peterbaas.reismee.nl

Het echte sprookje!

Khiva is een van de pleisterplaatsen van de Zijderoute. In vroeger tijden vas hier een bron zodat er mensengingen wonen. De plaats breidde zich inde loop der eeuwen steeds meer uit en er kwamen moskeeen en Madressen oftewel Moslimscholen. Deze zijn zowel in Khiva als in Buchara volop te vinden. Daarbij kwamende plaleizen voor de heersers die niet al te zachtzinnig omgingen met de onderdanen. Het was een soort Kalifaat avant la lettre met Sharia rechtspraak. In Khiva staat de oudste moskee van heel centraal Azie. De stad is opgeven door hoge leemkleurige muren van 10 meter hoog.

Ons hotel ligt in de binnenkant van de ommuurde stad en is rustiek ingericht. Ook Internet is rustiek hier en valt regemmatig uit. Dus de reisblog loopt alweer een tijdje achter.. Niet getreurd en in de ochtend de binnestad bezocht. Trekpleister is de grote turquoize minaret bij de westpoort. Een enorm dik geval . Met de kamergenoot Eric zijn we wat gaan rondlopen langs de vele Madressen en de oudste moskee. In dit stadje moet je een algemene inkomkaart komen van 60.000 Zum inclusief foto Dat vonden we teveel en hebben de paleizen en gebouwen aan de buitenkant maar bekeken. Een poging een kleine foto te maken in het grootste plaleis stuitte op een strenge en kordate Oezbeekse...

De temperatruur is weer geweldig en de lucht staalblauw Arme Nederlanders in hun regenklimaat...In de middag hebben we langs de borstwering van de muren gewandeld tot de noordpoort. Geen hekje aan de rand dus even bij de muur blijven. Bij de noordpoort kon je niet naar beneden dus het hele eind weer terug. Er staat hier dan ook nergens wat aangegeven.... In de middag kwam onze gids en moesten we alsnog de algemene inkom betalen want de uitleg was ook in de paleizen. De man sprak duidelijk en voortreffelijk Engels Zo erg dat de technische uitleg van debouw van de muren voor mij niet meer te volgen was. Laat maar praten je bent het zo vergeten. De uitleg in de oudste moskee was uitputtend. Hier staan tal van houten gebeeldhouwde pilaren die vele honderd jaren oud zijn.Maar de symboliek erachter is me ontgaan. De man gaf gewoon een college islamistiek..

In de avond was het eten op de vierde etage buiten op het terras van een restaurant. Het uitzicht was bijzonder sprookjesachtig in de ondergaande zon. De minaretten tekenden zich af in de oranje gloed van de ondergaande zon. Een opgetrommeld muziekgroepje met lokale muziek gaf een extra accent. Niet te lang deze muziek want het verveelt erg snel... Morgen vroeg op naar Buchara

jan.

Hallo peter hier is het maar15graden met af en toe regen.Volgende week word het 18 graden en droog weer.