peterbaas.reismee.nl

Makabeetje!

En ja hoor, na behoorlijk wat jaren kon ik de Israëlische grond weer beroeren! Alles is wat luxer geworden en orthodoxe joden lopen je overhoop al append op hun mobieltje. Voor de rest dezelfde drukte en.. een heerlijke temperatuur.

wel een lange dag, om kwart voor zes op om het vliegtuig te halen.Na Frankfurt weer een behoorlijke turbulentie boven de Balkan; zeker een half uur lang trillen en schudden. Weer dezelfde aardappelsorteermachine dus. De catering moest zelfs worden gestopt. Ook bij de landing stuiterde het vliegtuig als een kikker. Blij dat ik er was. Achteraan zitten is geel lolletje want daar komt iedereen bijeen, stewardessen met karren en mensen voor het toilet. Opstaan was dus niet mogelijk.

het vliegveld is veel luxer geworden, met nog steeds de onleesbare reclames en de douane die je het hemd van het lijf vraagt. Een pittige Israëlische onderwierp Laurens aan een kruisverhoor. Wat kom je hier doen en waar ga je heen en waar slaap je morgen? zelf zou ik vragen of ze vanavond nog wat had, maar goed, niet te veel grappen maken denkt Paterbaas dan..

Het reisgezelschap was immens. Gewend aan Djoseraantallen van 20 man zaten we aan de 37 stuks met een vrij hoog seniorengehalte. Het duurde lang voor we compleet waren dus maar even wat nieuwe Shekels gewisseld. De reisleidster was in de bus amper te verstaan. We zaten achterin bij een gierende airco dus morgen wat naar voren.

door Tel Aviv naar Nethanya een badplaats. overal auto's met Israëlische vlaggen aan de zijkanten. Helaas geen oranje op deze Koningsdag. Het was onafhankelijkheidsdag geweest zo vertelde de leidster vooraan. Aangekomen bij het hotel iets buiten de stad was alles snel geregeld. Het avondeten stond al klaar en ja hoor weer het bekende Makabeebier van vroeger. Dat smaakte na zo'n lastige vlucht.

Er werd wel koosjer gegeten zo verzekerde de leidster. Geen vlees dat met melk is bereid en geen koffiemelk in de Nescafe koffie. Brrr dat laatste was al erg genoeg. Gelukkig kon ik in een duister achterkamertje wat illegale sojakoffiemelk scoren..het eten smaakte redelijk maar na zo'n vlucht smaakt eigenlijk alles wel. Laurens had zelfs aan een vol bord niet genoeg, twee volle borden werden op het snelbuffet gescoord.

Met een vrolijke Hagenees die bij Defensie werkte zijn we na afloop maar even richting stad gelopen. Het is een badplaats, Netanya, maar er zijn louter betonnen woonblokken aan zee. Nergens terrasjes of gezellige cafeetjes. Alles moet hier kennelijk koosjer in. Iedereen die jje tegenkomt begroet je met een rondborstig Shalom!

Rond negen uur vonden we het welletjes en dook ik onder de douche. De vakantie is begonnen! Het weer is geweldig hier. In de avond zwoel met rond de 22 graden. Morgen naar caesara en haifa en dan naar tiberias in het noorden en in de avond weer een Makkabeetje.

Dat komt dus wel goed hier!

Mary

je treft het wel met een schuddende vliegtuig. Die vraag je steeds zeker aan. Oo ik ben jaloers op jullie lekker temperatuur daar. Inderdaad een groot groepie zo. En met oudjes ach jij zou het leeftijds- gemiddelde vast ook omhoog halen.. Maar niet te min genieten maar..

Alex Janssen

Zo'n grote aantal moeten jullie toch gewend zijn want in het hedendaagse onderwijs zitten er ook bijna 37 in een klas. Het is te hopen dat ze de groep nog splitsen.
Ik heb van Kras begrepen dat ze vanwege het hoge seniorengehalte morgen gehoorapparaatjes uitdelen in de bus. Dus dan hoef je niet naar voren in de bus.
Peter en Laurens geniet ervan en laat het heerlijk over jullie heen komen. Het loopt zoals het loopt!!!

Pierre van der Velden

Peter, ik giniet weer van je beschrijvingen. Het roept bij mij herinneringen op uit een vér, héél ver verleden. Ik geloof dat ik terug moet naar de zeventiger jaren van de vorige eeuw. Maar de toeristenroutes zijn nog hetzelfde zoals ik lees. En heb je al gezamelijk het beroemde Jeruzalemlied gezongen? Nee, dat zal ongetwijfeld nog wel ingezet worden, op weg naar de Heilige Stad. Peter, ik zie en hoor straks op eigen grond wel weer je belevenissen in beeld en geluid.

Groetjes en een fijne vakantie.

Pierre

jan.

Hallo Peter dus je bent daar weer aan gekomen.Het weer is al goed en dat is al fijn.Geniet er van en nog een fijne vakantie.gr.jan.

joan

nou Peter wat het weer betreft zit je daar goed.Hier gister op Koningsdag redelijk maar fris wel zonnig.
Je maakt weer n mooie reis met mooie verhalen.
Have fun en Shaloom en Houdoe.