peterbaas.reismee.nl

Graaf Dracula

Het is een wonder dat er hier in deze kleine negorij nog zo'n goede verbinding is. Ik waag er vanavond dan nog maar een verhaal aan. Morgen vertrekken we weer richting Hongarije en zit Roemenie er in ieder geval op.

Vanuit Predeau zijn we gisteren vertrokken naar Bazna in de verlatenheid van Roemenie. We slapen daar in een pension. Maar eerst voerde de tocht naar het kasteel van Bran waar volgens de overlevering Dracula gewoond zou hebben. Achteraf bleek dat dit een verzinsel is vande schrijver en dat er wel een soort Dracula geleefd zou hebben die in het kasteel gevangen zou hebben gezeten. Bran is een van de grootste attracties van Roemenie en de drukte op zaterdag was overweldigend. Uit allerlei landen wilden bezoekers zien hoe de griezel in zijn kastel heeft geleefd.

Het kasteel of liever de burgt, ligt boven op een rots en is maar via een weg bereikbaar.Van een afstand ziet het er niet bar griezelig uit of het moeten de kraaien zijn die krassend boven de burgt vliegen. Na een hele klauterpartij kom je in het kasteeltje dan niets dan nauwe gangetjes en trapjes kent. Niets van grote griezelige zalen met spinnewebben. Er zijn tal van kamertjes waar vroeger heersers hebben gezeten. De gevangenis van Dracula hebben we niet gezien, wel zijn pak in een vitrine. Dor de mensenmassa's was het dringen geblazen en kwam je wel eens klem te zitten. Maar iedereen bleef kalm en na een uurtje was het wel mooi geweest. Slaapkamertjes, spelkamers en bibliotheekjes; niets griezeligs aan.

De lucht boven de Karpaten betrok. We waren op weg naar Brazof Een van de zeven steden van Transsylvanie. Op het centrale plein aangekomen vertelde de gids dat we tot half twee konden eten en daarna de stad zouden inlopen. Brasof ligt tegen een bergwand aan met louter dennenbossen in in de verte zag je een kabelbaan. Rond een uur snelde het hele bedieningspersoneel in de hoofdstraat naar buiten om te kussens weg te halen en de parasols te strijken Te lucht kleurde inktzwart. Snel terug naar de markt in de hoop dat het zou meevallen maar niets was minder waar. De regen kletterde neer in dikke droppels en de donder roffelde over het bergstadje. De bergwanden versterkten de donder. De geest van Dracula leeft op..

Gelukkig kon ik schuilen onder eensoort koetspoort met hal erachter. Net op tijd want de regen viel zo hard en dicht dat je buiten amper wat zag. Dikke hagelstenen en riviertjes in de straten deden het ergste vermoeden. En het werd koud ook. Geen paraplu en regenjas; de warmte zit er even op hier. Niemand van ons waagde het om om half twee bij de fonteinen te zijn. Alleen de gids snelde langs ons heen; er moest eens iemand wachten Dat duur de zeker een half uur Daarna werd het mider en zagen we een paar plekjes blauw. Op naar de fontein. Ook Aaltje en Harm kwamen er aan Helemaal in het bruine plastic gehuld. Geen gezicht zeker nietr voor Aaltje in haar Staphorster uitmonstering maar nood breekt wetten.

De bus dampte van de opdrogende kleren en verder ging het voor een lange tocht naar Bazna Iets van 150 km door Transsylvanie richting Hongarije. Dwars door dichte wouden waar beren en wolven leven, langs de bekende korenvelden en door de uitlopers van de Karpaten. Na een lange tocht door Shimishoara en Medias zaten we in het boerenbgehucht Bazna Aan de buitenkant is ons pension niets Als je doorloopt een bedrijf met een zestigtal kamers en twee eetzalen. Tijd voor eens een roemeens wijntje. De dag daarna nog Shimisoara. Daarna teru grichting Nederland!

mary

Jeetje dat was een kort uit stapje voor jou doen... maar was het de moeite waard....