peterbaas.reismee.nl

Chileense koude

En ik maar denken dat we een zomergebied zouden betreden. Het weer wisselt hier om het half uur. En we zitten nog eens niet zo erg hoog. Gisteren woei er een ijskoude wind vanuit het zuiden. We hadden een reisdag met excursies maar die laatste heb ik laten varen. Een plotseling opkomende verkoudheid gooide roet in het eten. De windstopper was te dun en ik had een trui over de andere laagjes vergeten. Verder was het een grijze dag dus was het niet zo erg in de bus te blijven

We zitten nu in Tyndall in zuid-Chili in bergen vlakbij het Torres del Paine Massief. Het is vandaag een prachtige dag maar de hefft van onze groep is gaan wandelen bij een meer. De rest geniet net als ik van het fabuleuze uitzicht hier over de besneeuwde bergtoppen. We zitten in Cabanas of kleine alleenstaande huisjes op een veld waar paarden vrij rondlopen. Gelukkig zijn der cabanas lekker warm en heb ik een dagje vrij na al dat gehaast.

Als je iemand met een korreltje zoiut moet nemen dan is het de reisleider Vaak spiegeltij hij wat moeilijke situaties erger voor dan ze zijn. Dan wordt iedereen extra alert denk ik Ditmaal ging het over onze grenspassage bij Chili. Strene controles, pesterijen van douaniers en open te maken koffers. Niets van dat alles. Een hond snuffelde wat aan de bagage en de handbagage ging door een scanner. Geen vlees, geen kaas en brood mocht van Wendy onze leidster.. Meindert had nog brood in zijn rugzak en ik stukjes kaas. Het ging er allemaal door. De grenspost lag aan een gravelweg en was armetierig Een hek was over de weg gespannen Het landscahp was eentonig met heuvels zonder begroeiing. Wegen naar het noorden zijn hier niet. Hier houdt alles op . In juni is hier niemand meer en is het weer bar

We zitten midden in het nationale park Torres del Paine, de torens van de Paine Dat zijn drie enorme smalle bergtoppen naast elkaar Weer zoiets als Disney world. Dat kasteel bedoel ik. We moesten maar meteen 30 euro toegang betalen voor de gids, het verblijf en het park. Meer is er niet. Ik heb al genoeg landschappen gezien dus met mijn verkoudheid blijf ik lekker hier. Het eten is hier stikduur en gaat enkerl in Chileens geld of dollars. Gelukkig kun je hier ook met Credit card betalen, Chili is welvarender dan Argentinie.

Gisteren ging de wijn al open na aankomst. Jan, onze nieuwe kamergenoot en voormalig gemeentesecretaris had die meegenomen We moeten met zijn drieen of vieren in een huisje. We blijven hier twee dagen Morgen gaan we weer terug naar el Calafate om daar het vliegtuig te nemen naar Ushuaia, de meest zuidelijke punt. Ik ga nu maar eens de bergtoppen in der verte bekijken en de meegenomen Sultana verortberen. Meer is hier niet We zijn de laatste groep. Hierna gaat alles dicht. De wandelaars zijn nu bij Lago Grey waar een koude wind staat Hier warmt de zon aardig op. Opletten dat je hier niet verbrand is de boodschap!

Reacties

Reacties

Jan.

Toch weer een mooie ervaring opgedaan Peter.Ieder dag is anders .

Dan

Weer een mooi verhaal, en meteen maar even de kaart van Chili erbij gepakt(op het tweede beeldscherm).
Ik lees dat Ushuaia de zuidelijkste stad ter wereld is. Kun je ook weer op je wereldkaart vermelden!
Veel plezier, en blijf filmen.

Joan

Sterkte met je verkoudheid hopelijk heb je genoeg papieren zakdoekjes bij. Verder schitterende foto s

Pierre van der Velden

Verkouden? Hoe is het mogelijk met al die temperatuurwisselingen. Niets meegekregen van de carnaval? Nee natuurlijk. Oei daar zal het ook wel koud zijn daar op het zuidelijkste puntje. Heb je nog niet genoeg van al die kou Peter?

mary

jammer dat je de toch niet mee kan doen, maar even een dagje rustig aan doen is vaak het beste. Ik hoop dat je snel weer wat opknapt. Hopelijk hebben ze daar papieren zakdoekjes..

Jan.

Ja Peter voor de warmte hoef je hier ook niet terug te komen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!