Bucuresti

De Roemeense naam voor Boekarest. Een hele rit vanuit Predeal naar de stad. We moeten de Karpaten over en dan weer door de landbouwvlaktes. We hebben de tijd want we bkijven slapen in Predeal. Onderweg lijken de Karpaten erg op de Ardennen. Maar de typische bouwstijl van de huisen is kenmerkend. Veel gedoe met torentjes, erkertjes en versieringen. Net kleine paleisjes Sommige zijn totaal vervallen Op een station staat nog een oude stoomnlocomotief. Toen we terugreden was-ie weg. De wegen zijn bloedlinkk hier Vierbaans met in het midden enkel vier strepen naast elkaar. Of die maniakken zouden tegenhouden. Verder ,moet de bus regelmatig in de ankers omdat er eentje zomaar via de middenberm afslaat. In de avond moet je hier zeker niet rijden.

Langs de eeuwige korenvelden bereikten we Boekarest, een stad van drie miljoen inwoners. Vluchtelingen kennen ze hier niet die rijzen snel door naar Duitsland. Hier valt weinig te halen. De ingang van de stad gaat via een Triomfboog. Hier zijn veel Franse architecten aan de slag geweest De stad ademt een en al vergane glorie. Brede boulevards en avenues met afgebladderde herenhuizen. De eerste stop was bij het paleis van de eerste koning Karel de eerste. Daarnaast de Opera van Boekarest ook weer van een Frans architect. Rechts daarvan het paleis van de Revolutie. Op het vrij lage balkon hield dictator ceaucescu zijn laatste rede voordat hij moest vluchten met een helicopter via het dak. De dicatuur was medogenloos en zijn rijkdom ademloos. Dat zagen we later aan zijn paleis.

Na een korte middagpauze ging het verder naar de grootste orthodoxe kerk van Roemenie. Vooral de prachtige freso's aan de buitenzijde warden geweldig maar ook het rijke interieur metr weer de rijke iconostase Een hele klauterpartij want kerekn liggen hier vaak op een heuvel. Door het drukke stadsverkeer via een soort Champs Elysees kwamen we aan Ceaucescu's paleis. Een enorme brok gebouwmet sterke symetrie. De voorkant is al imposant maar als je er omheen rijdt is het nog groter Bijna 100o kamers waarvan er iets van 400 ingericht zijn De dictator heeft de voltooing niet meet mogen meemaken. Eind vorige eeuw is hij op 25 december berecht en geexecuteerd. Afbraak van het paleis is te duur zodat er nu de tweede kamer zit. De rest is leeg. Leuke plek om vluchtelingen op te vangen? Wel alles onderhouden en schoonmsaken...

We habben daarna de stad verlaten via de ringweg. Druk verkeer en veel bedrijven aan de rand. Op weg weer naar de Karpaten. Omdat we tijd over hadden konden we naar het klooster van Sinai in de buurt van onze slaapplek. Een mooi klooster et muren eromheen Alles is weer orthodox ook de monikken. In het midden van de omheining is weer een muur met een van de oudste Roemeens Orthodoxe kerken. Ook de gewone kerk is de mooite waard. Je mocht er geen foto's maken maar als je een icoon kocht kneep de orthodoxe priester wel een oogje toe. In de avond zaten we weer inons dure wijnhotel in Predeal Maar als je naar een magasin Mixt gaat heb je daar voor weinig geld prima witte wijn en Prosecco voor een habbekrats..