peterbaas.reismee.nl

Relletjes

GistermidDag is het in Tel Aviv tot relletjes gekomen op het centrale plein in de stad. Op dat moment zaten wij aan de kust een een eind daar vandaan. Roosje onze reisleidster heeft er wel wat van meegekregen omdat ze met een taxi rondreed. Het gaat op rassenrelletjes. De Joodse Ethiopiërs die hierheen zijn geëmigreerd worden niet door iedereen aanvaard. Er schijnt een Ethiopische militair te zijn mishandeld.

Gisteravond werd het hele plein schoongeveegd door de politie en dat zagen we rechtstreeks op de tv. We zaten toen al weer in Nethanya. Momenteel is het weer rustig. We wachten nu hier op vervoer naar de luchthaven rond half een. Verder is er hier niet veel aan de rand van de stad.

De joden behoren niet tot de meest vriendelijke mensen. De meesten zijn trots en echt gericht op het eigen volk. Dat komt omdat ze een stammencultuur hebben. Er zijn er nu nog twee over van de tien. Juda en Nog eentje. Ze zijn erg luidruchtig en willen enkel Ivriet praten nergens kun je bijna wat lezen. Bij de MacDonalds, het enige eethuis hier in de buurt konden ze het woordje Kipnuggets niet verstaan. Zelfs het imiteren van de kip werkte niet. En aanwijzen lukte niet want het reclamebord was niet binnen handbereik.

Gisteravond is een buslading Parijse jodinnen gearriveerd begeleid door Orthodoxe leraren. De combinatie druk volk en Frans maakte de zaak nog uitbundiger. Het ging volgens enkelen door tot twee uur in de nacht. Vanochten was het om acht uur wat rustiger omdat ze staande naar het oosten in de Talmoed aan het lezen waren Al buigend en pratend. Rare jongens hier dus.

de Palestijnen zijn veel vriendelijkermaar snel ontvlambaar. Dus het is en blijft schipperen hier. We zien hier voor het eerst in een week weer een paar witte wolkjes in de lucht. Voorbode op het akelige klimaat bij ons ? We gaan ons erop voorbereiden door warme kleding uit de tassen te halen. Nu nog even geduld voor het vertrek.

Alex Janssen

Peter,een geruststelling.
Hier schijnt nu op dit moment de zon.
Maar voor hoe lang?
Goede terugreis.

mary

Helaas hier is het grijs, en ziet er naar uit dat er een buitje kan gaan vallen. Maar goed Peter neemt toch een koffer zon voor ons mee. Dan zitten we de komende dagen vast goed...

Jan.

Ik hoor wel als je weer thuis bent.

Jan.

Ik hoor wel als je weer thuis bent.

Pierre van der Velden

Peter, laat je niet opjutten. Warme kleding heb je hier echt niet nodig. Rond de 24 graden, heerlijk terrasweer en KANS op een bui(tje). Heb vandaag nog heerlijk in de zon gezeten in een katoenen blouse. Een T-shirt eronder wat eigenlijk niet nodig was. Dus warme kleding lekker in de koffer laten.