peterbaas.reismee.nl

Brief uit Antiochie aan de Christenen van Nederland

Dat Palus veel brieven aan de Christenen van Antiochie heeft geschreven wist ik, maar dat ik daar in de Romeinse straten in de voetsporen der apostelen zou lopen verbaast me nu nog. De stad heet nu Jerash en ligt in noord Jordanie, in de buurt van de Jordaanvallei.  Maar goed, vanmorgen om acht uur vertrokken naar het noorden. Een lange busreis door de Haschemitische Staat Jordanie. Het lijkt allemaal wel wat op Israel. Dezelfde wit-beige blokkige huizen die eigenlijk nooit af zijn, met een plat dak en waterketels erop.

De wegen zijn redelijk en we kwamen in de drukte van Amman terecht. De eerste spits hier. Maar we hebben vakantie en het is prachtig weer. Daarna weer naar het noorden tot in de buurt van de Syrische grens. Daar zijn dan ook de vluchtelingenkampen die we hebben gemeden . Richting westen tot Um Quaish  Een geweldig uitzichtpunt over de Jordaanvallei en inderdaad, het meer van Tiberias was te zien in de ochtendnevel. Um Quaish was een strategisch punt der Romeinen en Grieken door de hoge ligging Er zijn grieks-romeinse zuilen en een amfitheater. De koffie is hier erg sterk en de terrashouder had nog nooit van melk gehoord, Misschien is dat weer niet kosher?

Na een lunch kwamen we in Jerash het vroegere bijbelse Antiochie aan de gouden rivier. Kennenlijk hadden de bewoners behoefte aan brieven want die zijn er veel geschreven door de apostelen. De stad is gesticht door de Grieken die vanuit Syrie kwamen. Daarna kwamen de Romeinen in Christus' tijd en vevolgens de Ottomanen of Turken Daarna de Engelsen waardoor sommige Jordaniers nog doedelzak spelen. Wat wij zagen was van een ongekende schoonheid. De enorme rijen collonades, de tempel van Zeus, het grote amfitheater en de Tempel van Arthemis waren goed herkenbaar. Helaas wat aardbevingen maar nooit is er geplunderd. Wel hebben wat Christenen kerken gebouwd van de gesneuvelde stenen.

Het weer was schitterend en het werd 25 graden met een lekke windje In de zomer moet je hier niet zijn. We hebben een steen-archeoloog in het gezelschap die geduldig de vorming van marmer en kalksteen uitlegde. Daarna dwaalden we door de lange straten van enorme keien, aangelegd door de Romeinen Je zag de afdrukken van de karresporen nog uitgesleten in het steen. Hier hebben de apostelen kennelijk gelopen na hun zoveelste brief, mijmerde ik.

De zon gaat hier snel onder Na vijf uur hullen de zuilen zich in een diep-oranje gloed. Een feestelijk gezicht kijkend naar het westen. Tijd om de bus op te zoeken voor een lange terugreis. De gids had een verrassing we konden internetten in de bus. Nog nooit meegemaakt. Dus alle appjes en foto's konden weg. De rest moet nog maar even op de foto's van Peterbaas kijken. Morgen gaan we naar het zuiden naar de woestijnkastelen en een berg van Mozes.  Morgen hier iets frisser, 21 graden Maar we mogen zeker niet mopperen. Vanavond hier wat gegeten Ze bereiden hier veel sla, tomaten en vis maar ook veel kip Het geheel steeds afgetopt met Humus. Een op aardappelpuree lijkende beige  pasta die je op je Matzes broodje moet smeren. De humus is gemaakt van gemalen kikkererwten, de pasta van gemalen couscous is wat smaakvoller!

Joan

Wat maak je toch weer n mooie reis Peter