peterbaas.reismee.nl

Naar Patagonie!

Velen vragen zich af, waar ligt dat nu weer? Welnu, het uiterste zuidelijke puntje van Zuid-Amerika ga ik bezoeken. Een enerverende reis door Argentinië en Chili naar Ushuaia in Vuurland. Het is daar nu zomer en lang licht. Bovenaan zie je een afbeelding van de gletsjer aldaar (Perito Moreno). Ook hier smelt het ijs. Reden om er niet te lang mee te wachten. Het wordt een heel contrast met de Noordkaap die ik een paar jaar geleden deed.

Zo gaat de reis verlopen:

Dag 1 Amsterdam - Buenos Aires
Dag 2 aankomst Buenos Aires
Dag 3 Buenos Aires

We beginnen en eindigen onze rondreis in de drukke Argentijnse hoofdstad Buenos Aires, de stad waar de wieg van de tango stond. Maar ook de geboortestad van Maradona en Máxima en de stad van de bekende schrijver Luis Borges. Buenos Aires, op het eerste gezicht een kosmopolitische moderne stad, heeft ook een enigszins Parijse of Madrileense uitstraling met brede boulevards, koloniale gebouwen en nog alom aanwezige oude chic.

Slenterend over de Avenida de Mayo, die het Plaza del Congreso met het bekende Plaza de Mayo verbindt, stuit je op gebouwen die in menig Europese steden niet zouden misstaan. De Porteño’s, zoals de inwoners van Buenos Aires genoemd worden, zijn ook oprecht trots op hun stad. Je hebt zowel bij aanvang als bij het einde van je reis tijd om het stadscentrum en de uitgestrekte wijken, de barrio’s, te bezoeken.

Puerto Madryn, schiereiland Valdes

Dag 4 Buenos Aires - nachtbus naar Puerto Madryn
Dag 5 Puerto Madryn
Dag 6 Puerto Madryn, optionele excursie schiereiland Valdés

We reizen per comfortabele nachtbus naar Puerto Madryn, een gezellige badplaats waar veel straatnamen en tearooms nog herinneren aan de grondleggers van de stad; immigranten uit Wales. Vlakbij ligt het schiereiland Valdés, waar zich een unieke dierenwereld heeft gevormd. De stranden van Valdés zijn het paradijs voor grote aantallen zeeleeuwen en zeeolifanten die hier, zodra de zomer aanbreekt, hun jongen ter wereld brengen. Omdat er niet meer gejaagd wordt op deze dieren zijn ze makkelijk te fotograferen. Ze hebben gezelschap van pinguïns, flamingo's en vele zeevogels waaronder de koningsaalscholver.

Minder welkome gasten, voor de zeehonden althans, zijn scholen orka’s die de kusten afschuimen naar onoplettende jonge zeeleeuwen. Op open zee, niet ver van de kust, komen vele soorten walvissen voor. Met name tussen augustus en begin december komt hier de Australische walvis, ofwel Zuidkapers voor. Deze paren voor de kust en brengen hier jongen ter wereld . Volgens kenners is dit een van de beste plekken ter wereld om deze imposante zeedieren van dichtbij te zien.

Esquel en Bariloche

Dag 7 Puerto Madryn - Esquel
Dag 8 Esquel - Los Alerces - Nahuel Huapi NP - Bariloche
Dag 9 Bariloche
Dag 10 Bariloche

We reizen met onze eigen bus naar Esquel en Bariloche. Onderweg bezoeken we het nationale park Los Alerces. Het park staat bekend om haar bomen, de imposante Patagonische cipressen, één van de langst levende boomsoorten ter wereld. Er staan hier alerces die 3000 jaar oud zijn. In het park kunnen korte wandelingen worden gemaakt die uitzicht bieden op mooie meren.

In Nahuel Huapi grenzen hoge bergtoppen aan meren en droge steppen. Bariloche ligt aan het Nahuel Huapi-meer. Deze bij Argentijnen geliefde plaats wordt zowel in de zomer als in de winter graag bezocht. Met zijn typische alpenarchitectuur krijg je het gevoel in Zwitserland te zijn beland. De vele soorten chocolade in de winkeletalages, afkomstig uit naburige chocoladefabrieken, versterken dat gevoel. En op de Plaza Independencia kun je je zelfs samen met een Sint-Bernardhond op de gevoelige plaat laten vastleggen!

De volgende dag kun je deelnemen aan een optionele boottocht over het meer Nahuel Huapi. Nahuel Huapi wordt gekenmerkt door een grote verscheidenheid aan landschappen. Hoge bergtoppen grenzen aan meren, watervallen, droge steppen en cipressenwouden, wat een interessante mengeling van flora en fauna oplevert. In de regio die grenst aan Chili bevinden zich vele vulkanen. Een van deze reuzen die het landschap siert en met goed weer zichtbaar is, is de machtige vulkaan Tronador. In de namiddag keer je terug naar Bariloche.

Wellicht vindt je de omgeving interessanter. Mooie uitzichten op het meer en de omliggende bergen heb je vanaf de Avenida 12 de Octobre. Bariloche is bovendien een goede uitvalsbasis voor mooie wandelingen in de omgeving. De skilift naar de Cerro Cathedral biedt spectaculaire vergezichten over het omringend berggebied. In de winter is deze plaats hét ski-oord van Argentinië, waar je in Tiroler berghutten zo achter de kaasfondue kunt aanschuiven.

El Chaltén& Fitzroymassief

Dag 11 Bariloche - vlucht naar Calafate - bus naar El Chaltén
Dag 12 El Chaltén

De volgende dag brengt het vliegtuig ons naar Calafate, vervolgens reizen we per bus naar het 220 km verderop gelegen dorpje El Chaltén. De weg voert door eindeloze steppes en onderweg maken we kans om ñandu’s te zien, de Argentijnse variant op de struisvogel.

Vanuit El Chaltén, aan de voet van het indrukwekkende granieten Fitzroymassief, zijn pittige of minder zware wandelingen in de omgeving mogelijk die je goede vergezichten bieden op het Fitzroygebergte en de omgeving. Voor een aantal wandelingen moet je een hele dag uittrekken. Andere wandelingen zijn eenvoudiger en kunnen in een halve dag worden gedaan. Losse stenen maken sommige paden moeilijk begaanbaar. Even buiten het dorp voert een pad je naar het uitkijkpunt op de imposante Cerro Torre.

Hiervandaan heb je bij onbewolkt weer al mooi zicht op de granietpiek van de Cerro Torre. Een andere tocht voert via de prachtige vallei van de Chorillo del Salto naar de groene Laguna de los Tres. Tijdens deze wandeling heb je mooie uitzichten op de verschillende pieken van het Fitzroy massief. Na zo’n lange dag in de frisse buitenlucht is het heerlijk moe en voldaan in slaap vallen.

Calafate & Perito Moreno

Dag 13 El Chaltén - Calafate
Dag 14 Calafate, bezoek Perito-Moreno-gletsjer
Dag 15 Calafate, Torres del Paine NP

Aangekomen in Calafate kun je een bezoek brengen aan het nationaal park Los Glaciares. Al in 1937 verklaarde de regering dit gebied tot nationaal park en Unesco vond het in 1981 een plaats waard op de lijst van werelderfgoed. In dit park liggen de grootste en indrukwekkendste gletsjers van het land. De maar liefst 50 gletsjers binnen de parkgrenzen vormen onderdeel van de grootste compacte ijsmassa op het vasteland; El Campo Hielo Sur. De ijsmassa beslaat Argentijns en Chileens Patagonië en is het grootste ijsveld ter wereld op Antarctica na.

Het spectaculairste is de wereldberoemde 'Perito Moreno', een ijsrivier van vijf kilometer breed en zo'n 60 a 70 meter hoog die uitmondt in het Argentino-meer. De gletsjer is een van de weinige gletsjers ter wereld die stabiel blijft. De zware sneeuwval op grote hoogte zorgt ervoor dat de gletsjer langzaam vooruit schuift. De ijswanden zijn echter niet bestand tegen het toenemende gewicht en regelmatig breken er dan ook onder oorverdovend gekraak metershoge stukken ijs af. Een spectaculair gezicht!

Op veilige afstand kun je vanaf verschillende wandelpaden en uitkijkpunten de ijsmassa gadeslaan.

Torres del Paine

Dag 15 Calafate, Torres del Paine NP
Dag 16 Torres del Paine NP
Dag 17 Torres del Paine - Calafate

We reizen met de bus naar het nationale park Torres del Paine. Dit is het wereldberoemde en bekendste park van Chili en van Patagonië. Door haar enorme variëteit aan planten en diersoorten word ze door UNESCO beschreven als het mooiste park ter wereld. De gletsjers, ijsbergen, watervallen, turkooiskleurige meren, kolkende rivieren en vele hoog oprijzende besneeuwde pieken, waaraan het park zijn naam ontleent, hebben dit gebied de bijnaam 'Klein Alaska' gegeven. Vanuit onze mooie hostería hebben we een fantastisch uitzicht over het massief. Er zijn verschillende pittige en minder zware wandelingen te ondernemen. De wandelroutes in het park zijn goed aangegeven zodat je je weg makkelijk kunt vinden. Onderweg heb je mooie uitzichten op prachtig gekleurde meren, omzoomd door oerbossen en brede gletsjers en je deelt het landschap met Patagonische hazen, vossen, poema's, de lama-achtige guanacos, de met uitsterven bedreigde huemul (hertachtige) en diverse vogelsoorten, waaronder de indrukwekkende condor.

Ushuaia

Dag 18 Calafate - vlucht naar Ushuaia
Dag 19 Ushuaia

Een binnenlandse vlucht brengt ons van El Calafate naar de meest zuidelijk gelegen stad ter wereld, Ushuaia. Deze winderige stad aan het Beaglekanaal, omgeven door bergen met vaak besneeuwde toppen en een gletsjer, doet sterk denken aan Scandinavië. In het centrum herinnert een bord je eraan dat je hier zo’n 3200 kilometer van Buenos Aires verwijderd bent. In de zomermaanden leggen hier cruiseschepen aan. Het is tevens de vertrekplaats van de schepen naar Antarctica.

Voor een goed uitzicht wandel je omhoog door de oplopende straten aan de rand van de stad. De vriendelijke houten huizen met beschilderde golfplaten daken maken een liefelijke indruk. Toch was Ushuaia vanaf 1884 een ballingsoord voor misdadigers en nog tot halverwege de twintigste eeuw zaten gevangenen hier onder erbarmelijke omstandigheden hun straf uit. De beruchte gevangenis Presidio de Ushuaia is tegenwoordig en museum en toegankelijk voor het publiek en zeker een bezoekje waard. Ook interessant is het museum Fin del Mundo, waar je een goed beeld krijgt van de geschiedenis van Ushuaia en de vroegere bewoners, de Yamana- en Onasindianen.

De Portugese ontdekkingsreiziger Magelhães voer in 1520, op zoek naar een doorgang naar Indië, door de smalle zeestraat tussen Vuurland en het vasteland; de Straat van Magelhães. Hij noemde het gebied 'Tierra de los Fuegos', naar de vele vuren die de indianen hier stookten. Voor ons is Ushuaia de ideale uitvalsbasis om de ruige natuur van Vuurland te verkennen in het nationale park Tierra del Fuego. We gaan met de bus naar het park, waar verschillende wandelingen te maken zijn met prachtige uitzichten over het Beaglekanaal en waar grote kolonies zeevogels broeden. Ook is het mogelijk om een boottocht op het kanaal te maken en de zeeleeuwenkolonie op het eilandje Isla de Los Lobos van dichtbij te bekijken.

Buenos Aires

Dag 20 Ushuaia - vlucht naar Buenos Aires
Dag 21 Buenos Aires

Vanuit Ushuaia vliegen we terug naar Buenos Aires. Het hart van de stad wordt gevormd door het Plaza del Congreso; een enorm plein met kolossale beelden en spuitende fonteinen. Een bezoek aan de Plaza de Mayo, bekend van de dwaze moeders, mag niet op je lijstje ontbreken. Aan de oostkant ligt het zalmkleurige federale regeringspaleis. Vanaf een balkon van dit Casa Rosada sprak Eva Perón, de machtigste vrouw van Argentinië, de bevolking toe. Elke twee uur vindt hier de wisseling van de wacht van de Nationale Garde plaats. Ook het praalgraf van Evita op de begraafplaats Recoleta is een bezoek waard.

In de havenwijk La Boca leveren vooral de bontgeschilderde huisjes in de straat El Caminito mooie plaatjes op. Na het slenteren is het aangenaam bijkomen in een van de oudere grand cafés met hun rijk bewerkte interieurs.

Iguazu watervallen

Dag 22 Buenos Aires - vlucht naar Puerto Iguazu
Dag 23 Puerto Iguazu
Dag 24 Puerto Iguazu - Buenos Aires
Dag 25 Buenos Aires - Amsterdam
Dag 26 aankomst Amsterdam

mary

Veel plezier. we wachten je verhalen met spanning af.

jan.

Veel plezier en mooie weer. Maak er iets van.

Joan

Goede reis nu is het wachten op mooie verhalen