peterbaas.reismee.nl

Heet waterplezier

We zitten nu in Bawaja in Centraal Flores. De zondag ois al weer bijna voorbij en het was eindelijk een relaxte dag. Morgen gaan we de jungle weer in dus gauw nog een klein verhaaltje.

Gisteren kwamen we van Riung weer in de bewoonde wereld. Omdat er bijna geen plaatsjes zijn hier is Wifi een kostbare bron. Het was een lange reis naar Bawaja omdat we moesten omrijden. Door het onweer van vrijdagnacht staan de wegen onder water. Wij moesten dus weer via de bekende gatenweg. Maar we zijn er op voorbreid. De hele bus leeg en rustig manoevreren. Daarna een heel eind omreiden via de bergen en via de weg uit Ende. Het is dan zaterdag en iederen is vrij Dus extra druk op de weg en bij de tankstations. De brommers staan er echt rijendik! Af en toe wat stoppen maar we moeten door. We krijgen de eerste echt grote vulkanen in zicht; d Grote Papa en de Grote Mama. Werkelijk kolossale kegels in het landschap. Rond een uur of vijf waren we in het bergplaatsje; het is hier stukken koeler!

We zitten in hotel Edelweis dat zijn eer als berghotel aandoet. In dit hotel niets dan trappetjes en gangetjes naar de kamers En treden van meer dan 20 cm hoog. Geen echt luie trap. Een kamer voor me alleen die uitziet op een hoenderhof beneden Dat belooft wat met de haantjes morgenvroeg Ik herinner me nog de slapeloze ochtenden vab Laurens in Panachajes Guatemala. Lekker eten bij de lokale chinees en dan op tijd naar de kamer.

Vanochtend was het rustig Op zondag gaat hier iedereen naar de kerk. Alles is katholiek hier vanwege de Portugezen die voor de Hollanders kwamen. We hebben een ochtendtoer naar de Grote mama en naar twee stammen in de buurt. Om half negen vertrokken; luxe om uit te slapen.. Onderweg kwamen we hordes mensen te voet tegen die naar de kerken gingen Een heel verschil dan bij ons. De eerste stop was een enorm bamboebos. Kolossale stammen die in trossen naast eklaar staan en die boven uitwaaieren. Een heerlijke wandeltocht door het bos. dan zie je ineens allerlei prachtige planten. En de koelte in de bergen is welkom.

Daarvoor het uitzicht op de vulkaan die majestueus voor ons ligt. De Mama is lang geleden uitgebarsten maar de Papa nog in 2014. De Papa rookte al een kleine pijp De Mama is te beklimmen Vanaf 3 uur duurt het 5 uur voor je boven bent Dat laten we ons ontvallen. Het eerste dorpje van de inheemsen was gastvrij maar klein We kregen een deom van de Cacaobonen met proeverij, maar dat ken ik nu onderhand wel. De pitten zijn zoettig, wit en slijmerig. maar je mag ze niet doorslikken of op kauwen. Veel kinderen in het dorpje en alleen huisjes van rieten daken. Hier wonen stammen die in oorsprong uit Zuid China en Noord Vietnam komen. Het tweede dorpje was nog veel mooer en grote. Maar daat moet je entree betalen De bewoners worden commercieel.. Ook weer de huisjes net rieten daken en veel gesprekjes met de bewoners. Ze maken werkelijk alles van bamboe en verder kun je kleden kopen.

In de namiddag zijn we naar de warmwaterbronnen vertrokken. Nu ga je bergaf en wordt het warmer. Een vulkaan was nog steeds op stoom. Weetr de lange bamboebossen en vele haarspeldbochten. Na een uur rijden ben je beneden bij een flinke bron. Hier borrelt een macht water uit de grond Het water is 40 graden warm, niet meteen om enige verfrissing te verwachten En het was druk op zondag De meeste reisgenoten gingen langzaam het water in maar kwamen niet ver. Ik wijdde me aan veel foto's, vido's en gesprekjes met de lokalen De jongeren spreken allemaal wel wat Engels Enkelen hadden een enome luidspreker meegenomen die op een accu was aangesloten; verderop werd een flink vuur gestookt om vis te barbecuen. Het stonk als de pest van de rook en lokalen rookten er ook nog zelf flink wat bij. Verder werd de Arak uit de fles geschonken. Ik heb geweigerd onder voorwendsel dat ik nog moest rijden

Terug naar de baden en de waterval waar de meesten lokalen in kronkelden. Overal Hello en How are you? Kleintjes, oudjes het krioelde door elkaar! Weer samen op de foto's Het hield niet op Om vijf uur was het welletjes en gingen we de berg weer op. Langs de are huisjes waar de mensen het vuur opstookten voor de avond. We hebben het hier nog niet zo slecht Morgen gaan we de rimboe weer in Ik kan nog niet zeggen wanneer de volgende Peterbaas komt. Eerst maar weer eens gaan genieten!

Joan

Mooie verhalen Peter

mary

klinkt weer als een hele belevenis.... en spreken ze nog een beetje nederlands daar.. ben ook benieuwd naar de foto's

jan.

Zo te zien is het daar ook heel mooie.
Maar je zal ook nog wel foto,s maken die wij later nog kunnen zien.groetjes.