naar Riung Dat licht regelrecht aan het einbde van alles. Mijn pogingen op Internet op de indo telefoon op te starten werden nog steeds niet beloond. Een hele reis door de bergen nu. In Ende zijn we eerst maar eens naar Bung Karno geweest Zo noemen ze hier de eerste president. Een eenvoudig onderkomen waar hij jaren onder de Hollanders in ballingschap zat. Verder eten en drank inslaan voor Riung daar is niks. Een hele lange reis door de beboste bergrug. Niks dan kampungs en dessa's Het werd steeds eenzamer en onherbergzamer. Ik mijmerde dat delezers van peterbaas nog langer moesten wachten. Onderweg kwam te bus vast te zitten in een gat in de weg. Wij moesten lopen en de bus trok zich met een schavend geluid uit de trechter. De achterbumper hing half los en de airco lekte.. Toch maar verder gereden tot de - ja hoor - ECO lodge in Riung Ga maar terug naar de 90-er jaren zo meldde een bord ons op de lodge.. Geen wifi Ik meldde onder het bord - Stuur hier uw postduiven-~!

In de avond smaakte de Bintan goed! Het bier komt hier in 70 cl flessen maar kost ook een godsvermogen 40 duizen roepies per flesje. Alles van mooiheid is duur in dit godvergeten plaatsje. Gelukkig koelde de airco onze hut een beetje na vele uren zodat we konden gaan slapen onder het geknars van de gekko, en hagedis, in de badkamer.

Gisteren een rustdag! Lopen naar het strand want we hadden een snorkeltocht. En geloof het of nietb maar bij het haventje was een telefoonwinkeltje van SimPaty! Ik moets mijn tegoed op[hogen en dan kwam het goed.. Eerst per boot naar een eilandje met vliegen de honden. Het was de bedoeling dat die zouden opvliegen bij onze nadering Slechts enkel beesten voelden zich geroepen. Een van de bootjongens kwam toen met een lange roeispaan en begon als een gek in het water te slaan De hemel zag grijs van de krijsende beesten. Dat noemen ze ook ECO toerisme (...) Verderop kon er gesnorkeld worden Alweer een andehalf jaar geledern sinds Sulawesi

Met de waterdichte camera lukte dat vrij aardig maar mijn bril sloeg constant aan Toch veel prachtig koraal gezien en geweldige vissen onder me Zelfs een paar die ruzie haddenwaarbij er eentje luid aan het snorren was Ik kende het geluid van Blue Planet II. Hard geknor en veel slaan met de staart. Op het kleine kokoseilandje konden we weer snorkelen of wandelen De boys hadden twee rode snappers meegenomen; twee enorme roze vissen. verder veel inktvis en gekookte bananenbloemen. Of mijn lezers dat zullen apprecieren weet ik niet In ieder geval niet ons moeder! De lunch smaalkte voortreffelijk. Daarna weer een snorkeltoer met nog mooier koraal Het staat prachtig op der actioncam! In de verte kleurde de avond grijszwart. De donder rommelde en het werd erg drukkend. Tijd om terug te keren. Onderweg kwam ik langs de woning waar een Rotterdamse met een Indo samen woont. Ze gaan daar een soort ja hoor Ecolodge beginnen. Leuk stel en de man maakte meteen mijn telefoon voor interent in orde! Ik zou de rest van het jaar kunnen internetten!

Gauw terug naar de Lodge waar de wind opstak en de eerste druppels vielen De boy kwam lans mjet thee en ondertussen het zout afspoelen. Onder een luid geeeknetter en zware regenbwal zat ik buiten de eerste appjes te versturen. Vandaag zijn we aangekomen in hotel Edelweiss in Bajawa. Gelkukkig hier gewoon internet. Voor onze appers en internetters Neem geen eco-lodges op Flores! Bovendien zijn de Indo's niet zo eco als je ziet wat er voor plasic langs de weg ligt. Eco is gewoon een moderne gril !

Reacties

Reacties

mary

jeetje weer heerlijk op pad. ik ben wel jaloers op jou vele reizen hoor...
vreemde is wel dat je Aalsmeer niet kan vinden. Volgens mij lopen we een paar foto boeken achter... met een beetje geluk gaan we dit jaar ook een mooie reis maken.

ach wat moet je moeite doen om te internetten... echt mede lijden ook. Maar het is je gelukt en weer leuk dat ik je belevenis weer mag lezen.

geniet in ieder geval van je vakantie...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!