peterbaas.reismee.nl

Das Kapital

Gisteren brak onze eerste Oezbeekse volle dag aan. Omdat we nog geen lokaal geld hadden en ze bij de grens niet op het idee van een wisselkantoor zijn gekomen, konen we volgens onze immer actieve reisleider Daniel beter eerst maar wat geld wisselen. We blijven voorlopig in dit land dus iets van een paar honderd dollar naar Zum. Je gaat na het hotel gewoon tweede straat rechts en links moet je zijn. Nou dat werd me wat. In kleinegroepjes liepen de dollarspekkers door de lange banen waar je nauwelijks kon lopen door de diepe geulen en de begroeide bermen. Maar de bank Das Kapital (Marx?) kwam niet in beeld.

De groepjes braken op omdat iedereen het ineesn beter wist Vragen leverde brede armbewegingen van de lokalen op. Maar geen resultaat. Naar links dan weer terug en weer verder weg. Ik was het beu en ben alleen naar het Hotel van Jip en Janneke gelopen Een uur weggeweest. De immer actieve Daniel begreep het ook niet maar de lokale hotelboy raadde me aan om Maps.Me te gebruiken. Een app op de telefoon die je de weg wijst. Binnen 8 minuten was ik op de bestemming Alles lijkt hier op elkaar en de straten zijn volgens een dambordsysteem. Maar je moet wel weten welke de goede straat is want er zijn ook zogenaamde straten..

Bij Das Kapital aangekomen had de hele groep inmiddels aangesloten Na veel omzwevingenwaren ze er ook beland en de meesten hadden al gewisseld. Als je tweehonderd dolalr wisselt moet je hier geen kleine coupures pakken anders heb je boodschappentassen nodig. In eerste instantie deed Das Kapital mnoeilijk met paspoorten en grensdocumenten Maar dat leerden ze snel af. Twintig man moest er doorheen. Na een kwartiertje stond ik ook buiten met pakken Zum Je bent hier snel miljonnair, vandaar Das Kapital

Nog even naar de markt en dan met de bus naar de eerste bestemming. Dat is Khiva een historische stad aan de zijderoute. Onbderweg hebben we in de woestijn een zandkasteel bezocht, niet een kleintje maar een vestingsburcht langs de zijderoute De woestijnen zijn nu onderweg een onderdeel van deze reis. De temperaturen zijn in de ochtend ronduit laag en redelijk in de middag. Aan het einde van de dag kwamen we in Khiva aan. We komen nu in een echt sprookje terecht. We zitten binnen de bruinlemen stadmuren en overal zijn groenbalau betegelde minaretten Eeentje van bijna zestig meter! In de avond loop je door straatjes zonder vekeer waar Madrassen (Islamscholen) staan, er wordt gedanst op lokale muziek en de gebouwen zijn verlicht De zon gaat ondr een een oranje kleurige lucht.

Morgen gaan we de stad in en krijgen we een rondleiding in de middag En we hebben de tijd. Gelukkig nu geen voetbal maar gewlidige cultuur en een aardige kamergenoot! Het goedeleven kan beginnen!

Reacties

Reacties

jan.

Hallo peter ik hoop dat je weer veel opgenomen hebt dat is wel mooie om dat allemaal te bekijken.

Pierre van der Velden

Peter, even een vraagje, kun je de bewegwijzering, opschriften etc. wel lezen? Ik neem aan dat ze hier een eigen letter- en cijferschrift hebben. Ik ben benieuwd. En hoe is het eten? Ik denk nu pas het exotische deel van je reis komt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!