peterbaas.reismee.nl

Afourar

We zijn al aardig ingeburgerd hier in Marokko, spreken al wat Arabisch, eten Arabisch en denken Arabaisch, iets wat onze immgiranten niet zo bezigen als het om ons land gaat.  Aangekomen in Afourar is het alsof we al een flinke tijd hier zijn De munthee is gewoon evenals de mierzoete ha[jes in de morgen en het gebrek aan een varkenslapje. De kip komt me hier nu wel de neus uit. Voor de rest is het vandaag een sombere en koude dag, terwijl de vorige dagen prima waren. Vandaag was een lange reisdag vanuit Fez in het noorden en we zitten nu in het midden op weg naar Marrakech in het zuiden. De dagen hiervoor was Internet erg schamel en vaak dichtgetimmerd door de ook hier opkomende Chinese golf... Maar nu weer een berichtje uit de Maghreb.

We moeten weer terug vanuit Casablanca. Hier zijn we op dinsdag vertrokken naar Rabat, de hoofdstad. De wegen zijn redelijk en de zon schijnt overvloedig Lanfgs de wegen veel sinaasappelbomen. Rabat is de plaats van het koni9nklijk paleis. Na de dood van Mohemmed de Vijfde is het rustig aan het hof. Mohammed 6 is gescheiden omdat hij gay is, wat bij de Marokkanen aardig wat tumult veroorzaakte Gelukkig heeft hij voor nazaten gezorgd bij zijn voormalige vrouw. We zijn gestopt bij de Citadel van de stad, vroeger een fort. Deze is helemaal in het blauw en wit omdat dit boze geesten zou verdrijven Oude huisjes en steegjes zijn hier schering en inslag.

Vervolgens gaan we naar het mausoleum van Mohammed 5 die hier erg geliefd was. Voor het fort staan wachters op paarden. In het mausoleum zien we het graf van de vorige koning in inndrukwekkend marmer. Buiten wordt de overkapping van het bezoek van de paus afgelopen weekend opgeruimd.

Maar we zijn op weg naar Fez en het is een lange reisdag dwars door het Rifgebergte. De wegen zijn goed, vierbaans meestal en niet al te druk. APK bestaat hier niet zodat wel vele volgestouwde vrachtwagens met roetdampen de weg bevolken. Maar de beznine kost slechts 10,86 dirham, iets een euro 10 per liter. Na wat stops onderweg bereiken we Meknes, weer een sultans- of koningsstad. De Medina of binnenstad kent hier weer de bekende steegjes. De graansopslag is immens. Enorme hallen uit de 14 eeuw waar het graan werd opgeslagen voor de soldaten en de bevolking. Anders kon het in branbd worden gestoken.

Daarna verder naar Volubilis, de eerste Marokaanse stad gesticht door de Romeinen. Een basilica, resten vanb woningen en veel zuilen zijn er te zien. De stad was enorm groot. Stenen zo ver je kunt kijken. Tenslote kwamen we na een lange tocht in Fez aan de tweede koningsstad.Het werd al donker dus tijd om de kamer op te zoeken. Helaas waren de hordes Choinezen die we in Volubilis tegenkwamen ook neergestreken en schoten zowel de eetszaal als intenet helemaal dicht. ..

De woensdag was een rustdag.We blijven vandaag in Fez, die zijn naam denkt aan het rode hoofddeksel met zwarte kwast. Fez is de stad van de souks en het leer zoals we zouden ontdekken. Maar eets de voorstad en de zuidelijke toren In Fez woonden vroeger veel Joden en was er een uitgebreide diamanthandel. Vanuit de zuidtoren kijk je uit op de hele binnestad die in een vallei ligt. Toch nog meer dan een miljoen inwoners. Hier kun je naar de Hamman die je in drie sorten baden van heet naar koud afschrobt. Gelukkig had ik net een douche genomen. Op naar de binnestad. Dicht bij elkaar blijven want er zijn gauwdieven op slofjes in de nauwe straatjes.

Een steegje was zo nauw dat een flinker reisgenoor er slechts op zijn zijkant doorkon. Het labyrint is enorm Iets van 10 km. Een wirwar van steegjes en gangetjes met aftakkingen overal. Zonder gids ben je hier verloren. Zacharias leidde ons zonde problemen langs de vele winkeltijes, door overkapte steeges en langs een waterkanaal. Er was een berberorjkest dat met veel tamtam optrad. Iedereen wilde welwat kopen dus op elkaar wachten. We hebben er een paar uur rondgelopen en gegeten in een typisch eethuisje met kipvlees gehuld in deeg. Ik koos voor een uitstekende gegrilde kipspies.

Het weer was ons gewillig want na het eten en de regenbui scheen de zon overvloedig. In de zomer moet het hier echt snoeiheet zijn. Op naar de leerlooierijen, een woord dat onze reisleider, zelf uit zuid Marokko amper kon uitspreken. Vanuit een winkel keek je naar beneden op een enorme binnenplaats waar enkel ronde kuipen te zien waren. Hier worden de huiden gekleurd. Iets wat metr allerlei producten gebeurd, maar alles op natuurlijke basis. De geur was af en toe verstikkend maar in de zomer echt niet te harden. De leren jasjes zijn hier echt de helft van de prijs en met het beste soepele leer. Overal klampen ze je aan met protemonees en tasje die je om je nek kunt hangen

Eindelijk de drukte van de dag opzijgezet. Vlakbij ons hotel was een Carrefour waar ik wel een flesje wijn wilde kopen. Maar helaas... dat mag niet van de immam. Wil je wijn dan moet je naar de kelder waar alles in kranten voor je wordt ingepakt. Na 5 keer vragen kon ik de goed verstopte kelder vinden. De andere dag was het vroeg dag want we moeten naar het zuiden. Op de TV werd al slecht weer aangekondigd

Het land is er hier noet op berekend, Er is geen verwarming in de huizen en de mensen kunnen enkel een Djellaba met capuchon dragen. Buiten was het iets van 12 graden bij vertrek in Fez. Dat brak ons echt op verwend als we waren aan de heerlijke temperaturen. We verlieten de stad in onze prima toerbus van de firma Atlas en toerden door het gelijknamig gebergte, in dit geval de midden Atlas. De hoge Atlaszouden we van verre kunnen zien maar het weer was te slecht. Bij een stop kwamen we in het marokkaanse Zwitserland. Typische huizen die je meer aan Europa doen denken. Maar mistig, koud en somber. We reden langs Cederbossen waar ook Makaken zouden zitten maar we hebben de apen niet gezien Te koud dus.

We hebben honderden kilometers door een saaie streek gereden waar het leven erg pover is. Hier komen ook onze immigranten vandaag. We zijn opweg naar Marrakech maar dat is in een dag niet te bereiken. Dus stopten we in  Afourar Een soort Indisch fort met kantelen en rode muren Ik waande me weer in Jaipur. Maar het is hier erg rustig met prima Internet. Dat voordeel heb je niet overalin dit land! Hopelijk morgen beter weer!

Pierre van der Velden

Zo Peter, je bent dus al aardig geïntegreerd in Marokko. En hoe zit het met de Sharia. Kun je al een beetje overweg met die leer?
Al met al weer een prachtige reis met veel kip en weinig alcohol begrijp ik. Wordt je toch nog een goed mens PeterBaas.

Jan.

Je zal wel aangekomen zijn met al dat lekker eten peter.
Maar dat fiets je hier wel weer af.Maak er nog maar iets van.