peterbaas.reismee.nl

Wadi Rum

Nee rum zul je niet tegenkomen in de Wadi Rum woestijn. We waren ter hoogte van Akkaba helemaal aan het einde van Jordanie in het zuiden. Alleen al enkele uren rijden vanaf Petra. De zandbak wordt steeds groter. Linksaf anders kom je in Akkaba aan de Rode zee. Nu momt de echte woestijn Wat we zage waren grijsbruine vlaktes mett toch nog wat begroeiing. Hier komen de Mokabruine zandsteenformaties met daartussen het rode zand. We gaan een tocht an 5 uur maken door deze enorme zandbak

In de zomer is het hier niet uit te houden. Nu is er een temperatuur van om en nabij de 25 graden. De Jeeps staan al klaar; een stuk of vier. Flinke 4-wheeldrives want het zand is verraderlijk. Onder een zwoele wind zoeven de wagens weg; wij achter op de laadbak in de volle wind. Al gauw wordt de wind lekker zacht en het stof dat opwaait is niet te merken. Wij zitten gelukkig in de eerste wagen.. In konvooi rijden we over het zand. Nauwelijks geluid van de banden door de zachte ondergrond. Na een goede 45 minuten komen we bij de eerste halte, een bedoeinentent. We kunnen op de mintthee en kunnen allelerlei zeep kopen; iedereen vaart hier wel bij de toeristen.

Verder toeren we tussen de enorme bruut oprijzende rotsformaties die als enome emmers in de woestijn staan. Het zand wordt steeds roder; af en toe lopen er wat drommmedarissen rond. Soms zie je weer wat bedoeiententen. Het is een spectaculaire toch met af en toe een stop. De volgende was om te picknicken nabij een enorme kloof en daarna een fotostop. Af en toe rijdt en een jeep in de verte Alle verhoudingen zijn zoek. Die auto lijkt wel een miniatuurwagentje maar hij is zo dichtbij.. We krijgen niet genoeg in de laadbak van de tocht en zijn blij dat we de lange route namen richting De Brug.

Daar aangekomen weet je niet wat je ziet. Twee hoog oprijzende formaties waartussen een enorme dikke stenen plank ligt Het ultime decor voor een Star Wars film Je waant je op Mars, de Rode Planeet. Enkele mensen zijn naar boven geklommen maar als je hier iets krijgt ben je in de aap gelogeerd. We zitten nu op een uur of drie van de bewoonde wereld. Na veel foto' s gaan we weer terug. Je wilt daar niet zijn als het donker wordt. En de zon zakt snel nu Alle rotsen vallen nu in een oranje gloed. Ik zie de jagers van Star wars al tussen de rotsen duiken. Het wordt kouder in de schaduw en de jasjes gaan aan. Boij een plek aangekomen werd tee gezet op hout uit de woestijn. Veel verderop kon je de zonsondergang zien achter de bergen. helaas viel die wat tegen maar je kunt niet alles hebben..

Terug in het donker naar Petra. De dag is al weer voorbij Maar ook deze was weer ongelooflijk mooi! Morgen naar de Dode Zee en dan is de reis teneinde!

Joan

1 week is wel kort maar volgende mij was het n mooie reis

mary

jeetje al weer weg.. je neemt het er van. Weer een bijzondere reis zo te lezen. Wij net terug van vakantie naar Egypte. Dus ik zal de komende dagen is terug blikken naar je reis verhalen.. je ziet de opmerkingen vast wel voorbij komen. Vreemde genoeg heb ik heel veel gemist. Ja dat heb je dat de reis verhalen in eens in het spam bakje komen.. Maar komt goed ik ga ze zeker lezen..