peterbaas.reismee.nl

Yad Vashem

Vandaag is het al weer vrijdag, de Arabische vrije dag. Hier merk je er weinig van behalve dan dat er ineens een of andere toren begint te brallen. Gisteravond zijn we even gaan eten bij de Palestijn om de hoek. Laurens werkte meteen 5 kippenpoten en wat geborstelde friet naar binnen. Alles uit de grote friteusepan. En dat voor 30 shekeltjes.

Vanochtend ging het weer naar Israël vanuit ons bezette gebied. Weer de passage door de muur waar niet gefotografeerd mag worden. Gelukkig werd niets gezegd over videokameras. Onze vriendin Veder stond ons al op te wachten uiteraard met bruine herenhoedjes en jasje want het was nog koud, iets van 22 graden.

Op naar de Joodse wijk waar de Orthodoxen wonen. Dit is echt een apart slag volk. In zwart gekleed met grote pijpenkrullen, want ze mogen zich niet scheren. Vrouwen dragen pruiken boven hun al weelderige haardos en kinderen zijn jaren dertig gekleed. De meesten hebben brillen en bewegenzich schichtig en snel voort. Heren dragen enorme hoeden en lange baarden. Niet de gezelligsten voor een avondje toepen..

Bij had Vasehm sloeg de vrolijke stemming om. We waren bij het grootste museum van de Holocaust aangekomen. in het minder paviljoen worden 4 lichtjes gekopieerd tot een enorme sterrenhemel om je heen terwijl de namen worden Voorgelezen. Op nu naar het nieuwe museum dat er vroeger nog niet was

Hier is werkelijk alles bijeengebracht op gebied van de Tweede Wereldoorlog met accent op de jodenvervolging. Een vreemd driehoekig gebouw van beton waar je van links naar rechts doorloopt. Men gaat niets uit de weg, een compleet ingericht Pools getto, kampementen, Duits vlaggen en gebruiksvoorwerpen. Zelfs een kelder gevuld met schoenen en afgedekt met glas. Toevallig kwam ik de gedeporteerde gebroeders Hornemannuit Eindhoven tegen. Een foto van beide broertjes waarop medische experimenten werden gepleegd.

Buiten staat een Duitse wagon die naar niets leidt, een goederenwagon die pas cadeau werd gedaan door Polen. Rond 12uur naar de uitgang want het was mooi geweest. Het werd warmer en het was tijd om te bus weer op te zoeken. Terug ging het naar Bethlehem en onze leidster werd weer vervangen door een Palestijn.

na een etpartijtje met Falafel of Shoarma en een bezoekje aan een souvenir zaak met honderden kerstalletjes reden we naar het veld waar de herdertjes bij nachte lagen. Dat veld is er nog wel maar gevuld met kerkjes en grotres. het barstte hier van de Poolse bezoekers waarmee we in de grootste kerk het Gloria aanhieven. Laurens betreurde hier de afwezigheid van zijn vader.

de laatste statie vandaag was de Geboortekerk in de stad zelf. Dit is helemaal een trekpleister voor Relietoerisme. Door een klein poortje moest je de kerk in. hier had vroeger het stalletje gestaan. De kerk wordt nu stevig verbouwd en de wachtrij voor de Geboortepleks was meer dan twee uur. De muzikale Polen waren ons weer voor.

Daarom hebben we maar wat rondgelopenen zijn we in de moderne geboortekerk geweest waar je weer genoeg kaarsen kon aansteken. Ook onder de Geboortekerk zijn weer grotten gevuld met dit maal Italianen die je zomaar overhoop lopen. Tijd om het café maar eens op te zoeken.

in ons Gebooortehotel zitten we weer op de gang te tobben met WiFi. Morgen gaan er richting Qumran en de Dode Zee. We kunnen ook gaan drijven zo zei onze reisleidster. Het weer is in ieder geval weer goed.

Jan.

Hallo Peter nog anderhalve dag dan is het weer voorbij.
Zo snel gaat het Het weer is hier niet zo mooie als waar jij nu bent.Maar het word beter volgende week hier.gr.jan.

Alex Janssen

Het lijkt mij prachtig om ook eens zo'n reis te maken.
Alleen al voor al die gezangen zou de reis voor mij al geslaagd zijn.
Ben benieuwd wie morgen het diepste in de Dode Zee zakt, Peter of Laurens of maakt het geen verschil.
Dit is een wetenschappelijk experiment met een beperkt aantal deelnemers. Het is wetenschappelijk verantwoord als jullie het ook voor al jullie medereizigers gaan meten.
Succes, ik hoor graag morgen het resultaat.
Fijne vakantie!

Joan

morgen lekker zwemmen in de dode zee? Succes. Lekker genieten daar. Wederom naar ons moeder geweest en uitleg gegeven om je verslagen te lezen, het lukt nu wel

mary

Zo weer wat kerken rijker, die je gezien hebt. En hoeveel kaarsjes heb je al op gestoken... niet eens twee uur in de rij voor die bijzondere kerk ... ik snap het niet.

Morgen naar de dode zee. Hopelijk niet te veel wondjes anders merk je het van zelf wel, dan is het ws minder aangenaam om er in te liggen. Maar de wondjes branden dan wel heerlijk schoon... 1 keer mee gemaakt in een zoutbad in een sauna complex, ik wist niet hoe snel ik er uit moest.... we lezen vast jullie ervaring weer..